مواجهه قصه گوی فلسفه با مرگ؛ زندگی برایان مگی پایان یافت


مواجهه قصه گوی فلسفه با مرگ؛ زندگی برایان مگی پایان یافت

تهران-ایرنا- برایان مگی در یکی از کتاب‌هایش درباره مرگ می‌گوید، فقط مرگ است که می‌تواند به زندگی معنا بدهد. چیزی که تا ابدالآباد وجود داشته باشد، معنا هم ندارد. به‌علاوه اگر پایانی وجود نداشته باشد، کلیتی هم وجود ندارد و وقتی کلیتی وجود نداشته باشد، هویتی هم وجود ندارد.

برایان مگی برای ایرانیان با آثارش در فلسفه شناخته می‌شود؛ مهارت مگی در ساده نویسی مباحث فلسفی است به طوری‌که همین بیان روان وی باعث شد آثار او در موضوع فلسفه یا تاریخ فلسفه مورد استقبال خوانندگان غیرحرفه‌ای این رشته قرار گیرد. آثار مگی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان پرفروش بوده و بارها جزو کتاب‌های پرفروش قرار گرفته است.

مواجهه برایان مگی با مرگ

«مواجهه با مرگ» از آثار مشهور ترجمه شده مگی به فارسی است. این فیلسوف و نویسنده در رمان «مواجهه با مرگ» شخصیت‌ها را در روایتی جذاب و تکان‌دهنده به مواجهه با زندگی و عشق و مرگ می‌کشاند. رمانی غریب از کسی که او را با گفتگوها و آثار فلسفی‌اش می‌شناسیم. از نظر این نویسنده اگر نابود نشدنی بودیم، نمی‌توانستیم در مقام فرد انسانی موجودیت داشته باشیم. با این تفاصیل مرگ برایمان اتفاق نیست. بخش لاینفکی از زندگی است. اگر قرار است وجود داشته باشیم، مرگ هم باید باشد. پس مرگ نه‌تنها بدبیاری نیست -فاجعه‌ای نیست که از بیرون بر ما تحمیل شود و ما را نابود کند- بلکه پیش‌شرط زندگی معنادار است. بنابراین نمی‌توانیم، هم توقع داشته باشیم زندگیمان معنایی داشته باشد، هم از مرگ متأسف باشیم. چون تأسف از مرگ یعنی تأسف از موجودیت فردی.

از دیگر آثار وی که به فارسی ترجمه شده است می‌توان به سرگذشت فلسفه توسط نشر نی، داستان فلسفه توسط کتاب آمه، فلسفه شوپنهاور به همت نشر مرکز وفلسفه نوین بریتانیا توسط نشر نو اشاره کرد.

مواجهه قصه گوی فلسفه با مرگ؛ زندگی برایان مگی پایان یافت

گفت‌و گوهای برایان مگی با فیلسوفان

اما برایان مگی علاوه بر نویسندگی، برای مصاحبه‌های حرفه‌ای خود با فلاسفه بزرگ دهه 70 و 80 میلادی نیز شهره است. مصاحبه‌های مگی که به تهیه کنندگی شبکه بی‌بی‌سی بوده در دهه 70 و 80 میلادی مورد استقبال بینندگان این شبکه تلویزیونی قرار می‌گرفته است. «فلاسفه بزرگ» و «مردان اندیشه» از جمله برنامه‌های پرمخاطب او در این دو دهه بوده است.

«مردان اندیشه» عنوان یک مجموعه 15 قسمتی در سال 1978 میلادی بود که مگی در آن با فیلسوفان معاصر مصاحبه می‌کرده است. او در گفتگوی خود با صاحب‌نظران فلسفه تلاش می‌کرده موضوعات پیچده فلسفی و نقطه نظرات انتراعی فیلسوفان عصر خود را به زبانی ساده و قابل فهم برای عامه مردم بازگو کند. مگی در مجموعه برنامه‌های خود با چهره‌های شناخته شده همچون هربرت مارکوزه، نوام چامسکی، کارل پوپر، هوبرت دریفوس، پیتر آلبرت دیوید سینگر (استاد دانشگاه پرینستون)، مارتا نوسبوم (فیلسوف آمریکایی) مصاحبه کرده است.

مگی مدت بعد گفتگوهای خود در برنامه مردان اندیشه را بصورت کتاب منتشر کرد. این کتاب توسط عزت الله فولادوند به فارسی ترجمه شده است.

مواجهه قصه گوی فلسفه با مرگ؛ زندگی برایان مگی پایان یافت

حدود ده سال پس از مجموعه «مردان اندیشه» یعنی سال 1987 او در یک مجموعه تلویزیونی دیگر با عنوان «فلاسفه بزرگ» تاریخ فلسفه را از افلاطون تا ویتگنشتاین بازگو می‌کرد. او این مجموعه را نیز به صورت مکتوب منتشر کرد که توسط عزت الله فولادوند با نامی مشابه برنامه منتشر شده است. این کتاب در بازار نشر با عنوان «فلاسفه بزرگ: آشنایی با فلسفه غرب» شناخته می‌شود.

برایان مگی متولد 1930 میلادی است و در 26 ژوییه 2019 میلادی در سن 89 درگذشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟