ضرورت نظارت بر اجرای دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه


ضرورت نظارت بر اجرای دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه

یک حقوقدان بر ضرورت نظارت بر اجرای دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، حسین میرمحمدصادقی با بیان اینکه «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه» بخش‌های مختلفی دارد، به مسئله شفافیت و انتشار آرای قطعی برای دسترسی مردم، اشاره کرد و گفت: حسن این مساله این است که وقتی شفافیت وجود داشته باشد جلوی فساد نیز بسیار گرفته می‌شود و کسانی که عملکردشان در دید مردم است مراعات بیشتری می‌کنند.


وی در رابطه با حقوق متهمان و اینکه بازداشت موقت متهمان محدود شود و امکان بازداشت افراد در بازداشتگاه‌های کلانتری تا ۲۴ ساعت بیشتر نباشد و تفهیم اتهام نسبت به متهم به درستی انجام شود، اظهارکرد: این هم مساله‌ای است که در بخشی از این دستورالعمل پیش بینی شده است.


میرمحمد صادقی تاکید کرد: به طور کلی آنچه که باید به آن توجه کرد، این است که در این گونه موارد مسئله ضمانت اجرا بسیار مهم است.


وی در ادامه گفت: باید به چند مساله در این قضیه توجه کرد یکی نظارت بر اجرای مستمر این موارد که موارد و مفاد خوبی دراین دستورالعمل آمده است و باید نظارت کرد که اجرایی شود.


این حقوقدان اضافه کرد: باید به طور مستمر این دستورالعمل نظارت و اجرا شود به همین دلیل پیش بینی شده است که گزارشی از نحوه اجرای این دستورالعمل ازطریق معاون اول به نظر رئیس قوه قضاییه ارائه شود.


وی گفت: مواردی هم ممکن است که در قوانین نباشد حتما باید دستگاه قضایی نسبت به این موارد اقدام به تهیه لوایح قانونی و قضایی نماید و این موارد را در آن لایحه‌های قضایی پیش بینی و تقدیم مجلس کند که تبدیل به قانون شود و بدین ترتیب ضمانت اجرا پیدا کند.


معاون قوانین مجلس افزود: ما نیز در مجلس آمادگی همکاری و کمک به دستگاه قضایی را در تهیه این لوایح داریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟