نظر امام رضا(ع) درباره رجعت/ آینده جهان در بشارت‌‌های رضوی


نظر امام رضا(ع) درباره رجعت/ آینده جهان در  بشارت‌‌های رضوی

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره‌به مبارزات امام‌رضا(ع) با جریان واقفیه، گفت: ایشان رجعت را حقی می‌دانند که با ظهور رخ می‌دهد، حضرت(ع) در دعایی فرمودند:... در حق او دعا کردم زیرا هر آنچه که ما خواسته باشیم به وسیله او انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، ائمه اطهار (ع) در برهه های مختلف سال ها پیش از تولد امام زمان (عج) نوید ظهور و دولت جهانی ایشان را داده اند و پیرامون دوران غیبت حضرت حجت(عج)، شرایط و ملزومات ظهور و همچنین برکات و شرایط دولت کریمه مهدوی روایات و احادیث بسیاری داشتند که امام رضا (ع) نیز به جهت شرایط خاص دوران خود در این زمینه احادیث و روایات بسیاری داشته اند. از این رو، در گفت‌وگو با حجت الاسلام «جواد اکبری»، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت مسئله انتظار در بیانات امام رضا(ع) را به بحث گذاشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

فعالیت ها و تبیین های مهدوی امام رضا(ع) بر اساس چه ضرورت هایی انجام شده است؟

فعالیت ها و برنامه های مهدوی امام رضا (ع)، از همان ابتدای به امامت رسیدن ایشان آغاز شد زیرا زمانی که بنا شد ایشان به امامت برسند با مجموعه افرادی مواجه شدند که اعلام می‌کردند بعد از موسی بن جعفر (ع) امام دیگری وجود ندارد و این خطر احساس می‌شد که این افراد در میان شیعیان تفرقه افکنی و انحراف ایجاد و اعلام کنند که موسی بن جعفر(ع) همان مهدی موعود است.

امام موسی بن جعفر (ع) مدت های بسیاری در زندان حضور داشتند و به وسیله نمایندگان و نواب خود با مردم ارتباط برقرار می کردند لذا این نواب و نمایندگان قدرت بسیاری پیدا کرده بودند و با توجه به اموال بسیاری که در اختیار داشتند ممکن بود دچار انحراف شوند که همین اتفاق نیز رخ داد و امام رضا (ع) با گروهی مواجه شدند که در امامت موسی بن جعفر (ع) توقف کردند و به واقفیه مشهور شدند لذا امام رضا (ع) به این نتیجه رسیدند که اگر با آنها به مبارزه نپردازند، تاریخ اصلی تشیع زیر سوال خواهد رفت.

این گروه بر چه اساسی امام موسی بن جعفر (ع) را مهدی موعود می دانستند؟

این افراد به روایتی از امام صادق (ع) استناد می کردند که موسی بن جعفر (ع) از دنیا نخواهد رفت، در صورتی که منظور و هدف امام صادق (ع) از این روایت در خصوص افرادی بود که اعلام می کردند فرزند امام(ع) از دنیا رفته است و امام صادق(ع) پسری ندارد که امام بعدی باشد لذا حضرت این روایت را فرمودند.

امام رضا (ع) در برخورد با این افراد چه اقداماتی را انجام دادند و در تبیین مهدویت ناب چه روشی را انتخاب کردند؟

امام رضا (ع) در ابتدای امر اقدام به اصلاح این الفاظ کردند البته امام روایات این افراد را رد نمی‌کنند بلکه آنها را تبیین و اصلاح می کند به طور مثال در خصوص روایت امام صادق (ع) منظور دقیق حضرت(ع) را اشاره به امام زمان (عج) بیان می کنند. امام رضا (ع) در تبیین و توصیف امام زمان (عج) برای مردم می فرمایند: مهدی موعود(عج) که بناست در آینده بیاید نمی توانید اسمش را ببرید و نمی‌توانید جسمش را ببینید لذا زمانی که من یا پدرم و یا فرزندم را دیدید قطعاً ما مهدی موعود نخواهیم بود. یا امام رضا (ع) در بیان ویژگی دیگری از مهدی موعود می فرمایند مدت های بسیاری پنهان خواهد بود، ایشان بنا داشتند به این وسیله افراد را از مدعیان دروغین مهدویت دور کنند.

امام رضا (ع) در روایات و سخنان خود، وقایع دوران قبل از ظهور امام زمان (عج) را چگونه ترسیم کرده اند؟

امام رضا (ع) در روایات متعددی وقایع قبل از ظهور امام زمان (عج) را تبیین کردند به طور مثال ایشان پیرامون سفیانی که قبل از ظهور ، خروج می کند، نکاتی را بیان کردند و یا فرمودند پرچم های سبز رنگی در مصر به دفاع از امام زمان (عج) برافراشته می شود و مقارن با آن، سفیانی خروج خواهد کرد.

این برخاستن پرچم ها استعاره‌ای از حرکت و اشتیاق مردم آن زمان به سمت امام زمان (عج) برای رهایی و نجات است.

آیا امام رضا (ع) پیرامون رجعت افراد در دوران ظهور هم روایتی داشته‌اند؟

امام رضا (ع) در روایتی فرمودند: رجعت حق است و در امت های گذشته نیز رخ داده است و در امت اسلامی و دوران ظهور امام زمان (عج) نیز رخ خواهد داد.

امام رضا(ع) چه تعبیراتی از دولت موعود و حکومت جهانی امام عصر(عج) دارند؟

در زمان شهادت امام حسین (ع) ملائک و فرشتگان قصد دفاع از ایشان را داشتند که امام حسین (ع) از دریافت کمک آنها امتناع کردند. در تاریخ و روایات نقل شده است این ملائکه و فرشتگان زمانی که بنا بود حضرت ابراهیم (ع) را به داخل آتش بیندازند نیز بنا داشتند به حضرت کمک کنند که ایشان فرمودند من به کمک شما احتیاجی ندارم. در روایات ذکر شده است که این ملائک هم اکنون در کنار مرقد مطهر امام حسین (ع) در کربلا حضور دارند بر اساس روایت امام رضا (ع) با امام زمان (عج) خروج خواهند کرد تا بتوانند کمک و به نوعی دِین خود را به اهل بیت (ع) ادا کنند.

امام رضا (ع) در روایتی به یونس بن عبدالرحمان شئون و ویژگی های امام زمان (عج) را مطرح می کنند و می فرمایند: خداوندا ولی خود را از بلایا محفوظ بدار، مشکلات مردم را به وسیله او برطرف کن، رفع نیازها و پاک کردن بلاد مردم از بدی ها را به وسیله ولی خود مقدر بدار و من نیز می گویم آن ولی تو که بناست در آینده بیاید پاک است و در قیامت نیز شهادت ده که من این امام را قبول داشتم و در حق او دعا کردم زیرا هر آنچه که ما خواسته باشیم به وسیله او انجام خواهد شد.

امام رضا (ع) در پایان این روایت می فرمایند: خداوندا کسانی که ولایت عهدی امام زمان (عج) را بر عهده می‌گیرند، درود بفرست یعنی ایشان بر یاران امام زمان (عج) نیز دعا کرده اند.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !