دیالوگ به جای منولوگ


دیالوگ به جای منولوگ

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به برگزاری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، گفت: دانشگاه علاوه بر کارکردهای علمی و فرهنگی محلی برای انسان‌سازی است و این نیروی انسانی باید به ابزار گفت‌وگو و مهارت تعامل و مناظره و نقد مجهز شود.

حسین فرختار در گفت‌وگو با ایسنا، ناطق بودن و بهره‌مندی از عنصر زبان را برتری انسان نسبت به سایر موجودات دانست و اظهار کرد: هرچقدر انسان‌ها بتوانند گفت‌وگو کنند، به تعامل بیشتر با یکدیگر کمک کرده‌اند و در نهایت با کاهش تنش‌ها، زندگی بهتری را برای خود رقم خواهند زد.

وی یکی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه را عدم فرهنگ گفت‌وگو بین مردم دانست و تصریح کرد: فضاهای گفت‌وگو و مناظره به انتقال علوم و دانسته‌های ما کمک می‌کند و باید دیالوگ را جایگزین منولوگ کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه اسلام بیش از هر دین دیگری نسبت به گفت‌وگو به عنوان اصلی جهت آگاه‌سازی مردم از حقایق هستی پافشاری کرده است، ادامه داد: بزرگترین معجزه پیامبر اسلام(ص) برای آشنایی مردم با حقیقت تعالیم اسلامی کلام است.

مدرس دانشگاه عنوان کرد: مناظرات انبیا و اولیای الهی به خصوص پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و دستوراتی که در این باره داده‌اند می‌تواند نقش مهمی در راستای فرهنگ‌سازی گفت‌وگوی صحیح افراد داشته باشد.

وی تحقق کرسی‌های آزاداندیشی مد نظر مقام معظم رهبری را فتح بابی در جهت دیالوگ و گفت‌وگوهای دوطرفه دانست و افزود:‌ دیالوگ و گفت‌وگوی دوطرفه همراه با منطق و انصاف و استدلال علمی و اخلاق و احترام و نتیجه‌گیری با تمرین فراهم می‌شود.

فرختار با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان از سوی سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، اضافه کرد:‌ مناظره روشی برای تمرین و فرهنگ‌سازی گفت‌وگو است. البته در مناظره دفاع علمی، مستدل و مستند از آرا و عقاید مد نظر است.

وی ترویج و نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو و مناظره و نقدپذیری در جامعه به ویژه قشر دانشگاهی به عنوان آینده‌سازان کشور را ضامن سلامت فرهنگی و اجتماعی افراد دانست و متذکر شد: دانشگاه علاوه بر کارکردهای علمی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، محلی برای انسان‌سازی است و نیروی انسانی باید به ابزار گفت‌وگو و مهارت تعامل و مناظره و نقد مجهز شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان از برگزاری مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان گیلان از فردا خبر داد و خاطرنشان کرد: این مسابقات برای چهارمین سال متوالی در گیلان با حضور 14 تیم شرکت‌کننده برگزار می‌شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا