بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB

وقتی حرف از آل پاچینو در میان باشد، اولین فیلمی که به خاطر می آوریم «پدرخوانده» است. «بوی خوش زن» ،«وکیل مدافع شیطان» و «بی خوابی» هم از جمله بهترین فیلم های آل پاچین به شمار می‌آید.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB

ستاره |
سرویس فرهنگ و هنر - «آل پاچینو» کارگردان و بازیگر صاحب سبک آمریکایی، یکی از اسطوره‌های دنیای سینماست که نامش با سینمای کلاسیک پیوند خورده است. درخشش او در ذهن مخاطبین با سه گانه‌ی پدرخوانده اتفاق افتاد و تا به امروز که حدود پنجاه سال از آغاز کارش می‌گذرد، ادامه دارد. او تا به حال هشت بار نامزد جایزه اسکار شده و در عنفوان ورود به دهه‌ی هشتم زندگی، هنوز هم با قدرت و استعداد غریزی و هنر مثال زدنی اش بر پرده می‌درخشد.


بیوگرافی آل پاچینو

«آلفردو جیمز پاچینو» (Alfredo James Pacino) در ۲۵ آوریل ۱۹۴۰ در نیویورک به دنیا آمد. شروع کار نمایشش به دوران نوجوانی و نمایش‌های زیر زمینی برمی گردد، اما اولین ورود جدی او به عرصه بازیگری در سال ۱۹۶۹ بود. در همان ابتدای راه، برنده جایزه تونی، معتبرترین جایزه تئاتر برای بهترین نقش مکمل شد. در اوایل دهه هفتاد، با بازی در شاهکار بی بدیل سینما «پدرخوانده» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. یک سال بعد در ۱۹۷۳ برای فیلم «سرپیکو» نامزد اسکار و برنده‌ی بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب شد.

در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹، علاوه بر سری دوم «پدر خوانده»، «بعد از ظهر سگی» و «عدالت برای همه» را به روی پرده داشت که این سه فیلم، او را برنده سه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و نامزد جایزه اسکار کرد. سیر شگفت انگیز آل پاچینو در دهه هشتاد و نود در فیلم‌های مطرحی، چون «صورت زخمی» ، «وکیل مدافع شیطان» ، «دنی براسکو» ، «راه کارلیتو» ، «بوی خوش زن» و چند فیلم دیگر همچنان ادامه داشت.

در سال ۲۰۱۵ برای فیلم «دنی کالینز» نامزد جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی یا موزیکال شد. در سال‌های اخیر با توجه به کارنامه درخشانی که از او سراغ داریم، شاید سیر نزولی اش ملموس باشد (چیزی که به گفته برخی انتخاب شخصی اوست)، اما اینکه او یک اتفاق تکرار نشدنی در دنیای هنر است، بر هیچکس پوشیده نیست. اتفاقی که گاهی حس می‌کنی تنها با نگاه و صدا پیش می‌رود.


بهترین فیلم‌های آل پاچینو از نگاه مخاطبان IMDB

در ادامه مروری خواهیم داشت به بهترین فیلم‌های آل پاچینو در طول پنجاه سال فعالیت درخشان، که بیشتر مورد اقبال عمومی قرار گرفتند. توجه داشته باشید که این فهرست به صورت معکوس پیش می‌رود.

۱۵. دیک تریسی (Dick Tracy 1990)

10/ 6.1 IMDB کارگردان: وارن بیتی

«وارن بیتی» خود در این کمدی درام جنایی اکشن در مقابل «آل پاچینو» قرار می‌گیرد. آل پاچینو رهبر خلافکارانی است که نقشه هایش توسط این مامور پلیس بر هم می‌خورد. این فیلم که برگرفته از سری کمیک استریپ‌های دیک تریسی است، نامزد هفت جایزه اسکار شد که در سه رشته آن را تصاحب کرد. آل پاچینو هم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او همچنین در جوایز بفتا، گلدن گلوب و چند جشنواره معتبر دیگر، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۱۴. دنی کالینز (Danny Collins 2015)

10 /7.0 IMDB کارگردان: دن فوگلمن
کمدی درامای دنی کالینز بر اساس زندگینامه‌ی یک ستاره موسیقی راک ساخته شده است که اجرای کاراکترش به عهده آل پاچینوست. دنی کالینز ستاره راک دهه هفتاد میلادی با مشکلات و ناملایماتی در زندگی اش مواجه می‌شود که او را از دوران اوجی که در جوانی داشته به شدت دور کرده است. زندگی کالینز با کشف نامه‌ای از جان لنون (ستاره معروف راک) که چهل سال قبل برای او نوشته دستخوش تغییراتی می‌شود. آل پاچینو برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی یا موزیکال شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۱۳. بی خوابی (Insomnia 2002)

IMDB 7.2/10 کارگردان: کریستوفر نولان

درامای جنایی، روانشناختی و رازآلود نولان که بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته، روایت تحقیق دو افسر پلیس در مورد قتل دختری جوان در منطقه‌ای از آلاسکاست که خورشید تا شش ماه در آنجا غروب نمی‌کند. این فصلِ طولانیِ به شدت آفتابی و فشار کار، به اختلال بی خوابی منجر می‌شود. بازی آل پاچینو در این فیلم در کنار «رابین ویلیامز» فقید، قطعا یکی از برترین نقش آفرینی‌ها در کارنامه‌ی هنریش است. او برای این فیلم تحسین شده، نامزد جایزه بازیگر سال نقش اول مرد در انجمن منتقدان فیلم لندن شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۱۲. و عدالت برای همه (and justice for all 1979)

7.4/10 IMDB کارگردان: نورمن جویسن

عدالت برای همه یک تریلر جنایی در ژانر درام به شمار می‌آید و بر خلاف نامش، نقدی بر بی عدالتی‌های موجود در جامعه و حبس وجدان کاری در بطن تاریک اجتماعی و در کل فساد سیستم قضایی است! آل پاچینو در قامت وکیلی شرافتمند و با وجدان در میان این فضای سیاه و غرق تباهی، به دنبال دستاوردی انسانی است. دست آوردی که عنوان فیلم را شامل می‌شود: عدالت برای همه ... او برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و همچنین در جوایز گلدن گلوب و جایزه فیلم آمریکا و چند جشنواره دیگر هم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد بود.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۱۱. وکیل مدافع شیطان (The Devil's Advocate 1997)

IMDB 7.5/10 کارگردان: تیلور هاکفورد

درامای هیجانی و رازآلود که بر اساس رمانی به همین نام از اندرو نیدرمن ساخته شده است. آل پاچینو همان «جان میلتون»‌ است که وعده‌ی «بهشت گمشده» را می‌دهد. او روبروی وکیل جوان و موفقی (کیانو ریوز) قرار می‌گیرد که با رویای موفقیت بیشتر او را به نیویورک می‌کشاند و با وعده حقوق بیشتر ترغیب به دفاع از گناهکاران می‌کند. بازی درخشان آل پاچینو باز هم منتقدان را شگفت زده کرد و فیلم را به یکی از پرفروشترین‌ها در گیشه تبدیل ساخت. او برای این نقش نامزد بهترین بازیگر مرد جایزه ساترن و ام تی وی شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۱۰. گلن گری گلن راس (Glengarry Glen Ross 1992)

IMDB 7.8/10 کارگردان: جیمز فولی

این فیلم که بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام ساخته شده، در واقع نوعی مانیفست اجتماعی بر علیه نظام سرمایه داری و عدم امنیت شغلی است. یک آژانس مشاور املاک در پی اخراج چهار کارمند خود، مسابقه‌ای ترتیب می‌دهد که فقط قرار است دو نفر از آن‌ها برنده‌ی آن باشند و دو نفر دیگر اخراج خواهند شد. آل پاچینو با بازی در این فیلم نامزد دریافت دو جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های آل پاچینو در دهه نود میلادی بود.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۹. سرپیکو (Serpico 1973)

IMDB 7.8/10 کارگردان: سیدنی لومت

درامای جنایی بیوگرافی لومت که بی شک یکی از بهترین آثار اوست، از جمله فیلم‌های تحسین شده دهه هفتاد هم به شمار می‌رود. این فیلم نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار شد و آل پاچینو در یکی از اولین فیلم‌های سینمایی اش، در نقش پلیسی که فساد سازمان خود را افشا می‌کند، می‌درخشد تا نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال شود. جالب است بدانید که او برای اجرای بهتر این نقش مدتی با فرانک سرپیکوی واقعی وقت گذراند تا بیشتر با شخصیت نقشی که قرار است بازی کند آشنا شود. او علاوه بر نامزدی اسکار، کاندید بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و برنده‌ی گلدن گلوب شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۸. دانی براسکو (Donnie Brasco1997)

IMDB 7.8/10 کارگردان: مایک نیول

درامای جنایی دانی براسکو که بر اساس یک ماجرای واقعی شکل گرفته، نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. «دانی براسکو» (جانی دپ) که یک مامور مخفی اف بی آی است وارد یکی از بزرگترین گروه‌های خلافکاری می‌شود. در ابتدا سعی می‌کند با نزدیک شدن به «بنجامین لفتی» (آل پاچینو) اطلاعات بیشتری از مافیای آنها کسب کند، ولی به مرور رابطه این دو صمیمی‌تر می‌شود. اجرای آل پاچینو مثل همیشه مورد توجه ۹۰% از منتقدان قرار گرفت و انجمن منتقدان فیلم بوستون جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به او اهدا کرد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۷. نفوذی (The Insider1999)

IMDB 7.9/10 کارگردان: مایکل مان

تریلر درامای نفوذی که بر پایه‌ی یک افشاگری واقعی تلویزیونی درباره صنعت دخانیات تولید شده، توانست در هفت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شود و بیش از نود درصد آرای منتقدان را هم کسب کرده است. آل پاچینو در این فیلم کاراکتر یک تهیه کننده‌ی تلویزیونی را بر عهده دارد که همیشه به دنبال سوژه‌های جنجالی است. پرونده‌های عجیب و مشکوک کمپانی‌های بزرگ تولید سیگار و تنباکو، او را به سمت یکی از کارشناسان اخراجی این کمپانی (که راسل کرو به بهترین شکل ممکن اجرایش را بر عهده گرفته بود) سوق می‌دهد که منجر به اعترافات تلویزیونی می‌شود. آل پاچینو برای این نقش نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد از آکادمی بین المللی مطبوعات (ستلایت) شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۶. راه کارلیتو (Carlito's Way 1993)

IMDB 7.9/10 کارگردان: برایان دی پالما

این اثر دراماتیک جنایی بر اساس دو کتاب از ادوین تورز ساخته شده و آل پاچینو قاچاقچی که سابقه داری است، بعد از تحمل ۵ سال زندان آزاد می‌شود و حال تصمیم دارد جور دیگری زندگی کند. با این حال گاهی مسیر حوادث چیز دیگری است. فیلمی کلاسیک و دیالوگ محور که بعد از کمی ایستایی، پتانسیل آل پاچینو را دوباره به نمایش گذاشت. او در این فیلم در کنار «شون پن» مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار داد؛ و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از آکادمی فیلم ایتالیا شد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۵. بوی خوش زن (Scent of a Woman 1992)

IMDB 8.0/10 کارگردان: مارتن برست

درامای بوی خوش زن، یکی از ماندگارترین فیلم‌های آل پاچینوست. او در این فیلم در نقش یک افسر بازنشسته و نابینای ارتش درخشید. افسری تلخ و خشک و خشن که گویی از عالم و آدم می‌خواهد انتقام همه چیز را بگیرد. درخشش آل پاچینو در این فیلم بالاخره او را برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد کرد. او همچنین برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد و چند جایزه مهم دیگر هم شد. فیلم بوی خوش زن بهترین فیلم آل پاچینو در دهه نود میلادی و بی شک یکی از بهترین فیلمهای او در تمام دوران بازیگری اش بود.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۴. بعد از ظهر سگی/ بعد از ظهر نحس (Dog Day Afternoon1975)

IMDB 8.0/10 کارگردان: سیدنی لومت

این درامای جنایی بر پایه بیوگرافی با کارگردانی فوق العاده «سیدنی لومت»، قطعا یکی از آثار بی نظیر سینماست که برنده اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. همه اتفاق در یک بانک رخ می‌دهد. سرقتی که به گروگان گیری مسالمت آمیز کارمندان بانک می‌انجامد و تبدیل به خوراکی رسانه‌ای می‌شود که گاه با چاشنی طنز نیز همراه است. اجرای آل پاچینو به عنوان رهبر سارقین بانک تماشایی است. اجرایی که او را نامزد اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد و برنده بفتا برای همین عنوان کرد. همچنین جوایز دیگری را هم برایش به ارمغان آورد. در تعریف او همین گفته سیدنی لومت بس که: «روزی از او خواستم دیوانه باشد، تمام روز دیوانه بود»

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۳. مخمصه (Heat 1995)

IMDB 8.2/10 کارگردان: مایکل مان

دومین همکاری آل پاچینو با «رابرت دنیرو» در این تریلر جنایی اکشن بعد از ۲۱ سال رقم خورد. با این تفاوت که این بار بر خلاف گذشته مقابل هم قرار گرفتند. بسیاری از منتقدان بر این باورند که این رویارویی تاریخی یک کلاس بازیگری از دو سبک متفاوت در سینماست. آل پاچینو در این فیلم در نقش کاراگاهی ظاهر می‌شود که در پی سارقی حرفه‌ای در دزدی‌های کلان (رابرت دنیرو) است. پرداخت خوب کارگردان در روایتی پر تعلیق و بازی‌های درخشان بازیگران از این فیلم یک اثر به یادماندنی ساخته است.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۲. صورت زخمی (Scarface 1983)

IMDB 8.3/10 کارگردان: برایان دی پالما

این درام جنایی که یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ سینماست، قصه یک پناهجوی کوبایی (پاچینو) است که تبهکاری مشهور به «صورت زخمی» است. شخصی که با سودای ثروت، به تدریج به باند تبهکاران فلوریدا وارد و تبدیل به گنگستر شماره یک و رئیس تبهکاران این شهر می‌شود. «آل پاچینو» برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. نقشی که این اثر را هم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های آل پاچینو در کارنامه اش ثبت کرد.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


۱. سه گانه پدرخوانده ( The Godfather )

کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا

پدرخوانده ۱ (The Godfather 1972)
9.2/10 IMDB
پدر خوانده ۲ (The Godfather: Part II 1974)
9.0/10 IMDB
پدرخوانده ۳ (The Godfather: Part III 1990)
7.6/10 IMDB

درام جنایی «پدر خوانده»، دومین فیلم برتر از میان ۲۵۰ فیلم برتر سایت IMDB بوده و قسمت دوم آن در مقام سوم این فهرست قرار دارد. فیلمی که نه تنها مخاطبان که نظر ۱۰۰ درصدی منتقدان را هم جلب کرده است، هرچند که کارگردان معتقد بود "فقط باید فیلم اول را می‌ساختم. " آل پاچینو در این شاهکار سینمایی در کنار «مارلون براندو» که برنده اسکار نقش اول مرد این فیلم بود، نامزد اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد شد. عنوانی که در گلدن گلوب هم نصیبش شد و بفتا او را نامزد بهترین بازیگر تازه وارد کرد، اما انجمن ملی منتقدان فیلم، او را به عنوان بهترین بازیگر مرد برگزید. او همچنین برای پدرخوانده دو، نامزد اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد و برنده بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد شده و برای پدرخوانده ۳ هم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او هنوز معتقد است نقش «مایکل کورلئونه» در پدرخوانده سخت‌ترین نقش زندگی اش بوده است.

بهترین فیلم‌ های آل پاچینو؛ 15 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB


سخن آخر

آل پاچینو در تمام سال‌های عمرِ هنریش بی شک یک فوق ستاره بود. بازی آل پاچینو با چشم‌ها و تن گیرای صدایش در همه آثاری که در آن همکاری داشته، یکی از نقاط قوت او به شمار می‌آید. سبک بازی برون گرای پاچینو همیشه مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و مخاطبین را شگفت زده کرده است. علاوه بر فیلم‌های سینمایی، بازی بی نظیر او در چند فیلم و سریال تلویزیونی هم نظر تماشاچیان را جلب کرده که از آن جمله می‌توان به «فرشتگان در آمریکا» و «تو جک را نمی‌شناسی» و «فیل اسپکتور» اشاره کرد. شما هم اگر به همبازی آل پاچینو در دانی براسکو یعنی جانی دپ علاقه‌مندید، با بهترین فیلم‌های جانی دپ نیز آشنا شوید. شما کدامیک از این آثار را بهترین فیلم آل پاچینو می‌دانید؟ از طریق بخش بخش "نظرات و پرسش‌‌ها" با ما و دیگر مخاطبان ستاره در ارتباط باشید...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق