اینجا پرچم زنان بالاست


اینجا پرچم زنان بالاست

خمین - ایرنا - حضور پرچم در آیین های رسمی و مناسبتی بخشی از فرهنگ ما ایرانی ها است و بسیاری از پیام ها و داشته ها از طریق پرچم منتقل می شود و این در حالی است که شهرستان خمین به عنوان یکی از قطب های تولید پرچم کشور با محوریت اشتغال بانوان نقش پر رنگی دارد.

به گزارش ایرنا، خمین واقع در جنوب استان مرکزی یکی از قطب های تولید پرچم در کشور و منطقه خاورمیانه است، شهری کوچک و با نرخ بیکاری بالا که یک ایده موثر توسط کارآفرینان در آن به بار نشسته و توانسته زادگاه امام راحل را در حوزه پرچم سازی صاحب نام کند و در فرصت سازی شغلی برای بانوان، پرچم دار اشتغال زنانه شود.

کفه فرصت های شغلی استان مرکزی در قیاس با شاخص کشوری بالاست

متوسط نرخ بیکاری کشور در مراجع رسمی امسال ۱۰ و هشت دهم درصد اعلام شده که استان مرکزی با نرخ بیکاری هشت و هشت دهم درصدی شرایط مطلوب تری از کشور دارد اما در شاخص های بیکاری پس از اراک با نرخ بیکاری ۱۲ و ۲ دهم درصد، خمین با شاخص بیکاری ۱۱ و هفت دهم مطرح است و اشتغالزایی کارگاه های پرچم سازی با توجه به سویه کسب و کار برای بانوان ارزشمند و مهم است چرا که مصداقی از اقتصاد مقاومتی را در خود دارد که نمره قبولی دریافت کرده است.
رونق تولید، مستلزم تامین و مهیا سازی مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته، به موازات یکدیگر است و شهر خمین با وجود مشکلات، مهد کارگاه های پرچم سازی است که برای ادامه حیات و توسعه فرصت های زنانه کسب و کار و صادرات نیازمند حمایت هدفمند و موثر از سوی مراجع مسئول است.

بانوان شاغل در این حوزه تولیدی از خود ردپای موفقی به جا گذاشته اند و نیاز است برای بهبود مناسبات کارگاه های پرچم سازی نگاهی حمایتگر، پیشرونده و موثر اعمال شود تا ابعاد جدیدی از موفقیت در حوزه اشتغال زنانه، صادرات محوری و کار با کیفیت و ماندگار در این صنعت رقم بخورد.
دولتمردان در سال های اخیر برای کاهش نرخ بیکاری این شهرستان اقدام به راه اندازی شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی کرده اندتا بتوانند زیرساخت های تولید ثروت و شغل را برای جوانان فراهم آورند.

۱۷ هزار و ۸۱ نفر از بانوان خمین در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند که به عنوان نیروهای مولد باید سهمی در اقتصاد منطقه و کشور داشته باشند و طیف بزرگی از آنان با وجود مهارت های آماده به کار هستند و مجموعه های کارآفرین و حمایتگر این قشر همچون پرچم سازی خمین نه تنها از نظر تولید و صادرات ارزشمند هستند بلکه جایگاه ویژه ای را در فرصت سازی اقتصادی زنان دارند که این مهم ستودنی است.
حضور زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار و دانش آموخته های دانشگاهی در واحدهای تولیدی نظیر پرچم سازی خمین حلال بسیاری از چالش های اجتماعی و اقتصادی زنان و فرصتی برای ظهور توانمندی های این قشر است که دولت تدبیر و امید با جدیت آن را در دستور کار دارد.
عمر واحد پرچم سازی در روستایی از توابع زادگاه امام راحل کمتر از ۱۰ سال است اما، در همین فرصت محدود توانسته ۹۰ اشتغال مستقیمایجاد کند و با دو مجموعه مجزای «پرشین نوین پرچم» و «دیبا پرچم» به قطب مهم پرچم سازی کشور شهرت یابد.‌

حضور در بازارهای داخلی و خارجی با همت بانوان کارآفرین خمینی
مدیرعامل یکی از این واحدهای پرچم سازی گفت: تولیدات این شرکت در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد و تنها مجموعه کارافرینی است که در منطقه محروم حواشی خمین توانسته با استانداردهای ملی پرچم تولید کند و کیفیت در تولید را محور کار خود قرار دهد.
«قاسم خانجانی» توضیح داد: از ۴۲ نیروی انسانی شاغل این مجموعه ۲۴ نفر زن هستند که ۲۰ نفر آنان زنان سرپرست خانوار بوده و با درآمد حاصل از کارگاه پرچم سازی مدیریت خانواده خود را راهبری می کنند.
وی اظهار داشت: اغلب شاغلان زن کارگاه پرچم سازی خمین در بخش های خیاطی، چاپ، اداری، مالی و کنترل کیفیت فعالیت دارند و برخی از این کارگران زن به دلیل معلولیت، مشکلات خانوادگی و داشتن فرزند کوچک نمی توانند حضور فیزیکی در کارگاه تولیدی پرچم داشته باشند و هسته مدیریتی این مجموعه با ایجاد امکان خدمات کارمزدی کوشیده تا فرصت کسب و کار و امکان دوخت پرچم را در محیط منزل آنها فراهم آورد چرا که اعتقاد دارد هر صنعتی تکالیف اجتماعی را عهده دار است و باید در کنار تولید در بهبود مناسبات فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز نقش آفرین باشد.
مدیرعامل شرکت پرچم سازی دیبا ادامه داد: ۳۵ نیروی انسانی شاغل در منزل به صورت دایم و فصلی با این مجموعه کاری در ارتباط هستند و چرخ خیاطی و اقلام مورد نیاز تولید پرچم برایشان تامین شده و همه تلاش بر این است که زنجیره مشاغل خرد و خانگی با محوریت کسب و کار زنانه به بار بنشیند.
خانجانی تاکید کرد: نظم، ظرافت و استفاده بیشتر از زمان کار مهمترین ویژگی های زنان مشغول به کار در این شرکت تولیدی است و ایجاد فرصت اشتغال برای زنان در این واحد تولیدی آگاهانه و با تفکر عمیقی دنبال می شود.
وی گفت: راه اندازی کارگاه تولیدی پرچم در روستای ریحان از توابع خمین نیز در حال پیگیری است و اگر مناسبات اداری تسهیل شود در سال آینده زمینه تولد این واحد فراهم است و می توان فصل جدیدی از رونق تولید را با همراهی جوانان متعهد و متقاضی کار این شهرستان آغاز کرد.
مدیرعامل شرکت پرچم سازی دیباپرچم خمین یادآور شد: ایران باید به دست ایرانی ساخته شود و کارآفرینان پرچم خمین بر تحقق این شعار مصمم هستند اما نیاز است که حمایت های اصولی در تامین مواد اولیه، نقدینگی و بازار فروش محصولات گسترده تر شود و در شرایط خاص اقتصادی برنامه های حمایتی به کمک پرچم سازی خمین بیاید تا چراغ این واحد روشن مانده و روز به روز اقتدار اقتصادی را با گام های محکم تری بپیماید.

خانجانی بیان کرد: بی ثباتی بازار ارز سبب گرانی مواد اولیه و پارچه شده است اما کارآفرینان پرچم ساز خمین تسلیم این مشکل نشده اند و فصلی از پژوهش ها را کلید زده اند تا بتوانند در صنایع نساجی از پارچه های جایگزین داخلی به جای نمونه های وارداتی در تولید پرچم استفاده کنند که این مسئله سبب رونق صنایع نساجی کشور و افزایش اشتغال در این صنعت شده است.

مددجویان زندانی در سفره اشتغال پرچم سازی خمین شریک هستند

مدیرعامل شرکت پرچم سازی «پرشین نوین پرچم» خمین نیز گفت: از ۵۰ نیروی انسانی شاغل در این کارگاه پرچم ۳۵ نفر زن هستند و تلاش بر این بوده که زنان ماهر و سرپرست خانوار و مددجویان زندان و نیازمند در اولویت به کارگماری باشند.
«امیر طالبیان» افزود: حضور پرچم های تولید شده خمین در جای جای کشور و حتی در اعیاد مذهبی و ملی کشورهای همسایه افتخار است و این صنعت با همه مشکلات پرچم اقتدار ایرانی را بالا نگه داشته است.

وی اظهار داشت: ۱۰ نیروی شاغل خانگی در تولید پرچم با این شرکت همکاری دارند و بخشی از دوخت پرچم در زندان و کارگاه های خیاطی بهزیستی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت پرشین نوین پرچم خمین یادآور شد: واحد تولیدی زیر مجموعه این شرکت توسط یکی از بانوان کارآفرین در الیگودرز برای اشتغال زنان سرپرست خانوار راه اندازی شد اما حیات اقتصادی کوتاهای داشت و این کارگاه غیرفعال است درحالی که با تغییر نگرش می توان کانونی حمایتگر برای اشتغال و درآمدزایی این خطه محروم باشد.
طالبیان گفت: تمامی تلاش به کار گرفته شده تا در شرایط خاص اقتصادی اشتغال این مجموعه حفظ شود اما دشواری های مالی باعث شده که شیفت ها محدودتر شوند و حمایت مسئولان نیاز است تا رونق تولید این کارگاه پاربرجا بماند و شاغلان بر سر کارهایشان بمانند و نان آوری کنند.
وی افزود: قانون حمایت از تولیدِ داخل، فرصت و تکلیفی است که باید به بهترین شکل عملی شود و در این راستا انتظار است که نهادهای دولتی و عمومی استفاده از پرچم های تولید داخل که پارچه آن نیز با کیفیت مطلوب در صنعت نساجی کشور متولد می شود حمایت کنند و خرید پرچم های چینی را به حاشیه ببرند.
این کارآفرین خمینی در حوزه پرچم خاطرنشان کرد: کاهش تولید در واحدهای پرچم سازی به معنای دامن خوردن آسیب های اجتماعی است چرا که اغلب اشتغال ایجاد شده در این کارگاه ها از اقشار در معرض آسیب است و می طلبد که این مهم با وجود سویه زنانه بودن کسب و کار پررنگ تر دیده شود.

بدون تردید حمایت از تولیدکنندگان و محصولات داخل کشور به ویژه تولید محصولاتی که سبب اشتغال خانگی زنان مناطق محروم جامعه می شود یکی از راهکارهای توسعه متوازن و حل مشکلات اقتصادی و معییشتی اقشار آسیب پذیر است.

امید است که الگوی اشتغال و تولید با نگاه زنانه روز به روز تقویت شود تا این قشر از جامعه نیز بتواند سهم خود را به اقتصاد کشور ادا کند.

بر اساس منابع آماری حوزه زنان و خانواده استانداری مرکزی رتبه بندی نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۰ ساله و بیشتر در استان های کشور ۱۳ درصد است و این نرخ در استان مرکزی ۱۰ و نیم درصد محاسبه شده است.
رتبه بندی نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور ۱۳ و ۶ دهم درصد است و این نرخ در استان مرکزی ۱۱ و سه دهم درصد است.
اگرچه برشی از آمار شهرستان خمین در سهم پذیری اشتغال زنانه در دست نیست اما سهم اشتغال زنان استان مرکزی از بخش صنعت، ۱۹ و چهار دهم درصد است.
۴۶۸ نفر بانوی فعال اقتصادی در این استان وجود دارد که بیشترین درصد حضور آنها در شهرستان اراک است.
/۶۰۱۳/۹۹۳۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات