شناسایی عوامل خطرساز راهکاری مهم برای پیشگیری از ابتلاء به اعتیاد نوجوانان


شناسایی عوامل خطرساز راهکاری مهم برای پیشگیری از ابتلاء به اعتیاد نوجوانان

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: منظور از عوامل خطر ساز آن دسته از موقعیت ها، رویدادها، ویژگی ها و متغیرهایی هستند که احتمال گرایش نوجوان به مواد مخدر را افزایش می دهند .

به گزارش ایسنا- فاطمه سرگزی با اشاره به اینکه شناسایی این عوامل خطرو هوشیاری والدین می تواند احتمال وقوع مشکلات رفتاری و اعتیاد را در نوجوانان کاهش دهد ادامه داد: عوامل خطرساز به عنوان علت اصلی تمایل نوجوان به مواد مخدر محسوب نمی شود اما در صورت وجود آن عوامل می توان احتمال این گرایش را پیش بینی کرد و مراقبت های لازم را انجام داد .

سرگزی با بیان اینکه نوجوانان با توجه به مسائل متفاوتی مانند ژنتیک، تربیت خانوادگی، گروه همسالان، مدرسه، جامعه و فرهنگ عملکرد متفاوتی در برابر مشکلات دارند افزود: از جمله مهمترین نقش های والدین علاوه بر وظایف ذاتی، توجه و تمرکز بر توانمندی های نوجوان، تعیین محدودیت هایی متناسب با سن وی، برقراری ارتباط مثبت بین اعضای خانواده، تقویت حس اعتماد و عزت نفس در نوجوان است تا از میزان آسیب پذیری وی در مقابل مشکلات در مسیر زندگی کاسته شده و در شرایط مختلف تصمیمات صحیح بگیرد .

وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که خانواده ایده آل وجود ندارد بلکه با توجه به نوع و شرایط هر خانواده سطوح مختلفی از مشکلات وجود دارد و افراد در خانواده باید بتوانند مشکلات و اشتباهات خویش را مدیریت کرده و در مقابل آن توانمند شوند .

مدیر گروه سلامت روان،اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان همچنین تاکید کرد: والدین باید در خصوص مواد مخدر و حتی مصرف الکل با فرزندان خود سخن گفته و علاوه بر ارائه اطلاعات درباره آن، موضع خود را در این خصوص صریح و کوتاه اعلام کنند .

وی گفت: در صحبت با نوجوان باید مطرح شود که هر فردی برای گرایش به مواد مخدر دلیلی که از دیدگاه خودش قانع کننده است را در ذهن می پروراند اما قطعا آن دلیل آنقدر قابل اتکا نیست که یک عمر سلامت خویش را به خاطر آن، در معرض نابودی قرار دهد .

وی ابراز امیدواری کرد: آموزشهای توانمند سازی والدین در این خصوص در امر پیشگیری از ابتلای نوجوانان به اعتیاد موثر خواهد بود و ارائه این آموزشها توسط روانشناسان بالینی در مراکز جامع خدمات سلامت بصورت رایگان از مهمترین فعالیتهای مذکور است .


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی