شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد


شکستن قولنج کم شکستن قولنج کمر برای بعضی از افراد لذت بخش است ولی باید بدانید که این حرکت عوارضی به همراه دارد. یکی از مشکلاتی که قولنج کمر دارد، ساییدگی مفاصل است که بعد از مداومت به شکستن قولنج کمر به آن مبتلا می شوید. شکستن قولنج کمر در دوران بارداری و در نوزادان … نوشته شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد اولین بار در...

شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد

شکستن قولنج کم

شکستن قولنج کمر برای بعضی از افراد لذت بخش است ولی باید بدانید که این حرکت عوارضی به همراه دارد. یکی از مشکلاتی که قولنج کمر دارد، ساییدگی مفاصل است که بعد از مداومت به شکستن قولنج کمر به آن مبتلا می شوید.

شکستن قولنج کمر در دوران بارداری و در نوزادان رایج است.

آیا شما هم از این حرکت لذت می برید؟ در این مطلب در مورد عوارض قولنج کمر و شکستن آن و روش های شکستن قولنج و نکته هایی در مورد شکستن قولنج در بارداری و کودکان اشاره می کنیم.

از زمان های گذشته شکستن قولنج بین ایرانیان مرسوم بوده است. سوالاتی در مورد شکستن قولنج مطرح است. آیا شکستن قولنج مضرر است؟ شکستن قولنج باعث آرتروز می شود؟

احتمالا پاسخ های متفاوتی در این مورد شنیده اید. در این مطلب به صورت دقیق تر عوارض شکستن قولنج کم را بررسی می کنیم.
شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد

روش‌های صحیح شکستن قولنج کمر

اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید روش درست را انجام دهید تا دچار آسیب دیدگی نشوید.

روش اول

روی یک سطح نرم به پشت دراز بکشید و زانو‌های خود را در مقابل قفسه سینه جمع کنید و با دست‌هایتان زانو‌های خود را نگه دارید. حالا سعی کنید کشش متوسطی به کمر خود وارد کنید. البته می‌توانید برای کشش بیشتر به جلو و عقب حرکت کنید و در حالی که این حرکت را انجام می‌دهید مراقب باشید که این حرکات را با شدت انجام نداده و نفس عمیق هم نکشید.

روش دوم

در این روش باید در مرحله اول پا‌ها را به عرض شانه باز کنید و دست‌هایتان را در پشت سر قلاب کنید. حالا به آرامی سر خود را به عقب برگردانید. در این روش قولنج قفسه سینه یا در واقع قسمتی از ستون فقرات که بین دو شانه قرار دارد می‌شکند.

روش سوم

در روش سوم ابتدا باید دست‌هایتان را در پایین ستون فقرات به عنوان تکیه گاه قرار دهید سپس به آرامی به سمت عقب خم شوید و سعی کنید شکم خود را به جلو هل دهید.

روش چهارم

در این حرکت باید ابتدا پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌ها باز کرده و دست‌ها را روبروی خود بگیرید و آن‌ها را از بازو خم کنید. حالا به آرامی نیم تنه بالای بدن را کاملاً کنترل شده به چپ یا راست چرخانده و پس آن نیم تنه را در جهت مخالف بچرخانید. با حرکت می‌توانید به راحتی قولنج کمر خود را بشکنید.

روش پنجم

در این روش ابتدا باید به صورت چهار زانو نشسته وکمر خود را رو به جلو خم کنید حالا تا جایی که می‌توانید دست‌های خود را رو به جلو بکشید. این حرکت مانند ژست کودکان در یوگا است.

شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد

چرا شکستن قولنج را انجام می دهیم؟

پژوهشگران در سال 1971 میلادی در این مورد تحقیق کردند و متوجه شدند انجام هرکات کششی مفاصل بدن، گازهایی که در مایع های مفصلی به صورتمحلول بوده اند مانند گاز دی اکسید کربن ویژگی انحلال خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دست داده و به صورت حباب تغییر شکل می دهند.

این حباب های فضای بدن را برای مفاصل تنگ می کنند و مفاصل دچار کم تحرکی می شوند.

با شکستن قولنج سعی داریم این حباب ها را از بین ببریم تا مفاصل حس بهتری داشته باشند.

صداهایی که در هنگام شکستن قولنج می شنویم صدای ترکیدن این حباب ها می باشد.

برای اینکه دوباره این کاررا تکرار کنید باید مقداری صبر کنید تا گازها به صورت کامل در مایع مفصلی حل شوند تا به حباب تبدیل شوند.

شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد

نشانه های قولنج کمر

بدن انسان هنگامی آماده است تا قولنج شکسته شود که حس خستگی یا بی حالی و یا درد خفیف را در ناحیه کمر حس کند که این دلیل شکل گرفتن همه حباب ها است. افرادی که دچار بیماری های مفصلی یا آرتروز هستند نباید به هیچ وجهی قولنج کمر را بشکنند حتی اگر علائم قولنج کمر در بیماران آرتروز موجود باشد.

شکستن قولنج کمر کودکان

شنیدن صدای قولنج از کمر کودکان امری بسیار شایع است و بیانگر هیچ مشکلی در ستون فقرات یا مفاصل کودک نیست. شنیدن این صدا در کودکان احتمالاً به خاطر سر خوردن تاندون‌های روی استخوان‌ هاست. در این مواقع صدایی شبیه به صدای شکستن قولنج انگشتان و یا کمر می‌شنوید. شنیدن صدای قولنج در کودکان نه فقط از کمر بلکه از زانو و مچ پای آنان نیز امری بسیار عادی است، اما اگر این صدا را از لگن نوزاد و یا کودک خود می‌شنوید حتماً به پزشک مراجعه کرده و راه‌های درمان را سریع‌تر طی کنید.
شکستن قولنج کمر | عوارض و خطراتی که شکستن قولنج کمر دارد

شکستن قولنج کمر در بارداری

گا‌ها در بارداری پس از انجام حرکات عادی هم ما صدای شکستن قولنج را می‌شنویم که موجب نگرانی فرد باردار و یا اطرافیان می‌شود. در جواب این نگرانی باید گفت که این امر هم مثل صدای شکستن قولنج در کودکان امری شایع و طبیعی است زیرا در بارداری، هورمون‌های ترشح شده موجب شل شدن رباط‌ها می‌شود و در نتیجه رباط‌ها به راحتی روی استخوان‌ها سر می‌خورند و صدا ایجاد می‌کنند.

عوارض

انجام مداوم شکستن قولنج می تواند مضر باشد.

در اطرافیان خود شاید کسی را دیده باشید که مرتب قولنج انگستان، گردن یا کمر را بگیرد. در مورد شکستن قولنج انگشتان و گردن حساس تر از مهره های کمر است و انجام مداوم آن باعث ساییدگی زودرس مفاصل خواهد شد.

انجام مداوم این کار باعث لرزیدن و بد فرم شدن انگشتان می شود ولی در کمر باعث شل شدن مفاصل می شود زیرا ستون فقراتف عضله ها، رباط ها، کمر و پشت بدن مانند لاستیک خاصیت ارتجاعی دارند و شکستن بیش از حد قولنج می تواند این خاصیت ارتجاعی را از بین ببرد.

نکته بسیار مهم در مورد قولنج

هیچ گاه منتظر شنیدن صدای تلق و تولق از شکستن قولنج ها نداشته باشد.

در خیلی از موارد کمر قولنج کمر شما بدون صدا و یا حتی با صدایی ارام شکسته شده و تلاش بیش از حد در شکستن قولنج همراه با صدا باعث ضرر و زیان برای ستون فقرات شما خواهد شد.

تعداد رای: 0 و امتیازات: 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06