برداشت محصول زردآلو در یزد 20 درصد افزایش یافت


برداشت محصول زردآلو در یزد 20 درصد افزایش یافت

یزد - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با پایان برداشت زردآلو از 2 هزار و 708 هکتار باغ‌های استان، 39 هزار و 653 تن محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی 97 - 96، حدود 20 درصد افزایش دارد .

اکبر شیخ علیشاهی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های آبیاری نوین باغ‌های ابرکوه در گفت و گو با ایرنا، شرایط مطلوب آب و هوایی و بارندگی مناسب در سال آبی ۹۸ -۹۷ را علت افزایش تولید ذکر کرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط کم آبی و تداوم ۲ دهه خشکسالی و بهره وری از منابع آب بخش کشاورزی ۸۰ درصد باغ‌های زردآلو به روش آبیاری نوین تجهیز شده است.

این مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: هم اکنون طرح آبیاری نوین در ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار باغ های استان در دست اجراست.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه متوسط تولید زردآلوی استان ۱۴ تن در هر هکتار است، خاطر نشان کرد: زردآلو ابرکوه در کشور پیش رس و متوسط تولید آن در هر هکتار ۱۸ تا ۲۰ تن و در برخی باغ‌ها ۵۵ تن محصول برداشت شده است.

برداشت محصول زردآلو در یزد 20 درصد افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد زردآلوی استان در ابرکوه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال ۳۶ هزار تن این محصول در این شهرستان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.

وی یادآور شد: دهستان فراغه بخش مرکزی ابرکوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده زردآلوی استان است و محصول آن علاوه بر عرضه در بازار استان‌های مختلف از جمله یزد، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادر می‌شود.

شیخ علیشاهی ادامه داد: استان یزد در تولید زردآلو از نظر سطح زیر کشت جایگاه دهم و از نظر میزان تولید در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

این مسئول باغبانی استان خاطرنشان کرد: با توجه به سختکوشی کشاورزان در بهره وری میزان آب و انتخاب ارقام مرغوب و استفاده از دانش فنی روز، استان یزد این رتبه را کسب کرده است.

وی ارقام محصول زردآلوی استان را از نوری، قیسی، تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و محلی ذکر کرد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت، ۸۱ هزار هکتار باغی که ۲۵۲ هزار و ۶۳۹ تن محصول و از ۳۳ هکتار اراضی زراعی هم ۲۵۲ هزار و ۶۳۹ تن محصول تولید می‌شود.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۷۵۴۰/‏‬ ۲۰۴۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی