انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و دغدغه های امنیتی


انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و دغدغه های امنیتی

کابل- ایرنا- فردا اولین روز تبلیغات کارزار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان است اما مقوله امنیت مهمترین نگرانی مسئولان و مردم این کشور شده است.

شدت حملات طالبان و تحرکات اخیر داعش در دل پایتخت افغانستان، اگر چه سرپرستان وزارتخانه های دفاع ملی و داخله را به مجلس کشاند، اما تنوانست مانع ادامه عملیات گروههای مسلح مخالف کابل شود.

سه روز قبل ، کابل با سه انفجار به خود لرزید. مسئولیت انفجار اول و دوم در ناحیه شانزدهم پایتخت را ، که هدف آن خودرو کارکنان دولتی بود، داعش پذیرفت.

اما انفجار سوم در ناحیه نهم پایتخت، حمله به کاروان نیروهای خارجی بود. طالبان که طی همین هفته حمله دیگری را علیه نیروهای ناتو در کابل ترتیب داده بود، با صدور اطلاعیه ضمن رد دست داشتن در انفجارهای اول و دوم ، مسئولیت انفجار سوم را به گردن گرفت.

این روزها، حال و روز امنیتی شماری از استانهای افغانستان مناسب نیست. طالبان در حال پیشروی و نیروهای نظامی و خیزش مردمی یا تلفات می دهند، یا به شهرهای مجاور فرار می کنند.

بعد از سقوط هر پاسگاه یا شهری به دست طالبان ، مسئولان محلی عدم پشتیبانی از سوی مرکز را دلیل شکست معرفی می کنند. موضوعی که این روزها فراگیر شده است.

روز گذشته «مسعود اندرابی» ، سرپرست وزارت داخله افغانستان از برنامه های این وزارتخانه برای امنیت انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.موضوعی که این روزها دغدغه بسیاری از مردم این کشور است.

آنچه پیش از گذشته، به نگرانی های امنیتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دامن زده است، اعلام طالبان مبنی بر نپذیرفتن نتایج این انتخابات است.

به اعتقاد طالبان برگزاری انتخابات در سرزمین اشغال شده افغانستان ، نه مشروعیت دارد و نه می تواند شفاف باشد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ششم مهر ماه سال جاری برگزار می شود.

18 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از فردا یکشنبه فرصت دارند تا به مدت 60 روز، برنامه های خود را برای مردم تشریح کنند.

محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، محمدحنیف اتمر، رحمت‌الله نبیل، احمدولی مسعود، فرامرز تمنا، عبدالطیف پدرام، نورالحق علومی، زلمی رسول، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، محمد شهاب حکیمی، محمد ابراهیم الکوزی، شیدا محمد ابدالی، غلام‌فاروق نجرابی و نوررحمان لیوال ۱۸ رجل سیاسی هستند که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان نامزد کرده‌اند.

رئیس جمهوری فعلی افغانستان محمد اشرف غنی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر