اختلاف نظرها به پایان رسید؛ تامین ایمنی در جنجالی‌ترین خط مترو تهران


 اختلاف نظرها به پایان رسید؛ تامین ایمنی در جنجالی‌ترین خط مترو تهران

روز گذشته اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین شهرسازی به‌همراه رئیس شورای شهر تهران از مراحل تکمیل نواقص خط 7 مترو و ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری بازدید کردند تا در جریان اقدامات انجام شده در مسیر طولانی‌ترین خط مترو تهران قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان: بعد از تعطیلی بخش میانی خط 7 مترو که در واپسین روزهای دوره گذشته مدیریت شهری افتتاح شد؛ تاکید مدیریت شهری و شورای پنجم شهر تهران به بازگشایی مجدد این خط همراه با تامین سامانه تهویه هوا، سیگنالینگ و سامانه برق و به طور کلی حفظ سلامت شهروندان بود؛ اما بهره‌برداری مجدد از این ایستگاه‌ها بعد ازگذشت 2 سال همچنان به محل مناقشه بین کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و مدیریت شهری به‌ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تبدیل شده است.

کارشناسان شورا بر این باور بودند همچنان به‌دلیل نواقصی که در ساخت سامانه شفت‌های میانی برای تهویه هوا در طول این بخش از مسیر خط 7 مترو تهران وجود دارد؛ نمی‌توان ادعا کرد که ایمنی مسافران تامین شده است. این در حالی است که گزارش‌های کارشناسان و متخصصان شرکت مترو تهران حکایت از آن دارد که تمامی مشکلاتی که در گزارش اولیه ناایمن بودن این خط به آن تاکید شده بود، رفع شده است. موضوعی که بعد از آخرین بازدید اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و شهرسازی و معماری به‌همراه رئیس شورای شهر تهران نیز به تایید آن ها رسید تا پرونده تداوم عدم ایمنی در این خط به‌طور کامل بین شورا و شهرداری تهران بسته شود.

روز گذشته اعضای دو کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین شهرسازی و معماری به‌همراه رئیس شورای شهر تهران از مراحل تکمیل نواقص خط 7 مترو و ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری بازدید کردند تا در جریان تمامی اقدامات انجام شده در مسیر طولانی‌ترین خط مترو تهران قرار بگیرند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن قدردانی از زحماتی که مدیرعامل شرکت مترو و تمامی دست‌اندرکاران فعال در خط 7 مترو پایتخت برای تامین ایمنی این مسیر کشیده‌اند، تاکید کرد: اگر در گذشته نکاتی از سوی کارشناسان و اعضای کمیسیون عمران شورا در خصوص ایمنی خط 7 بازگو شده تنها در جهت رفع اشکالاتی که در نهایت منجر به تعطیلی این خط شد، بود.

وی با اذعان به این مساله که در زمان بهره‌برداری مجدد از این خط بسیاری از نواقص و ایرادات با تلاش شرکت مترو تهران رفع شد؛ گفت: بازدید از مراحل تکمیل خط 7 مترو نشان داد که درطول این مدت کارهای بزرگی انجام شده است.

به اعتقاد علیخانی، اعضای شورا به هیچ عنوان تمایلی به دخالت در کارهای فنی ندارند چرا که در نهایت تایید فنی مسئولان خط در خصوص تامین ایمنی و تجهیزات به کار رفته برای اعضای شورا به‌عنوان تصمیم‌گیران شهر و حافظان جان و سلامت شهروندان کفایت می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به صورت جلسه‌های موجود مبنی بر تامین هواکش‌ها و سامانه تهویه هوا در شرایط عادی و اضطرای در خط 7 مترو توضیح داد: خوشبختانه در صورت جلسه‌هایی که مسئولان شرکت مترو تهیه کرده‌اند تمامی تجهیزات به کار رفته در طول این مسیر به تایید کارشناسان و مهندسان رسیده است. از آن جا که ما «کاسه داغ تر از آش نیستیم»، همین موضوع برای ما کفایت می‌کند که ایمنی این خط در بهره‌برداری مجدد تامین شده است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی معماری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تنها مطالبه شهروندان از مدیریت شهری در بخش عمرانی، تکمیل خطوط مترو تهران است، گفت: اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که مدیریت شهری در ماموریت‌های نرم‌افزاری مانند طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی کاستی‌هایی دارد، باید با هدف ارتقای کیفیت زندگی پایتخت نشینان به سمت رفع این مشکلات حرکت کنیم؛ اما باید به این مساله نیز توجه کرد که در بخش‌های سخت‌افزاری و عمرانی تنها کار باقی مانده در تهران تکمیل مترو است.

سالاری با بیان اینکه بزرگ ترین کار در این دوره مدیریت شهری همان تکمیل خطوط باقی‌مانده مترو است، یادآور شد: همه ما اعم از شهردار و شورای شهر در این زمینه مسئول هستیم و در مقابل کاستی‌ها باید پاسخگو باشیم.

وی در ادامه با اشاره به بهره‌گیری از امکانات مالی ای که ساخت مجتمع‌های ایستگاهی در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد، تاکید کرد: باید در این دوره از ابتکار ساخت مجتمع‌های ایستگاهی به‌عنوان مهم ترین منبع تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل خطوط مترو بیشتر استفاده شود.

به اعتقاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛ مطالعات نشان می‌دهد که ساخت مجتمع‌های ایستگاهی نه تنها باعث افزایش جمعیت پذیری در محدوده‌های ایستگاهی نمی‌شود؛ بلکه با ارائه خدمات بیشتر به مسافران آنها را به جای استفاده از خودروی شخصی به سفر با شبکه مترو ترغیب می‌کند.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در انتهای این جلسه ضمن تشکر از اقداماتی که شرکت مترو تهران در خصوص رفع نواقص و تامین ایمنی خط 7 مترو انجام داده است، یادآور شد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر با توجه به توان بالایی که کشور در بخش مشاوران و پیمانکاران در حوزه‌های عمرانی به دست آورده است، امکان تامین تجهیزات مورد نیاز مترو در داخل وجود دارد. کما اینکه در حال حاضر امکان ساخت 80 تا 90 درصد از مترو در داخل وجود دارد و این صنعت در داخل ایران بومی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ساخت مترو از نظر تکنیکی مشکلی وجود ندارد، توضیح داد: جای تشکر دارد که نیروهای مترو با استفاده از توان مهندسی داخلی توانستند ایمنی خط 7 مترو را طبق آخرین معیارهای بین‌المللی تامین کنند.

به اعتقاد رئیس شورای شهر تهران در حال حاضر مهم ترین مساله، تامین منابع مالی موردنیاز برای تکمیل خطوط مترو است که باید به راهکارهای موجود در زمینه تامین منابع مالی مترو بیشتر توجه شود.

در طول دو سال و اندی اخیر می‌توان به جرات گفت که خط 7 مترو یکی از چالشی‌ترین خطوط مترو پایتخت بود که رفع نواقص آن به محلی برای بیان اختلاف نظرها بین شورای شهر به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین شهرداری تهران تبدیل شده بود.

افتتاح زود هنگام و بدون تامین تجهیزات موردنیاز که تامین کننده ایمنی و جان مسافران است در دوره گذشته مدیریت شهری از یک سو، و از سوی دیگر تلاش برای سیاسی جلوه دادن تعطیلی این خط در آبان ماه سال 96 باعث شد تا حساسیت شهروندان، کارشناسان، اعضای شورای شهر و البته شهرداری تهران بر سر رفع نواقص موجود در خط 7 مترو بیشتر شده و حتی برخی از اظهارنظرها به موج‌های رسانه‌ای تبدیل شود.

محاسبات طراحان خط 7 مترو تهران حکایت از این دارد که این خط با 27 کیلومتر طول و 22 ایستگاه در حال حاضر یکی از خطوط کلیدی مترو پایتخت به‌شمار می‌رود. اهمیت این خط بلند مترو پایتخت زمانی مشخص می‌شود که در صورت تکمیل بخش توسعه‌ای آن در شمال غرب پایتخت تعداد ایستگاه‌های آن به 32 ایستگاه خواهد رسید.

خط 7 مترو تهران با 6 ایستگاه تقاطعی بیشترین سطح ارتباط را با سایر خطوط مترو پایتخت دارد و با توجه به وسعت آن 3 پست برق نیز برای تامین برق مورد نیاز ایستگاه‌ها و تونل آن در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های خط 7 مترو عمیق بودن آن است. عمق این خط در دو نقطه منتهی به محدوده بیمارستان امام خمینی (ره) و برج میلاد تهران به 56 متر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های این خط را می‌توان در عبور آن از زیر بازار بزرگ تهران دانست.

پیش‌بینی‌های کارشناسان مترو نشان می‌دهد که در صورت بهره‌برداری کامل از خط 7 مترو در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان از این خط به‌عنوان مهم ترین محور در جا به جایی تعداد مسافر، تعداد ایستگاه‌ها و طول مسیر یاد کرد.

با وجود تمام اهمیتی که خط 7 مترو تهران در پایتخت دارد، افتتاح ناقص آن در بیستم خرداد سال 96 در واپسین روزهای دوره گذشته مدیریت شهری تمام محاسبات و معادله‌های پیش‌بینی شده در خصوص اهمیت آن را به هم ریخت. عدم تکمیل تجهیزات مورد نیاز در طول 22 کیلومتر بخش میانی آن که شامل عدم ساخت سامانه تهویه هوا، تامین سامانه برق و سیگنالینگ بود باعث شد در نهایت در هشتم آبان همان سال، شهردار وقت و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دستور به تعطیلی خط 7 با هدف رفع نواقص گزارش شده از سوی کارشناسان دهند.

آن طور که مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در آخرین گزارش تهیه شده در خصوص رفع مشکلات خط 7 مترو تهران چه در مقابل خبرنگاران و چه در مقابل اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در روزگذشته ارائه کرد؛ طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا مانند افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و آسایش مسافران و از همه مهم تر رعایت الزامات پدافند غیرعامل در طراحی ایستگاه‌ها در طول دو سال اخیر انجام شده است.

به‌گونه‌ای که می‌توان این ادعا را مطرح کرد که تمامی مواردی که منجر به تعطیلی این خط در سال 96 شد، مانند؛ افزایش ایمنی مسیر، حرکت پایدار قطارها، صیانت ازجان مسافران، افزایش بهره‌وری و سیر حرکت با تلاش مهندسان داخلی یک به یک رفع شده است.

آنطور که در نخستین گزارش‌های تهیه شده در خصوص وضعیت خط 7 مترو در سال 96 تهیه شده بود، 7 عامل باعث شد تا بخش به بهره‌برداری رسید از این مسیر دوباره تعطیل شود. مواردی همچون: عدم راه‌اندازی سیستم سیگنالینگ در محدوده بهره‌برداری شده، عدم راه‌اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره‌برداری، عدم امکان تکمیل کارهای باقیمانده در ایستگاه‌های عبوری در هنگام فعالیت و مسافرگیری، عدم پایداری سیستم برق‌رسانی و تکمیل نبودن تجهیزات مخابرات، عدم رفع نواقص خطرساز روسازی در طول مسیر مانند اعتراضات مردم مبنی بر آسیب رسیدن به خانه‌های آنها در محدوده بسیج، آهنگ، هلال احمر، بریانک، محدوده مولوی و ...، عدم اجرای مسیرهای سبز قابل استفاده جهت خروج اضطراری مسافران و عدم اجرای سیستم اطفای آبی و عدم تکمیل DWP و نصب بوستر پمپ‌ها در ایستگاه‌ها دلایل مهمی بودند که بهره‌برداری ازاین خط را به مدت دو سال متوقف کرد.

اکنون آمارهای خوبی نسبت به ایمن‌سازی و میزان استفاده مسافران از این مسیر شنیده می‌شود. به‌ عنوان مثال به‌رغم آنکه در زمان بهره‌برداری ناقص اولیه به‌طول 22 کیلومتر و با 8 ایستگاه، متوسط مسافران 8500 نفر در روز بود؛ اما اکنون این عدد در بهره‌برداری فعلی به‌طول 13.5 کیلومتر با 8 ایستگاه به حدود 50000 نفر در روز رسیده است. که این اعداد حکایت از افزایش حدود 6 برابری جذب مسافر در خط 7 مترو می‌دهد.

تکمیل تجهیزات سیگنالینگ خط 7 مترو که وظیفه تامین ایمنی راهبری قطار را در تونل دارد، یکی دیگر از اقداماتی است که در طول این مدت از سوی شرکت مترو تهران انجام شده است این در حالی است که راه‌اندازی اولیه خط 7 بدون سیگنالینگ بوده و به همین دلیل مدیریت شهری تصمیم گرفت تا با هدف تامین ایمنی خط 7 مترو آن را تعطیل کند.

مجری خط 7 مترو تاکید دارد که در طول دو سال اخیر اقداماتی از قبیل طراحی تفصیلی و تامین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی بخش میانی خط انجام شده است که از جمله می‌توان به مواردی همچون عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات در بخشindoor ، تجهیز 19 واحد اتاق فنی ایستگاه‌ها، عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات در بخشoutdoor تونلی، تقسیم‌بندی خط 7 بر اساس سامانه سیگنالینگ و راه‌اندازی 3 مرکز فرمان محلی در محل ایستگاه‌های j7، o7 و w7 و اتصال به مرکز فرمان کالج اشاره کرد.

همچنین در بخش راه‌اندازی سامانه تهویه هوا در تونل و ایستگاه‌های این خط نیز اقداماتی مانند: راه‌اندازی 24 واحد تهویه مطابق با جانمایی انجام شده است این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌داد وضعیت عملیات اجرایی شفت‌های میان تونلی در زمان بهره‌برداری ناایمن اولیه به این صورت بوده که هیچ شفت میان تونلی ایجاد نشده بود.

اما در این دوره بعد از تعطیلی خط، عملیات اجرایی 12 شفت میان تونلی آغاز شد. از سوی دیگر عملیات ساختمانی 4 شفت میان تونلی تکمیل و در 3 شفت مجموعاً 6 واحد تهویه نصب و راه‌اندازی شد. هم اکنون نیز در 4 شفت میان تونلی عملیات حفاری و سازه نگهبان به پایان رسیده و هم اکنون در حال لاینینگ بوده و عملیات حفاری و سازه نگهبان در 4 شفت میان تونلی در حال انجام است.

مطابق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال جاری نیز 9 شفت میان تونلی به بهره‌برداری خواهد رسید. این در حالی است که در حال حاضر 3 شفت میان تونلی در حال بهره‌برداری است که در بین ایستگاه‌های محمدیه- مهدیه، مهدیه- هلال احمر و رودکی- نواب صفوی قرار دارد.

همچنین قرار است در مرداد ماه سال جاری بین دو ایستگاه آهنگ- محلاتی 4 هواکش، آبان ماه بین دو ایستگاه تختی- بسیج 5 هواکش، آذرماه نیز بین بوستان گفت‌وگو و برج میلاد تهران 6 هواکش، دی ماه بین دو ایستگاه هلال احمر – بریانک 7 هواکش، بهمن ماه بین دو ایستگاه بسیج- آهنگ 8 هواکش و در اسفند ماه نیز بین دو ایستگاه محلاتی- هفده شهریور نیز 9 هواکش بهره‌برداری ‌شود.

تکمیل سامانه تامین برق مورد نیازخط 7 مترو تهران نیز یکی دیگر از کارهایی است که در این خط با نظارت شرکت مترو تهران توسط مجری خط انجام شده است. تکمیل و راه‌اندازی 11 واحد LPS ، تکمیل و راه‌اندازی 2 واحد RS، RLC بریانک و تکمیل RS های موجود، رفع نقص پست برق شمالی و اجرای شفت عبور کابل 20KV دایم برق‌رسانی، اجرای کانال و کابل کشی63KV از دوشان تپه به پست برق فشار قوی شرقی و تکمیل 7 مدار کابل 20KV و اجرای 33 کیلومتر کابل 20KV برای 6 مدار مهمترین کارهایی است که در این حوزه انجام شده است.

حتی می توان به این مساله نیز اشاره کرد که در طول این مدت سامانه مخابرات خط 7 نیز با راه ­اندازی سامانه PA،PABX،CLOCK،GATE در ایستگاه‌های J7،B7،L7،M7،T7 و W7 و محدوده سوزن‌های R7 و L7، راه‌اندازی سیستم بیسیم تترا تکمیل شده است.

در زمینه افتتاح کامل ایستگاه‌ها نیز تاکنون 26 دستگاه پله‌برقی نصب و راه‌اندازی شده است و همچنین 94 دستگاه پله‌برقی و حمل 16 دستگاه از آن ها برای ایستگاه‌های فاز بعدی سفارش داده شده است.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!