سواد رسانه‌ای در کشور مورد غفلت قرار گرفته است


سواد رسانه‌ای در کشور مورد غفلت قرار گرفته است

اردبیل- ایرنا- رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: امروز سواد رسانه‌ای مورد غفلت واقع شده در حالیکه ما با انفجار اطلاعات مواجه هستیم و اگر آگاهی و قدرت تشخیص لازم را نداشته باشیم،‌ در حجم اطلاعات گسترده موجود گم شده و دچار مشکل خواهیم شد.

محمدصادق افراسیابی روز سه شنبه در همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی استان اردبیل افزود: ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین خانواده‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا از آسیب‌های آن در امان بود.

افراسیابی اظهار داشت: کودکان و بسیاری از خانواده‌ها در تشخیص چگونگی و نوع استفاده از فضای مجازی مشکل دارند ، آنها اخبار درست و نادرست را از هم تمییز نداده و نیازمند آموزش و ارتقای سواد رسانه‌ای هستند و دولت باید بسترهای لازم را برای این منظور فراهم کند.

او بابیان اینکه نبود سواد رسانه‌ای باعث هدر رفت وقت مردم می‌شود، افزود: در بسیاری از کشور ها موضوع آشنایی با سواد رسانه‌ای اجباری بوده و آموزش های رسمی در این زمینه صورت می‌گیرد و در کشور ما نیز می‌بایست در این راستا گام برداشته شود.

افراسیابی اظهار داشت: سواد رسانه‌ای می‌تواند برای تک‌تک شهروندان جامعه مؤثر باشد، ما از ظرفیت خانواده‌ها در این زمینه غافل مانده‌ایم و این در حالی است که سبک‌ها،‌ ایده‌ها و شیوه‌های سواد رسانه‌ای از محیط خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: آموزش‌های ارائه شده در مدارس به دانش‌آموزان کاملاً متفاوت با فضای درون خانواده‌هاست ولی ما می‌کوشیم ارتقای سواد رسانه‌ای در محیط خانواده را مدنظر قرار دهیم.

حمید ضیایی پرور استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه هم در این همایش گفت:در فضای مجازی شاهد کاربرانی هستیم که هیچ آگاهی در ارتباط با نرم افزار و نوع استفاده از اینترنت و حتی ایمیل و نیز تولید محتوار ندارند ولی با یک گوشی هوشمند در کانال و گروه‌های مختلف فعال هستند.

وی افزود: آنها هرچند از واتس آپ،تلگرام و دیگر شبکه ها استفاده می‌کنند ولی فاقد سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی هستند، اما نمی‌توانند اخبار درست و نادرست را از هم تشخیص دهند و هر مطلب منتشره در فضای مجازی را بدون توجه و تحقیق در باره صحت و سقم آن می‌پذیرند.

این استاد دانشگاه افزود: آسیب‌های فضای مجازی ناشی از نبود سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است و برای برون رفت از این آسیب‌ها باید بسترهای لازم جهت ارتقای سواد رسانه‌ای فراهم شود .

ضیایی پرور بیان کرد: استراتژی دولت در فضای مجازی حمایت از تولید محتوا، شناسنامه کردن محتوا و توسعه سواد رسانه‌ای است و در صورت تحقق آن آسیب‌های فضای مجازی نیز کاهش م‌یابد.

نخستین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی استان اردبیل با حضور روزنامه‌نگاران، مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی و فعالان فضای مجازی روز سه‌شنبه در مجتمع فرهنگی، هنری فدک اردبیل برگزار شد.

این همایش با محوریت افزایش سواد رسانه‌ای و کنترل آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی با بررسی موضوعاتی از قبیل جلوگیری از اخبار جعلی و راهکارهای آن، ارتقای سواد رسانه‌ای در بین کاربران شبکه های مجازی و گسترش تفکر انتقادی،هوشیار سازی مخاطب و چگونگی تشخیص اخبار درست از نادرست برگزار شد.

7110/6016

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست