جاده ابریشم کوتاه ترین مسیر برای ثبت جهانی آثار همدان


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه همایش جاده ابریشم در همدان برگزار می شود، گفت: جاده ابریشم علاوه بر محل تبادل کالا و اقتصاد، محل تبادل فکر و اندیشه نیز هست که بخش مغفول مانده این جاده به شمار می آید.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، حجت الله ایوبی شامگاه سه شنبه یکم مردادماه در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان، با بیان اینکه همدان بخش مهمی از هویت و شناسنامه ایران است و ایرانیان باید به آثار تاریخی و فرهنگی موجود در همدان افتخار کنند، اظهار کرد: امروزه جاده ابریشم به عنوان یک مسیر مهم کشورهای متفاوتی را گردهم آورده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه امروزه جاده ابریشم در دنیا به عنوان یک برند شناخته شده و در سازمان جهانی یونسکو بخش ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: کشورهای مختلف در تلاشند تا سهم خود را در جاده ابریشم تعریف کنند و چندین دوره همایش بین المللی نیز برگزار شده است چراکه در این همایش ها صدای میزبان بهتر و بیشتر شنیده می شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه نگاه به جاده ابریشم وهمایش های مربوط به آن اقتصادی است، اضافه کرد:جاده ابریشم علاوه بر محل تبادل کالا و اقتصاد، محل تبادل فکر و اندیشه نیز هست که بخش مغفول مانده این جاده به شمار می آید.

ایوبی با بیان اینکه همدان شهر علم و دانش و اخلاق در علم است، عنوان کرد: در کنفرانس جاده ابریشم که مهرماه سالجاری در همدان برگزار می شود، جنبه های فرهنگی و معنوی و تبادل فکر و اندیشه که مجهور مانده است، مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که برخی از ادیان چهره خشنی از اسلام و آیین صلح و گفت وگو در جهان را با هزینه صهیونیست ارائه می دهند، ایران پرچم دار این آیین در جاده ابریشم خواهد بود، ادامه داد: همایش گفت وگوی ادیان و معنویت گرایی در جاده ابریشم در کنار همایش اصلی برگزار می شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با بیان اینکه ژاپن، ایران و چین تنها تمدن هایی هستند که هنری به نام خوشنویسی دارند و در این تمدن ها نوشتن به عنوان یک هنرآسمانی و مهم است و افراد خوشنویس از جایگاه بالایی برخوردارند، گفت: در تلاش هستیم تا اولین جشنواره صلح نوشته های جاده ابریشم را در همدان برگزار می کنیم.

ایوبی با بیان اینکه وفاق،همدلی و اجماع خوبی بین مدیران همدانی وجود دارد و آنها سعی می کنند با کمک فعالان فرهنگی عقب ماندگی در معرفی این شهر را جبران کنند، افزود:همدان شایستگی معرفی به عنوان مهمترین مقصد گردشگری جهان را دارد اما متاسفانه به درستی معرفی نشده است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز جنگ اصلی جنگ تصویر است و همه در تلاشند بهترین تصویر را از خود ارائه دهند، عنوان کرد: وزارت امور خارجه به عنوان حامی میزبانی جاده ابریشم در همدان از این همایش استقبال کرده و معتقد است این میزبانی به دیپلماسی عمومی ایران کمک می کند.

ایوبی با بیان اینکه ششمین همایش جهانی راه ابریشم می تواند سرآغاز جدیدی برای معرفی همدان به دنیا باشد، تصریح کرد:باید از راه های کوتاه تر برای ثبت جهانی آثار همدان اقدام کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه رشت و اصفهان به عنوان شهر خلاق در زمینه خوراک و صنایع دستی معرفی شدند و پرونده 4 شهر دیگر نیز برای ثبت به عنوان شهر خلاق آماده شده است، گفت:انتخاب شهر خلاق هر دوسال یکبار انجام می شود و ما با تشکیل یک تیم بررسی تلاش می کنیم همدان را به عنوان یک شهر خلاق ویادگیرنده به ثبت برسانیم همچنین 4 شهر یادگیرنده در ایران وجود داشت که اکنون تعداد آنها به 7 شهر رسیده است.

ایوبی با بیان اینکه کمیسیون ملی نماینده ایران در یونسکو و تنها رابط نظام جمهوری اسلامی ایران با این سازمان جهانی است و ما در این کمیسیون پیگیر منافع ایران هستیم، عنوان کرد:از 750 کرسی یونسکو در دانشگاه ها 16 کرسی سهم ایران است ودانشگاه بوعلی با این عظمت ظرفیت برگزاری کرسی جدید را دارد و امیدواریم کرسی بعدی سهم شهر همدان باشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان کشورهای حاضر در همایش جاده ابریشم بهترین تربیون برای معرفی همدان هستند، افزود:کتابچه ای از آثار تاریخی همدان و ایران تهیه و بین میهمانان توزیع خواهد شد همچنین در آبان ماه سالجاری همایش اخلاق در علم در همدان برگزار می شود.

ایوبی با بیان اینکه در حفظ میراث فرهنگی در درجه اول باید شهروندان و ساکنان کشور اهمیت این موضوع را درک کنند، عنوان کرد: شهروندان بهترین میراث‌داران هستند و این امر باید فرهنگسازی شود .


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)