آرزوهای بربادرفته سران عرب و نسخه‌پیچی‌های اندیشکده اماراتی علیه ایران + سند


آرزوهای بربادرفته سران عرب و نسخه‌پیچی‌های اندیشکده اماراتی علیه ایران + سند

از خوشحالی تحلیلگر اماراتی نسبت به تحریم ثروت افسانه‌ای رهبر ایران (!) و پیشنهاد اقدام نظامی محدود آمریکا علیه کشورمان تا استدلال‌آوردن برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در این اندیشکده خواهید یافت.

سرویس جهان مشرق- اندیشکده مطالعات و تحقیقات راهبردی امارات 25 سال پیش توسط شیخ زاید، رئیس متوفای امارات متحده عربی در ابوظبی تأسیس شد اما ظاهراً در این سال‌ها اهداف خود را تغییر داده و دستور کار پژوهشی خود را به ترویج عادی‌سازی روابط با اسرائیل و افزایش تنش با ایران تنظیم کرده است.

اساساً کشورهای منطقه از اندیشکده‌های قدرتمند، محروم هستند و عمده مراکز پژوهشی، در روش از ‌اندیشکده‌های آمریکا تقلید می‌کنند و در محتوا از روی متن سخنرانی مقامات کشور خود رونویسی می‌کنند. اندیشکده مطالعات و تحقیقات راهبردی امارات نیز چندان از این قاعده مستثنا نیست.

این مرکز، موضوعات متنوع راهبردی را در قالب‌های یادداشت، گزارش و مجله پوشش می‌دهد اما زمانی که به ایران می‌رسد، محتوای تحلیل‌هایش نگران‌کننده، و عیناً در راستای سیاست‌های آمریکا و اسرائیل است:

ثروت افسانه‌ای آیت‌الله خامنه‌ای!

«این تحریم‌ها بحران اقتصادی ایران را عمیقتر می‌کند، به ویژه از این نظر که محور آن، تحریم رهبر معظم و سرانی از سپاه پاسداران است که مهمترین قوای مسلط و موتور محرک اصلی اقتصاد ایران به شمار می‌روند... هدف این تحریم‌ها، فشار حداکثری به نظام ایران است تا به درخواست‌های جامعه بین‌المللی برای کناره‌گیری از داعیه ساخت سلاح هسته‌ای و پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک و پشتیبانی و حمایت مالی از تروریسم پاسخ دهد».

آرزوهای بربادرفته سران عرب و نسخه‌پیچی‌های اندیشکده اماراتی علیه ایران + سندپرفسور شیخ جمال سند السویدی (فرد سمت راست) مدیر کل اندیشکده مطالعات و پژوهش‌های راهبردی امارات در مارس سال جاری به نشریه گاردین گفته است
«مسأله فلسطین دیگر در اولویت منافع عرب‌ها نیست زیرا دهه‌ها طول کشیده و اولویتش را
در مقابل چالش‌ها، تهدیدها و مشکلات جدیدی که کشورهای منطقه را تهدید می‌کند از دست داده، ... یعنی ایران، حزب‌الله و گروه‌های تروریستی».
تصویر بالا، دریافت جایزه کتاب سال از سوی وی را نشان می‌دهد.

اینها خطوط اولیه از یادداشت تحلیلی با عنوان «تحریم‌های جدید آمریکا و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران» منتشر شده و اگر به شما گفته نشود که این یادداشت در کجا منتشر شده، بعید است کسی بپذیرد که یک اندیشکده اماراتی چنین سخن‌پراکنی‌هایی را علیه ایران کرده باشد.

سپس به برآورد سفارت آمریکا در بغداد - که بیشتر به فیلم طنز چند سال قبل محسن مخملباف شبیه است - اشاره شده که به نظر آنها آیت‌الله خامنه‌ای دست‌کم 200 میلیارد دلار ثروت دارد که همه آنها برای سیاست‌های شخص وی در منطقه خرج می‌شود «به جای اینکه در بودجه دولت و برای بهبود وضعیت معیشت هموطنان هزینه شود»!

تحریم سران سپاه نیز به نظر تحلیلگر اندیشکده اماراتی می‌تواند بسیار مؤثر باشد زیرا همین سال اخیر، 22 میلیارد دلار پروژه نفتی از طرف وزارت نفت به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده و این یعنی از این به بعد، بیش از پیش باید شاهد «بیم شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقتصادی» با ایران باشیم. در ادامه، از اینکه تحریم‌های آمریکا موجب کاهش رشد اقتصادی ایران به منفی 2.4% (به استثنای نفت) شده است، تلویحاً ابراز امیدواری شده «طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول برای سال جاری، تورم در ایران به 40% افزایش یابد».

مسئولیت تنش در خلیج (فارس) با کیست؟

پس از چهاردهمین نشست گروه بیست در ژاپن، این اندیشکده در گزارشی مدعی شد مهمترین موضوع در این نشست، ناامنی در خلیج فارس (که البته در ‌تحلیل‌های این اندیشکده، از اسمی جعلی استفاده می‌شود) و دریای عمان پس از دو بار حمله به نفتکش‌ها بوده است. سپس پیشنهاد می‌کند «متمرکزشدن این نشست بر اهمیت ناامنیِ حمل و نقل دریایی و پیامدهای عقب‌نشینی ایران از توافق هسته‌ای، می‌تواند این کشور را در برابر مسئولیتش در قبال بحران قرار دهد و توپ را در زمین آن بیاندازد. انون تهران است که می‌تواند از تنش‌ها بکاهد یا آن را افزایش دهد».

آرزوهای بربادرفته سران عرب و نسخه‌پیچی‌های اندیشکده اماراتی علیه ایران + سندتحلیل اندیشکده این است که ایران با عقب‌نشینی گام به گام از تعهدات برجامی، قصد افزایش تنش میان اروپا و آمریکا را دارد.

سپس به اقدام اروپاییان برای راه‌اندازی اینستکس «برای حفظ منافع ایران» اشاره شده و اینکه نه تنها نباید این اختلاف‌نظرها «امنیت و ثبات منطقه‌ای» را در خطر قرار دهد، بلکه توپ برجام نیز اکنون در زمین ایران است زیرا اروپاییان «کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده‌اند و بی‌هیچ نقصی طبق آن عمل کرده‌اند» بنابر این «اگر ایران می‌خواهد بحران را حل کند، ‌ باید دوباره پای میز مذاکره بنشیند و در مورد پرونده هسته‌ای و سایر پرونده‌های انباشته‌شده در منطقه مذاکره کند».

غنی‌سازی بالای 3.67% کار خیلی خطرناکی است!

پس از اینکه ایران در پاسخ به خلف‌وعده‌های مکرر آمریکا و اروپا، در دومین مرحله از عقب‌نشینی محدود نسبت به تعهداتش در برجام میزان غنی‌سازی اورانیوم را از 3.67% بالاتر برد، اندیشکده اماراتی بلافاصله واکش نشان داد و در گزارشی با عنوان «تهدیدهای منطقه‌ای و پیامدهای بین‌المللیِ» این اتفاق، آن را نشانه‌ای بسیار خطرناک دانست.

به نظر تحلیلگر، دو دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد چرا ایران نباید این کار را می‌کرد:

«اروپا اعلام کرده تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد، به آن ملتزم خواهد بود» در حالی که ایران با اقدام اخیر، نه فقط تنش با آمریکا، بلکه تنش با اروپا را نیز بالا برده «و آنها را در موقعیتی سخت قرار داده است زیرا دیگر توجیهی برای باقی‌ماندن در توافق ندارند!» و با خروج آنها، تحریم‌های شورای امنیت بر ایران باز خواهد گشت. بالارفتن میزان غنی‌سازی یعنی ایران حداکثر یک سال تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و باید توجه داشت که «اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، ‌ نمی‌تواند پیش‌بینی کرد از ان چه استفاده‌ای می کند. بنابر این دولت های طرف قرارداد گزینه‌های بیشتری برای استفاده از سلاح هسته‌ای خواهند داشت زیرا برای مقابله با ایران، چنین کاری قانونی و مشروع است». اگر نظام بین‌المللی نتواند ابزار ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را از آن بگیرد، اعتماد کشورهای منطقه به آن از بین خواهد رفت و باید خود به حمایت از خود بپردازند «از جمله با حرکت به سمتِ داشتنِ سلاح هسته‌ای».

اروپا باید رفتارش را با ایران عوض کند

در یکی از یادداشت‌های تحلیلی اندیشکده مطالعات و پژوهش‌های راهبردی امارات، به عقب‌نشینی گام‌ به گام ایران از تعهدات هسته‌ای به «قلدری» در برابر جامعه بین‌المللی تعبیر شده که هدف از آن، عدم تمکین اروپاییان از تحریم‌های آمریکا است. در واقع ایران از اروپاییان می‌خواهد رفتار خود را نسبت به تحریم‌های آمریکا تغییر دهند. اما پیشنهاد تحلیلگر اندیشکده اماراتی جالب توجه است: اروپا باید رفتارش را با ایران عوض کند!

«خطیربودن شرایط، نشان‌دهنده لزوم تغییر کلی در رویکرد جامعه بین‌المللی و به ویژه اروپاییان است، زیرا تداوم سیاستِ نرم و اصرار بر ادامه همکاری با ایران هیچ سودی به همراه نخواهد داشت و حقیقت آن است که تصمیم‌گیران در تهران، در اقدامات خود ب هیچ وجه ملاحظه منافع دیگران را در نظر نمی‌گیرند... ایران همچنان به تنش‌زایی ادامه می‌دهد و گویی به دنبال جنگ است و حتی برای جنگیدن عجله دارد به جای اینکه به دنبال ثبات و صلح باشد».

آرزوهای بربادرفته سران عرب و نسخه‌پیچی‌های اندیشکده اماراتی علیه ایران + سنداینفوگرافی گزارش کار اندیشکده در سال 2018 میلادی

در ادامه با یک مغالطه آشنا، آمده است هر انسان عاقلی حتی اگر سیاستمدار هم نباشد، می‌فهمد که سیاست ایران اشتباه است کمااینکه موجب بحران اقتصادی در ایران، افزایش تورم و فشار بر مردم شده است: «همه اینها نشان می‌دهد که این نظام، عقل خود را کنار گذاشته و بعید است ابعاد آنچه انجام می‌دهد را بداند و نه پیامدهای تصمیماتی که برخلاف منافع ملتش و به طبع برخلاف منافع ملت‌های منطقه می‌گیرد و تنها سودش برای ایران، انزوا و ضعف است».

در انتهای گزارش به جامعه جهانی توصیه شده، «هر چه زودتر یک تصمیم قاطع برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اتخاذ شود، و اگر فکر می‌کنید ایران استحقاق چنین تحریم‌هایی را ندارد، دست کم با مجازات مختلف عرصه را بر آن تنگتر کنید» چرا که در غیر این صورت، باید منتظر وقوع یک اتفاق اتمی در منطقه باشیم!

ایران را طبق برجام تحریم کنید، در کنار یک اقدام نظامی مؤثر

در یادداشت دیگری با عنوان «گزینه‌های پیشِ روی جامعه بین‌المللی در مواجهه با تنش‌زایی ایران» تصمیمات ایران در هفته‌های اخیر را بی‌سابقه دانسته و نتیجه گرفته که اقدامات طرف‌های مقابل نیز باید بی‌سابقه باشد، البته بیسابقه از نظر در ضدیت با ایران:

گزینه اول این است که فشار دیپلماتیک بر ایران به گونه‌ای افزایش یابد که ایران با یک پاسخ قاطع روبرو شود و رفتارش را عوض کند. گزینه دوم، «اعمال مجازات اقتصادی طبق قانون است، بر اساس نص خود توافق هسته‌ای که اجازه می‌دهد بعد از 30 روز از نقض توافق توسط هر یک از طرف‌ها چنین مجازاتی صورت بگیرد و در این مورد نیز حق وتو کارساز نیست... و می‌توان از خود شورای امنیت در این مورد اقدام کرد». گزینه سوم، تهدید به اقدام نظامی است که البته «باید این تهدید با یک مصداق واقعی همراه شود و خطوط قرمزِ روشنی برای ایران ترسیم شود و تأکید شود که اگر از آن تجاوز کند، با اقدامات واقعی روبرو می‌شود... و موجب نابودی آنها خواهد شد».

منابع

https://www.ecssr.ae/reports_analysis/%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%82%d9%88%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d9%85%d8%b1%d9%8a%d9%83%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d8%af%d9%8a%d8%af%d8%a9-%d9%88%d8%aa%d8%af%d8%a7%d8%b9%d9%8a%d8%a7%d8%aa/

https://www.ecssr.ae/reports_analysis/%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%aa%d8%a7%d8%ad%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%85-%d9%8a%d8%b1%d9%87%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%85%d9%88/

https://www.ecssr.ae/reports_analysis/%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%b1-%d9%88%d8%aa%d8%ad%d9%84%d9%8a%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d8%a5%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ac%d8%a9-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d9%8a%d8%a8-%d8%a7/

https://www.ecssr.ae/reports_analysis/%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%aa%d8%a7%d8%ad%d9%8a%d8%a9-%d8%a5%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a8%d8%aa%d8%b2-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%85-%d9%81%d9%87%d9%84-%d9%8a%d9%82%d8%a7%d9%88/

https://www.ecssr.ae/reports_analysis/%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%b1-%d9%88%d8%aa%d8%ad%d9%84%d9%8a%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d8%af%d9%88%d8%af-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%af%d9%88%d9%84%d9%8a%d8%a9/

https://www.theguardian.com/news/2019/mar/19/why-israel-quietly-cosying-up-to-gulf-monarchies-saudi-arabia-uae

https://twitter.com/TheECSSR

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر