‌آسیب‌های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت چیست؟


‌آسیب‌های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت چیست؟

کانال ریحانه وابسته به دفتر رهبر انقلاب با انتشار مطلبی به ‌آسیب‌های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت پرداخت.

‌آسیب‌های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کانال ریحانه، منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای با انتشار مطلبی به ‌آسیب‌های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

در اوقات فراغت فقط استراحت نکنیم

‌آسیب های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت چیست؟

اوقات فراغت به دلیل آزاد شدن ذهن و فرصت برای پرداختن به علاقمندی ها، معمولا باید بستر نوآوری و خلاقیت باشد. متاسفانه افراد با این تصور که اوقات فراغت یعنی زمان خوشگذرانی و لذت جویی، بدون هیچ طرح و برنامه ای آن را سپری می کنند و فقط به استراحت و تن پروری می پردازند.

فقط تماشاگر نباشیم

فراغت ها با نبودن برنامه‌ی هدفمند، به سمت فراغت انفعالی میرود و فرد را مصرف‌کننده‌ی محض بار می آورد. به این دلیل است که افراد در مواجهه با انواع محرک‌های صوتی و تصویری (رادیو/تلویزیون/بازی های اینترنتی و فضای مجازی) به عنوان اولین و راحت ترین سرگرمی ها، با هجوم اطلاعاتی مواجه می‌شوند که به دلیل بی‌برنامگی و باور بر خوشگذرانی صرف،‌ نسبت به آن ها تفکر انتقادی ندارد و در نتیجه خلاقیت و اراده‌ی وی به مرور زمان از بین می‌رود. این مساله قابل انکار نیست که بی‌برنامگی در ایام فراغت، موجب انواع آسیب‌هاست. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: بیشتر مردم در دو خصلت دچار گمراهی و ضلالت هستند: سلامتی و فراغت.

آگاهی، شرط لازم برای برنامه‌ریزی

بی‌کاری و فراغت خصوصا در سنین نوجوانی و جوانی جدای از آسیب های اجتماعی، آسیب های فردی ایجاد می کند و بهداشت جسمی و روحی افراد را به مخاطره می‌اندازد که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد : ایجاد روحیه‌ی مصرف گرایی که با باورهای دینی ما در تضاد شدید است، تنبلی و تن پروری، انحرافات جنسی، افسردگی، آسیب‌پذیر شدن نسبت به انحرافات موجود در فضای مجازی، خشونت و... . این همان گرفتاری در گمراهی است که پیامبر (ص) اشاره داشته اند. ‌

اوقات فراغت، بهترین زمان برای پیشرفت

فرد و جامعه دینی تکلیف‌گراست و بیکار ماندن برای افراد به منزله‌ی سقوط است. امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق می فرمایند: ...واستفرغ ایامی فیما خلقتنی له... ( ایام فراغت مرا به آن هدفی که مرا برای آن خلق کردی اختصاص بده). بنابراین یادمان باشد در ایام فراغت صرفا به دنبال استراحت نباشیم و بخشی از آن را با برنامه‌ای متناسب شخصیت و باورهای خود برای رسیدن به اهداف زندگی، شکوفایی استعدادها، نوآوری و خلاقیت اختصاص دهیم.

‌آسیب‌های عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت چیست؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس