تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مساجد/ اهتمام به الگوسازی مساجد در کشور


تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مساجد/ اهتمام به الگوسازی مساجد در کشور

سلسله مباحث تخصصی تبیین گام دوم انقلاب اسلامی ویژه ائمه جماعات استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، سلسله مباحث تخصصی تبیین گام دوم انقلاب اسلامی ویژه ائمه جماعات استان تهران برگزار شد.


این نشست صبح روز چهارشنبه 2 مرداد 98 با حضور حجت الاسلام«نوری زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ دکتر «عباسعلی رهبر»، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ «سردار ضیغمی» ؛ حجت الاسام «جدیدی»، معاون جذب و آموزش و حجت الاسلام «ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و ائمه جماعات مساجد استان تهران در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

حجت الاسلام نوری زاده در این نشست با اشاره به فرمایش امیرمومنان (ع) مبنی بر اینکه نشستن در مسجد را به بودن در بهشت در بهشت ترجیح می دهم، گفت: آیت الله جوادی آملی در فرمایشات خود همیشه به این نکته اشاره داشتند که بهترین شغل را شما دارید. شما که یکسره با مسجد ارتباط دارید. بهترین شغل را کسانی دارند که پایگاه و جایگاه ایشان در مسجد است.

وی افزود: باید اهمیت این پایگاه را بیشتر درک کنیم. به حضور در این پایگاه افتخار و مباهات کنیم. خداوند متعال را شکر باشیم به حضور در مسجد. چرا که عمران و آبادانی مسجد به حضور در آن بستگی دارد.همچنان که خداوند در سوره توبه می‌فرماید: اِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ. عمران مسجد به ایمان، اقامه نماز و به انجام و ترویج واجبات دیگر است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: رویکرد کنونی مرکز رسیدگی به امور مساجد استفاده از این ظرفیت و تجارب گذشته است.

وی با اشاره به فعالیت های خوبی که در گذشته انجام شده است، گفت: راهبردهایی که در گذشته تعریف شده؛‌ بسیارخوب است. توانمندسازی ائمه جماعات و سایر ارکان که با مسجد در ارتباط هستند و همچنین تعالی سازمانی از این جمله است.

حجت الاسلام نوری زاده گفت: در دوره جدید تاکید بر این است که اولاً در مجموعه مساجد برای خلاهایی که وجود دارد کادرسازی انجام دهیم. فضا را برای طلبه های جوان که دوست دارند با مساجد کار کنند، چه به عنوان نائب و امام جماعت، چه به عنوان دستیار آماده کنیم.

وی افزود: رویکرد دیگر این مرکز الگوسازی برای سایر استان ها است. یکی از نکاتی که در دفتر مقام معظم رهبری به مرکز رسیدگی به امور مساجد امر ‌کردند این است که؛ الگو و برنامه‌های موفق استان تهران و سیاست هایی که اعمال شده و در پیش است را به سایر استانها تعمیم دهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: از اسناد و تجربیات دوره‌های گذشته ۴۵ کتاب منتشر شده که مرکز رسیدگی به امور مساجد در ابتدای سال جاری ده دوره از این کتابها را برای تمامی استانها ارسال کرده است.

وی در ادامه به نقش مساجد در فرهنگ سازی و جریان سازی در جامعه گفت: مساجد نقش مهمی در جریان سازی و فرهنگ سازی دارند، زیرا مهمترین پایگاه حکومت و حاکمیت های دینی هستند. حتی در جریان های سیاسی نیز مساجد می‌توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

حجت الاسلام نوری زاده با اشاره به نقش تاثیرگذار ائمه جماعات در طول تاریخ اسلام گفت: در بخش فرهنگ سازی ائمه جماعات مساجد نقش مهمی دارند. یکی از مهمترین ماموریت های مساجد و ائمه جماعات؛ ترویج احکام، اخلاق، قرآن، نهضت قرآن آموزی و نهضت احکام آموزی است.

وی افزود: باید با یک سیر مدون فرهنگ سازی را انجام دهیم. همچنانکه مرکز رسیدگی به امور مساجد و مجموعه مساجد در گذشته این کار را به خوبی انجام می دادند. برنامه های بسیار خوبی در حوزه فرهنگ سازی در مساجد انجام شده اما اکنون با توجه به هجمه گسترده دشمنان که به دنبال ناامید کردن مردم از انقلاب و رهبر عظیم و شأن آن هستند، وظایف خطیری بر دوش خود احساس می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مساجد و ائمه جماعات می‌توانند در نگاه مردم تاثیر بسزایی بگذارند و نقش دین را در احیای ارزش های معنوی و حتی در ترویج سبک زندگی اسلامی تبیین کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به ترسیم آینده انقلاب در بیانه گام دوم انقلاب گفت: یکی از مهم ترین نقشه هایی که امروز در اختیار ما قرار گرفته، بیانیه گام دوم انقلاب است. به همین مناسبت مرکز رسیدگی به امور مساجد شعارسال خود را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" قرار داد.

حجت الاسلام نوری زاده با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب تنها یک متن معمولی نیست گفت: این بیانیه منشوری برای افق ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی در واقع می‌توان گفت: مانیفست چهل ساله دوم انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری در این بیانیه دقت ویژه و زمان بالایی را صرف کردند. ایشان بیش از دو ماه به صورت مداوم و تجربه حدود ۴۰ سال عمر مدیریتی خود را برای جمع بندی این بیانیه صرف کردند.

وی توصیه کرد که ائمه جماعات این بیانیه را در بین نمازگزاران بخوانند و تبیین کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند. با اینکه همه مردم و مسئولین مورد خطاب قرار گرفته اند اما مخاطب ویژه این بیانیه جوانان هستند. زیرا جوانان تحویل گیرنده این تجربیات و این انقلاب هستند.

وی در ادامه گفت: متن این بیانیه از جامعیت کافی برخوردار است. باید به دال مرکزی آن توجه کافی شود. باید روح مطالب را دریافت و از پردازش های ظاهری و معمولی خودداری کرد. دشمنان و معارضین سعی بر تحریف و بایکوت این بیانیه دارند. تمام تلاش خود را می‌کنند که تصویر غلطی از آن در جامعه ارائه دهند. حتی حرکت هایی را که در راستای تبیین و تبین آن صورت می‌گیرد را خنثی می کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: این بیانیه یک تبیین نوآورانه و خلاقانه از انقلاب اسلامی است و یک نگاه تاریخی به گذشته، حال و آینده دارد. توصیف گذشته، تبیین حال و ترسیم آینده از ویژگی های این بیانیه است.

حجت الاسلام نوری زاده خاطر نشان کرد: حضور ائمه جماعات در نشست هایی که به تبیین گام دوم انقلاب می‌پردازد، یک اثر بیرونی دارد و آنهم توجه سربازان انقلاب و رهبری به فرمایشات فرمانده خود است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: باید از هر فرصتی برای عملی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده کرد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام« جدیدی،» معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: امید است که با برگزاری سلسله نشست های تخصصی تبیین گام دوم انقلاب، بتوانیم قدمی در تحقق مطالبه به حق مقام معظم رهبری برداریم.

‌وی افزود: انقلاب کبیر اسلامی در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه پنجم خود نهاد که دشمنان مستکبر همچنان خیال های باطلی در سر می پروراندند اما این انقلاب همواره سربلند راه خود را ادامه داد.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه گام دوم انقلاب به تبیین دستاوردهای مهم چهار دهه گذشته پرداختند. همچنین توصیه های اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی فرمودند.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم به مثابه منشوری است برای جهاد برای دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی. این بیانیه فصلی جدید و نو در زندگی جمهوری اسلامی ایران است.

بنا بر گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام جدیدی در ادمه خاطر نشان کرد: گام دوم انقلاب، مهمترین نقشه برای رسیدن به آرمان بزرگ انقلاب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت امام زمان(عج) خواهد بود.

وی افزود: این بیانیه یک بیانیه بسیار مهم، پرمغز، عالمانه و دلسوزانه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای چهل ساله دوم انقلاب تبیین فرمودند.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد با خواندن قسمتی از متن بیانیه گام دوم خطاب به ائمه جماعات گفت: بازگو کردن بیانیه گام دوم انقلاب تنها وظیفه ما نیست، بلکه وظیفه اصلی ما تبیین و انتشار آن است.

در این مراسم سردار ضیغمی و عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح و تبیین بندهای بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در