2 مرداد؛ روز ملی فیزیوتراپی


2 مرداد؛ روز ملی فیزیوتراپی

با تلاش انجمن‌های فیزیوتراپی، در 2 مرداد سال 78 فیزیوتراپ‌ها توانستند، استقلال حرفه‌ای خود را به‌دست آورند. به همین مناسبت دوم مردادماه در ایران به عنوان روز فیزیوتراپی اعلام گردید.

2 مرداد؛ روز ملی فیزیوتراپی

روز ملی فیزیوتراپی
تاریخ
۲ مرداد
علت نامگذاری باز گرداندن حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی به فیزیوتراپیست‌ها

ستاره |
سرویس عمومی - دوم مرداد را به‌مناسبت اینکه در چنین روزی استقلال فیزیوتراپیست‌های ایرانی برای تاسیس کلینیک فیزیوتراپی توسط وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شد، روز فیزیوتراپی می‌نامند.


تاریخچه روز فیزیوتراپی

در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست‌ها سلب گشت و در سال ۱۳۷۸ در دوم مردادماه این حق دوباره به فیزیوتراپیست‌ها برگردانده شد و به این مناسبت روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران نام گرفته و در این روز مراسم‌هایی برگزار می‌گردد. البته روز جهانی فیزیوتراپی ۱۷ شهریورماه مصادف با ۸ سپتامبر است که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

2 مرداد؛ روز ملی فیزیوتراپی

مختصری از تاسیس مدرسه عالی فیزیوتراپی در ایران

جایگاه خالی فیزیوتراپی در کنار سایر رشته‌های پزشکی و تخصصی و تلاش‌ها و تحمل پیشگامان این رشته سبب می‌شود فکر تاسیس اولین مرکز آموزش فیزیوتراپی شکل بگیرد.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد ایران را برای تاسیس مرکز آموزش فیزیوتراپی پذیرفته و برای کمک به راه‌اندازی اولین مدرسه فیزیوتراپی کشور، خانم مارگارت جانسون را با مقداری تجهیزات اهدایی روانه ایران می‌کند.

خانم م. جانسون با حضور در دانشگاه تهران و استفاده از امکانات آموزشی دانشکده پزشکی جلسات تاسیس و پذیرش دانشجو را آغاز می‌کند و بالاخره بعد از ماه‌ها جلسات و صورت‌جلسه با کمک پیشگامان فیزیوتراپی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، اولین گروه از دانشجویان وارد رشته فیزیوتراپی می‌شوند و بدین ترتیب پس از مدتی مدرسه عالی فیزیوتراپی در ایران شکل می‌گیرد.
2 مرداد؛ روز ملی فیزیوتراپی

اولین رییس مدرسه عالی فیزیوتراپی در کشور را آقای دکتر ابراهیم چهرازی متخصص از فرانسه به عهده داشتند. دومین رییس مدرسه عالی فیزیوتراپی آقای دکتر منوچهر نواب متخصص طب فیزیکی از کشور فرانسه بودند که حضور ایشان در تکامل و تدوین برنامه‌ها نقش انکار ناپذیری را ایفا می‌نماید و به‌تدریج مدرسه عالی فیزیوتراپی به موسسه عالی توانبخشی و امروز به نام دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر نام داده و فعالیت می‌کند. بعد از گذشت چند سال در موسسه عالی توانبخشی رشته‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی تاسیس گردید.

بیشتر بدانید: آموزش انجام فیزیوتراپی در منزل

تعریفی از فیزیوتراپی

فیزیوتراپی (physiotherapy) شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی - ماهیچه‌ای - اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانور‌های دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتو‌های فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی بوده که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت است. فیزیوتراپی درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمت طولانی است که همزمان با توسعه دانش پزشکی به یکی از ارکان درمان‌های نوین پزشکی تبدیل شده است.
2 مرداد؛ روز ملی فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیست متخصص حفظ و افزایش توانایی افراد در حرکت و فعالیت است. یک فیزیوتراپیست با دانش خود در مورد آنچه باعث حرکت در بدن می‌شود، تحرک و استقلال را برای بیماران به ارمغان می‌آورد و بسیای از مشکلات ناشی از درد، ناتوانی‌های حرکتی، آسیب‌های ورزشی و شغلی، سالمندی و بی تحرکی را درمان می‌کند.

هدف از فیزیوتراپی

با توجه به اینکه فیزیوتراپی در بسیاری از اختلالات و بیماری های دستگاه عصبی - عضلانی - اسکلتی کاربرد دارد، اهداف فیزیوتراپی با توجه به نوع بیماری یا اختلال زمینه‌ای متفاوت است. به طور کلی اهداف فیزیوتراپی ممکن است در ارتباط با موارد زیر باشد:

کاهش دردهای عضلانی و مفصلی تسریع در پروسه ترمیم بافتی بهبود دامنه حرکتی (ROM) مفاصل جلوگیری از ضعف و آتروفی عضلانی تقویت عضلات افزایش انعطاف پذیری استقلال هرچه سریع تر بیمار جهت برگشت به فعالیت های روزمره بهبود فعالیت دستگاه تنفسی افزایش کارایی دستگاه قلبی-عروقی و ...

مجله ستاره ضمن تبریک صمیمانه این روز به کلیه فیزیوتراپیست‌ها، آرزومند موفقیت هر چه بیشتر شما عزیزان در امر درمان و توانبخشی بیماران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق