مسئولان فاروج با نشستن روی ویلچر، گذر از خیابان‌ را تجربه کردند


مسئولان فاروج با نشستن روی ویلچر، گذر از خیابان‌ را تجربه کردند

بجنورد- ایرنا- مطالبه معلولان شهرستان فاروج روز سه شنبه برای تجربه یک روز نشستن بر روی ویلچر از سوی مسئولان و تردد در سطح شهر پس از پایان جلسه کارگروه مناسب سازی محقق شد تا شهردار، سرپرست فرمانداری و تعدادی از مسئولان گذر از خیابان های شهر و مشکلات رسیدن به مکان های عمومی را مثل یک معلول تجربه کنند.

به گزارش ایرنا، سرپرست فرمانداری شهرستان فاروج در این نشست با اذعان به وجود مشکلات مناسب سازی در سطح شهر گفت: شاید نتوانیم ادعا کنیم که همه فضاهای عمومی شهر را مناسب سازی خواهیم کرد اما همه طرح‌هایی کثل مجتمع فرهنگی فرهنگ و ارشاد، استخر دانش آموزی، سالن ورزشی کارگران، کتابخانه تتیکانلو و… که در دست اجرااست در صورت رعایت همه استانداردهای مناسب سازی پایان کار صادر می‌شود.
مسعود صادق افزود: ظرف ۲ ماه آینده بنا به وقول مساعد شهردار و شورای اسلامی شهر ۵۰ درصد مشکل مناسب سازی شهر برطرف می‌شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هم گفت: از سال ۸۳ نشست‌های کارگروه مناسب سازی آغاز شده است اما ما هنوز در موضوع رمپ مانده‌ایم.
سیده گل احیا هاشمی با اشاره به اینکه همه ما تا معلولیت به حد یک پلک زدن فاصله داریم افزود: مناسب ساز ی ویژه معلولان جسمی و حرکتی نیست، نابینایان، ناشنوایان، سالمندان، کودکان و… نیاز به آن دارند و در جامعه‌ای که رو به سالمندی می‌رود ضرورت مناسبی سازی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: مناسب سازی قابل پذیرش است که براساس استانداردهای تعریف شده اجرایی شود.
عضو جامعه خیران حامی معلولان خراسان شمالی هم گفت: درمناسب سای نخستین گام ایجاد فرهنگ استفاده از این فضاهاست که در این بخش رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.
دکتر حبیالله بلوریان افزود: اگر فضاهای قدیمی را نمی‌توانیم مناسب سازی کنیم حداقل از ایجاد فضاهای نامناسب جدید جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه اعتماد به نفسی را که می‌خواهیم به معلولان بدهیم با نامناسب ساختن رمپ از آنان می‌گیریم بیان داشت: نظارت بر مناسب سازی ها باید استمرار داشته باشد.
مدیر بهزیستی شهرستان فاروج هم گفت: ۱۲۰۰ شهروند معلول جسمی و حرکتی نباید از حقوق شهروندی خود به خاطر عدم مناسب سازی محروم شوند.
مریم وافزی با اشاره به اینکه به رغم تأخیر ۷ تا ۸ ماهه در برگزاری کارگروه مناسب سازی، مصوبان نشست قبلی یا اجرایی نشده یا ناقص به اجرا رسیده افزود: در جشنواره سال گذشته هفته بهزیستی که با محوریت نمایشگاه عکس و مستند سازی از توانمندی‌های معلولان و محدودیت‌های آنان در سطح شهر اجرا شد، تحقق ۳۰ تا ۴۰ درصدی مناسب سازی در بعضی اماکن عمومی نقطه عطفی شد که امیدواریم استمرار یابد.
بعد از این نشست که مهم‌ترین مصوبه آن تحقق ۵۰ درصدی مناسب سازی ها در سطح شهر بود، مسئولان با برنامه‌ای که کارکنان بهزیستی شهرستان پیش بینی کرده بودند با حضور در میدان آزادی شهر و قرار گرفتن در جمع شماری از معلولان جسمی و حرکتی تردد با ویلچر در بعضی اماکن عمومی مثل بانک، خیابان موفق و… را تجربه کردند و بن بست‌های تردد بی دغدغه یک معلول در سطح شهر را به چشم دیدند.
۵ هزار نفر در شهرستان ۴۹ هزار نفری فاروج در شمار جامعه هدف بهزیستی هستند.
۷۱۸۷ / ‌‬ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید ا...