کیفیت اسپرم مردان، تاثیر نوشابه بر آن


کیفیت اسپرم مردان، تاثیر نوشابه بر آن

امروزه نوشیدنی‌های مصنوعی و گاز و شیرین جز نوشیدنی‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند.

امروزه نوشیدنی‌های مصنوعی و گاز و شیرین جز نوشیدنی‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند. در این مطلب درباره تاثیر آب میوه و نوشابه بر روی اسپرم بخوانید.
همانطور که می‌دانید این نوشیدنی سرشار از مواد قندی هستند که به نوبه خود یک دشمن اصلی برای سلامتی به حساب می‌آیند. تحقیقات ثابت کرده است که قند برای سلامتی انسان بسیار مضر است. گفتنی است هرساله چندین هزار نفر در راسر دنیا به دلیل نوشیدن بیش از اندازه نوشیدنی‌های قندی جان خود را از دست می‌دهند.

تاثیر نوشابه و آب میوه بر روی اسپرم
محققان به تازگی دریافتند که نوشابه‌های قندی تاثیر بسزایی روی اسپرم مردان دارند. از همین رو مردانی که عادت دارند هر روز از نوشیدنی‌های قندی استفاده کنند، کیفیت اسپرم آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. محققان قبلا پی برده‌ بودند که نوشیدنی‌های قندی مشکلاتی برای کمر به وجود می‌آورند. اما اکنون مطالعات نشان می‌دهد در کنار تمام مضرراتی که نوشیدنی‌های قندی دارند این نوشیدنی‌ها موجب کاهش کیفیت اسپرم نیز می‌شوند.
محققان بیان می‌کنند که مصرف بالای نوشیدنی‌های قندی تحرک یا حرکت آهسته اسپرم همراه هستند. اما جالب است بدانید این امر تنها برای مردان سالم و لاغر صدق می‌کند. در واقع محققان پی بردند که هیچ رابطه‌ای بین نوشیدنی‌های قندی و تحرک اسپرم‌ها در مردان چاق یا دارای اضافه وزن وجود ندارد.

تحلیل کیفیت اسپرم های مختلف
در این مطالعه، محققان به بررسی و تحلیل اسپرم ۱۸۹ مرد بین رده سنی ۱۸ و ۲۲ پرداختند. روی هر شرکت کننده در این تحقیق معاینات فیزیکی صورت گرفت و آنها به سوالاتی در مورد عادت‌های سلامتی و رژیم غذایی خود پاسخ دادند و در نتیجه یک نمونه از اسپرم آنها گرفته شد. محققان با توجه به گزارش هر شرکت کننده در مورد مصرف نوشیدنی‌های قندی و تعداد این نوشیدنی‌ها در یک سال گذشته بررسی‌های خود را انجام دادند. گفتنی است نوشیدنی‌های قندی تنها نوشابه‌های نیستند و نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران هم جز این نوشیدنی‌های مضر می‌توانند به حساب بیایند زیرا حاوی درصدی بالای قند هستند.

تاثیر آب میوه و نوشابه بر روی کیفیت اسپرم
بررسی‌های نشان می‌داد که ۲۵ درصد شرکت‌‌کننده های این مطالعه که نوشیدنی‌های قندی کرده بودند تقریبا میانگین مصرف آنها به طور متوسط ۲٫۷ نوشیدنی شیرین هر روز بوده است. مصرف این همه نوشیدنی شیرین به نظر نمی‌رسید که روی شکل، میزان و حجم و خروجی اسپرم‌های تاثیر بگذارند. اما در این مطالعات محققان دریافتند که مردان لاغری که دسته مصرف کنندگان بالای نوشیدنی‌های قندی بودند، تقریبا ۶٫۳ درصد کاهش تحرک اسپرم نسبت به شرکت کنندگانی که کمتر از یک نوشیدنی قندی در روز مصرف کرده بوند داشتند.

تاثیر وزن اضافه بر روی اسپرم
مطالعات نشان داده است که وزن اضافی بدن می‌تواند روی تولید اسپرم تاثیر منفی بگذارد. چربی اضافی اطراف کمر و بیضه‌ها می‌توانند باعث افزایش دمای اسکروتال و در نتیجه کم شدن تحرک اسپرم شوند. محققان انتظار داشتند که وزن روی این نتیجه این بررسی تاثیر بگذارد چرا که مصرف بالای قند با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) همراه است. با این حال، نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط بین نوشیدنی‌های قندی و تحرک اسپرم به طور باورنکردنی تنها روی مردان لاغر تاثیر گذاشته است و تحرک اسپرم در مردان چاق یا دارای اضافه وزن تغییری نکرده اند.
همچنین مصرف بالای نوشیدنی‌های قندی با پایین آمدن سطوح هورمون جنسی به نام هورمون محرکه فولیکولی (FSH) همراه است.
این هورمون به کنترل تولید اسپرم کمک می کند.
مردان این تحقیق، هم مردان چاق و هم لاغری که مصرف بالای نوشیدنی‌های قندی داشتند، از سطح پایین FSH نیز برخوردار بودند.

آب قند و اسپرم
در یکی از آزمایشات اخیر، موش‌های نری که یک چهارم انرژی‌شان را از آب شیرین مصرف می‌کردند، ۲۵ درصد زاد و ولد کمتری داشتند. اما دانشمندان بیان می‌کنند تحقیقات بیشتری در این خصوص که نوشیدنی‌های قندی روی باروری انسان تاثیر می‌گذارد یا خیر لازم است.باروری می‌تواند دلیل دیگری برای اثبات مضر بودن این نوشیدنی‌ها باشند. در صورتی که مصرف نوشیدنی‌های قندی به دلایل بسیاری برای سلامتی ضرر دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر