دچار اختلاف سلیقه شده‌ایم| موسیقی امروز بیشتر مناسب نوجوان‌هاست


دچار اختلاف سلیقه شده‌ایم| موسیقی امروز بیشتر مناسب نوجوان‌هاست

شهرام شکوهی خواننده سبک پاپ در گفتگو با دیباچه گفت: مردم متوجه کوک نبودن صدای خواننده و اشتباه خواندن او نمی‌شوند و فقط شور و شوق اجرا برای آنها جذابیت دارد که این موضوع به دلیل نبود سرگرمی‌های مناسب در جامعه...

شهرام شکوهی خواننده سبک پاپ در گفتگو با دیباچه گفت: مردم متوجه کوک نبودن صدای خواننده و اشتباه خواندن او نمی‌شوند و فقط شور و شوق اجرا برای آنها جذابیت دارد که این موضوع به دلیل نبود سرگرمی‌های مناسب در جامعه است که اگر این قضیه درست بود خیلی از افراد نمی‌توانستند در این حیطه بمانند و کار کنند.

این خواننده که مدتی بواسطه بیماری قلبی حضور کمرنگی در عرصه موسیقی داشت، در رابطه با فعالیت‌های اخیر خود اظهار داشت: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری آلبوم جدیدی هستم که احتمالا شامل 8 تا 12 قطعه است و به امید خدا اواخر تابستان روانه بازار خواهد شد.

خواننده قطعه "فریاد" در پاسخ به این پرسش که در روزگار رکود فروش آلبوم‌های موسیقی چطور تصمیم به انتشار آلبوم جدیدی گرفته است؟ عنوان کرد: یکی از دلایلی که این روزها هنرمندان کمتر تصمیم به انتشار آلبوم می‌گیرند این است که آلبوم امروز نه صرفه اقتصادی دارد و نه ارزش هنری؛ چرا که وقتی آلبومی منتشر می‌شود یک تعداد قطعه همزمان ارائه می‌شود که دراین میان ممکن است یک تعداد قطعه خوب کمتر شنیده شود اما وقتی قطعات به صورت تک ترک عرضه شوند امکان شنیده تر شدن آنها بیشتر است. این آلبومی که ما قصد داریم بیرون بدهیم مانند آلبوم‌های قدیمی نیست که قطعات زیادی داشته باشد بلکه فقط میزان تولید مختصری است برای افرادی که دوست دارند آرشیوی داشته باشند؛ ما برای این کارفکر اقتصادی نداشتیم کماینکه قبل از اینکه این آلبوم بیرون بیاید یک سری از همین قطعات به صورت تک ترک بیرون می‌آید.

دچار اختلاف سلیقه شده‌ایم| موسیقی امروز بیشتر مناسب نوجوان‌هاست

وی در رابطه با فضای حال حاضر موسیقی پاپ و رمز ماندگاری آثار بیان داشت: به نظرم اثری ماندگار خواهد شد که استخوان بندی و کاراکتر داشته باشد ؛ اگر این روزها کمتر اثری ماندگار می‌شود به این دلیل است که کیفیت لازم را ندارد، من خیلی در رابطه با کار دوستان نظر نمی‌دهم و فکر می‌کنم استعدادهای خوبی وارد این عرصه شده‌اند که همسو با سلیقه مردم پیش می‌روند ،هر زمان موجی در موسیقی به راه می‌افتد بقیه سعی می‌کنند بر آن سوار بشوند و وقتی عده‌ای می‌بینند کاری مورد توجه قرار گرفته سعی می‌کنند به همان سبک و شیوه متمایل شوند. وقتی موجی پر از کارهای یک شکل راه می‌افتد قطعا به این دلیل که در همه موارد این آثار شاکله درستی ندارند و به دور از فکر درست شده‌اند صرفا نوعی موج سواری اتفاق می‌افتد که مدتی هست و بعد از آن از یادها می‌رود.

شکوهی افزود: موضوعی که توجه زیادی به آن نمی‌شود این است که هر ترانه‌ای و هر موسیقی خاص یک قشر هدف دارد قطعا نوعی از موسیقی که برای سنین 30 سال به بالا تولید می‌شود برای سنین پایین تر و نوجوانان جذابیت ندارد،منتهی الان در کشور دچار اختلاف سلیقه شده‌ایم به طوری که یک سری تمام حواسشان به گروه سنی نوجوان است و مخاطب جدی را فراموش کرده‌اند. مخاطب جدی هم به این دلیل که خوراک مناسبی دریافت نمی‌کند مجبور به شنیدن همین آثار است و برای اینکه این موسیقی با سلیقه و ایده ‌آل او فاصله دارد همه می‌گویند موسیقی ما افول کرده است درحالیکه این اتفاق نیفتاده است بلکه موسیقی امروز بیشتر مناسب نوجوان‌هاست؛ آنها این موسیقی را دوست دارند چون مناسب سن خودشان است و قرار نیست افراد بالغ این موسیقی را گوش بدهند و تأثیر روحی مثبتی از آن بگیرند چون تنها برای شادی مقطعی قشری است که قرار نیست خیلی بر روی آهنگی متمرکز شوند و به معنی و مفهوم آن فکر کنند؛ آدم جدی تر باید موسیقی جدی تری گوش بدهد بنابراین این مشکل زمینه فرهنگی دارد و در اینجاست که هر سنی نمی‌داند به چه آهنگی باید گوش کند.

خواننده قطعه "لیلا کجایی" در خصوص نقش تهیه کنندگان موسیقی در شرایط حال حاضر موسیقی پاپ و تنزل کارها عنوان کرد: در حال حاضر موسیقی یک جور صنعت شده و کاری برای آن نمی‌توان کرد ؛زمانی که موسیقی صنعتی می‌شود به بخش هنری کمتر توجه می‌شود و نگاه‌ها بیشتر به بخش درآمد زایی متمرکز می‌شود. یک عده از دوستان هم هستند که وجه اقتصادی موسیقی برایشان مهم تر است و به این سمت می‌روند وقتی کاری در جهت فرهنگ سازی صورت نمی‌گیرد و از کودکی برای فرزندانمان آموزش موسیقی نداریم نتیجه این می‌شود که در کنسرت‌های موسیقی و حجم بالای آثاری که بیرون می‌آید، مردم متوجه کوک نبودن صدای خواننده و اشتباه خواندن او نمی‌شوند و فقط شور و شوق اجرا برای آنها جذابیت دارد که این موضوع به دلیل نبود سرگرمی‌های مناسب در جامعه است که اگر این قضیه درست بود خیلی از افراد نمی‌توانستند در این حیطه بمانند و کار کنند.

وی در خصوص تصمیم اش برای برگزاری کنسرت در آینده‌ای نزدیک گفت: قصد داریم بعد از ایام محرم و صفر، در فصل زمستان کنسرت متفاوتی داشته باشیم؛در این کنسرت برنامه ریزی مفصلی برای تغییر نوع اجرای صحنه‌ای داریم، کاری که تاکنون در ایران انجام نشده و همچنین آثار جدیدی در دست تولید داریم که بیشتر این آثار به صورت تصویری آماده خواهند شد.

شکوهی افزود: برگزاری کنسرت کار ساده‌ای نیست، این کار ریسک بالا وهزینه‌های زیادی دارد و متأسفانه حمایتی از آن نمی‌شود . ولی کار ما نشد ندارد، چون منبع ارتزاق ما از این راه است و راه دیگری نداریم. بحث ممنوعیت و محدودیت نیست اما به لحاظ اقتصادی و شرایط برگزاری ریسک اقتصادی این کار زیاد است.

دچار اختلاف سلیقه شده‌ایم| موسیقی امروز بیشتر مناسب نوجوان‌هاست

این خواننده با اشاره به این موضوع که عده‌ای کم کاری خود را به گردن دولت و وزارت ارشاد می‌اندازند افزود: به نظر من وزارت ارشاد عملا مانعی برای خلق آثار ارزشمند توسط هنرمندان ایجاد نکرده است؛ هنرمندان خودشان دنبال این موضوع یعنی کمک به بالا بردن سطح موسیقی در مخاطب نیستند؛ یا می‌گویند " سلیقه مردم خراب شده ما کار نمی‌کنیم که بهانه جالبی نیست و یا از عملکرد دولت ناراضی هستند و می‌گویند از ما حمایت نمی‌شود؛ دولت چه حمایتی باید بکند؟! اگر قرار باشد باشد به هرکدام از ما هزینه تولید آثار بدهد؛کجای دنیا این امر مرسوم است! شما بعنوان یک هنرمند باید مخاطبت را بشناسی و بر مبنای سلیقه مخاطب آثار را جمع آوری و ارائه کرده و درآمد کسب کنی.

وی در انتها گفت: جامعه موسیقی از جامعه کل جدا نیست در نتیجه فشار اقتصادی موجود بر حرفه ما هم تأثیرگذار بوده است و از آنجایی که متأسفانه کالای فرهنگی همیشه در سبد خرید خانواده پایین ترین سهم را دارد وجز اولین مواردی است که حذف می‌شود، قطعا مشکل ما بیشتر از صنف‌های دیگر است اما از طرفی نباید از یاد برد که اجتماع نیازمند شادی و نشاط است و ما موظف هستیم کار خود را ادامه بدهیم امیدواریم گشایشی برای کل جامعه فراهم شود.

گفتگو از : اعظم صفایی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه