معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد: 20 درصد مجموع تسهیلات بانکی باید به بخش مسکن اختصاص یابد


تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی فراهم شدن تسهیلات بانکی را از جمله بسترهای لازم برای رونق تولید مسکن برمی‌شمرد و می‌‌گویدسهم مسکن از مجموع تسهیلات بانکی باید به 20 درصد برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد: 20 درصد مجموع تسهیلات بانکی باید به بخش مسکن اختصاص یابد

تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی فراهم شدن تسهیلات بانکی را از جمله بسترهای لازم برای رونق تولید مسکن برمی‌شمرد و می‌‌گویدسهم مسکن از مجموع تسهیلات بانکی باید به ۲۰ درصد برسد.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، حبیب‌الله طاهرخانی با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر سیما به تبیین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و نیز تشریح نتایج نشست ویژه دست‌اندرکاران این حوزه با رییس‌جمهور پرداخت و گفت: عناصر نقش‌آفرین و دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه مسکن در این جلسه حضور داشتند و تحلیلی از وضعیت بازار مسکن ارائه و راهکارهایی نیز ارائه شد.

وی یکی از راهکارهای تعادل‌بخش بازار مسکن را برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن برشمرد که توسط وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود و گفت: بر مبنای این طرح تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سه بخش شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دو سال آینده در دستور کار قرار دارد. موضوع مهم دیگر، بحث تکمیل و فروش اقساطی ۵۰۰ هزار واحد باقی‌مانده طرح «مسکن مهر» است که اتمام این واحدها نیز در برنامه این وزارتخانه است و علاوه بر آن موضوع عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن دنبال می‌شود.

طاهرخانی با اشاره به اینکه انجام این طرح‌ها نیازمندی‌های مختلفی دارد، فراهم شدن تسهیلات بانکی را از جمله این بسترها به‌ویژه در طرح «اقدام ملی تولید و عرضه مسکن» عنوان و اظهار کرد: در بحث مسکن مهر با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، افزایش تسهیلات بانکی برای واحدهای باقی‌مانده این طرح اتفاف افتاد که به تکمیل واحدها کمک خواهد کرد؛ همچنین دولت در قانون بودجه سال ۹۸ تبصره هشت را پیشنهاد داد که محوریت آن بر اساس استفاده از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی در تکمیل محوطه‌سازی‌ها، خدمات زیربنایی، روبنایی و بعضا تکمیل واحدهای مسکن مهر است که این اقدام در نوع خود جدید و در سال‌های قبل چنین امکانی فراهم نبوده است. همچنین وزارت نیرو در تامین زیرساخت‌های مسکن مهر ورود جدی‌تری کرده است و مجموعه این اقدامات چشم‌انداز روشن‌تری را در خصوص تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر ترسیم می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن پرداخت و گفت: برنامه اقدام ملی سه وجه مختلف دارد که یک وجه آن مربوط به شرکت بازآفرینی شهری است و منابع لازم برای بحث بازآفرینی شهری از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است و این کار به نحو مناسبی پیش خواهد رفت. در بخش بنیاد مسکن و حوزه مجموعه شهرهای جدید، موضوع اصلی مربوط به تامین تسهیلات با نرخ‌های معمول است و بحثی که در جلسه با رئیس‌جمهور صورت گرفت این بود که در سال‌های اخیر سهم مسکن از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها روند مناسبی نداشته است و بحثی که صورت گرفت این بود که این نرخ باید به حدود ۲۰ درصد برسد یعنی ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن تعلق بگیرد که پشتیبان مالی برای طرح اقدام ملی و نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن باشد.

لیست زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی استخراج شده است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص تامین زمین ساخت واحدهای مسکونی خاطرنشان کرد: ما چند ظرفیت برای تامین زمین برای توسعه مسکونی داریم؛ یک مورد موضوع ماده ۶ قانون ساماندهی مسکن است که به دستگاه دولتی تکلیف می‌کند که اراضی محدوده شهری خود را که مورد نیاز آنها نیست در راستای وظایف و مسئولیت هایشان در اختیار مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و شخص رییس جمهور نیز تاکید ویژه ای بر اجرای آن داشت و لیستی از این زمین‌ها نیز استخراج شده و در حال پیگیری است. محور دوم، اصلاح محدوده و حریم شهرها است در جاهایی که مطالعات نشان می‌دهد که ما نیاز به توسعه شهری جدید داریم و بخشی از آن ممکن است اراضی بخش خصوصی باشد که با ورود به شهر منجر به توسعه مسکن می‌شود بخش دیگر نیز که اراضی ملی است که تحویل مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن یا شرکت عمران شهرهای جدید خواهد شد؛ بخشی نیز مربوط به اراضی خود وزارت راه و شهرسازی و زمین هایی است که در حریم شهری قرار دارد که این اراضی به نوعی در اختیار طرح اقدام ملی قرار گرفته است و بخش عمده پروژه‌های آماده اجرا با استفاده از همین ظرفیت خود وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام