تولید اسپرم در مردان، چه مدت طول میکشد؟


تولید اسپرم در مردان، چه مدت طول میکشد؟

مدت زمان تشکیل اسپرم چقدر است و چند روز طول می‌کشد تا اسپرم ساخته شود؟

مدت زمان تشکیل اسپرم چقدر است و چند روز طول می‌کشد تا اسپرم ساخته شود؟ نحوه افزایش تولید اسپرم و چگونه اسپرم را افزایش دهیم.

مدت زمان تشکیل اسپرم
اما چرخه تولید یک اسپرم کامل تقریبا ۶۴ روز طول می‌کشد. اسپرماتوژنز چرخه کاملی از تولید و بلوغ اسپرم است. در واقع همیشه بدن شما را با اسپرمی پرمی‌کند که می‌تواند به درون واژن برود و به یک تخمک نابارور برسد. در ادامه بیشتر با این فرآیند آشنا می‌شوید.
با بالا رفتن شیوع اختلالات بارداری و ناباروری در میان زوج‌های جوان تلاش برای پیدا کردن بهترین راه حل درمانی همچنان ادامه دارد. تقریباً ۵۰ درصد ناباروری‌ها علت مردانه داشته و نیازمند درمان پدر هستند. برای مثال یکی از شایع‌ترین مشکلات در مردان کاهش تعداد اسپرم‌ها و البته ضعیف بودن اسپرم‌ها است. از میان هر ۲۵ مرد یک نفر اختلال کم بودن تعداد اسپرم‌ها را دارد.

مدت زمان تشکیل اسپرم
فاکتورهای سبک زندگی نظیر استرس، چاقی، و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تعداد و فعالیت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد. اگر شما و همسرتان قصد داشتن فرزند را دارید، تغییرات تغذیه‌ای روش خوبی برای تضمین سلامت باروری است. در واقع تغییرات رژیم غذایی به تولید اسپرم‌های سلامت و قوی کمک خواهد کرد.هرچه تعداد اسپرم هایتان بیشتر باشد،باید آسانتر باشد تا صاحب فرزند شوید.در زمان انزال،آب منی تان باید حاوی حداقل ۱۵ میلیون اسپرم در هرمیلی لیتر باشد.اگر کمتر باشد،به این معنی نیست که نمی توانید بچه دار شوید فقط آن را سخت تر می کند.میتوانید با محافظت از اسپرم ها در برابر مواد مخرب،داشتن شیوه ی زندگی سالم و درمان بیماریها و مشکلات پزشکی مهم و تقویت اسپرم هایتان،تعداد اسپرم هایتان را به حداکثر برسانید.

چند روز طول می‌کشد تا اسپرم ساخته شود؟
بیضه‌ها به طور مداوم اسپرم جدید در چرخه اسپرماتوژنز تولید می‌کند. این فرآیند کامل تقریبا ۶۴ روز طول می‌کشد. در طول فرآیند اسپرماتوژنز، بیضه‌ها هر روز چندین میلیون اسپرم تقریبا ۱۵۰۰ تا در هر ثانیه تولید می‌کنند. با پایان یافتن چرخه تولید اسپرم کامل، شما می‌توانید دوباره بیش از ۸ میلیون اسپرم تولید کنید. شاید اکنون فکر کنید که چقدر تعداد زیادی است. اما شما هرکجا ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون سلول اسپرم در یک هزارم لیتر منی رها می‌کنید. بدن شما این اسپرم مازاد را تا زمانی که اطمینان حاصل کند عرضه جدیدی برای حاملگی وجود دارد حفظ می‌کند.
چرخه دوباره تولید اسپرم شامل موارد زیر است:
۱-تقسیم سلول‌های اسپرم دیپلوئید به اسپرماتید هاپلوئید که می‌تواند اطلاعات ژنتیکی را حمل کند.
۲- بلوغ اسپرم در بیضه‌ها به ویژه لوله‌های اسپرم ساز انجام می‌گیرد. هورمون‌ها می‌توانند به اسپرماتید از طریق این فرآیند تا زمانی که به اسپرماتوزوآی بالغ(اسپرم) تبدیل شود کمک کنند. اسپرم سپس در بیضه تا زمانی که تقریبا بالغ شود باقی می‌ماند.
یک اسپرم بالغ سری دارد که حاوی مواد ژنتیکی است و دمی دارد که به اسپرم کمک می‌کند از میان بدن زن برای باروری حرکت کند.
۳- حرکت اسپرم به اپیدیدیم، یک لوله که به بیضه‌ها متصل است و اسپرم ذخیره می‌کند. اپیدیدیم اسپرم را تا زمان انزال حفظ می‌کند. همچنین ادر اینجا حرکت اسپرم افزایش می‌یابد و در واقع آنها را قادر می‌سازد در طول انزال زمانی که مایع منی آزاد می‌شود حرکت کند.
عمل لقاح، زمانی که شما برای مدتی انزال نداشته باشید بیشتر است. بازسازی دائمی اسپرم اپیدیدیم را پر از اسپرم تازه می‌کند. هرچه ساخت آنها طول بکشد، تعداد اسپرم بیشتری در انزال تک بیشتر می‌شود.
اگر شما قصد باردار شدن داشته باشید، بهتر است چند روز بین انزال‌ها صبر کنید زیرا می‌تواند شانس شما را برای حاملگی بیشتر کند. شما می‌توانید همچنین شانس خود را با جلوگیری از انزال در هفته قبل از اینکه تخمک گذاری همسرتان بیشتر کنید. این کار تعداد اسپرم شما را در طول پنجره باروری همسرتان افزایش می‌دهد.
به عبارتی دیگر، انزال‌های مکرر و بیشتر می‌تواند تعداد اسپرم شما را در انزال تک کاهش دهد و این باعث جلوگیری از حامله شدن می‌شود. به ویژه اگر از رابطه داشتن تا بعد از پایان تخمک گذاری پرهیز کنید.

چگونه تولید اسپرم را افزایش دهیم؟
هرچه اسپرم شما سالم‌تر باشد شانس شما در بارور کردن بیشتر خواهد بود. صرف نظر از کمیت یا مقدار اسپرم، سلامتی اسپرم به چه نحوی ارزیابی می‌شود؟
حرکت اسپرم: اسپرم برای رفتن باید از رحم و لوله‌های فالوپ قبل از اینکه به تخمک برای بارور کردن برسند عبور کنند. تحرک اسپرم به وسیله تعداد اسپرم در حال حرکت اندازه گیری می‌شوند. در واقع اگر شما بارور شوید، ۴۰ درصد اسپرم قادر به حرکت است.
شکل اسپرم: اسپرم‌ها باید دم بلند و سر بیضی شکلی داشته باشند. تعداد بالای اسپرم با شکل طبیعی بدین معنی است که شانس حاملگی شما بیشتر می‌شود.
به منظور تولید بالای اسپرم و سلامت آنها مواردی که در ادامه گفته می‌شود را اجرا کنید.
تمرینات منظم
محققان در یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام دادند ۴۳۳ نمونه از ۲۳۱ شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند مردانی که فعالیت‌هایی فضای باز یا وزنه برداری برای مدت ۲ یا ۳ ساعت در هفته انجام می‌دادند، تعداد اسپرم آنها ۴۲ درصد بیشتر از مردانی که اصلا تمرینی انجام نمی‌دادند بود.
دریافت کافی ویتامین C و D در رژیم غذایی
مطالعاتی که محققان روی ۲۰۰ مرد در سال ۲۰۱۶ داشتند نشان داد مردانی که وزن خود را از دست دادند و هزار میلی گرم مکمل ویتامین C هر یک روز درمیان مصرف می‌کردند تعداد و حرکت اسپرم انها بسیار بیشتر شده بود. این تاثیر در مردانی که وزن خود را کاهش داده بودند بیشتر بود.
مطالعه روی ۱۰۲ زوج نشان داد زنانی که سطح ویتامین D طبیعی در نمونه‌های خونه‌شان داشتند میزان بیشتری شانس بارداری داشتند در مقایسه با زنانی که کمبود ویتامین D داشتند.
دریافت کافی لیکوپن
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ۴ تا ۸ میلی گرم لیکوپن در روز می تواند به افزایش تعداد و زنده ماندن اسپرم‌ها کمک بسیاری کند. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.
سیگار کشیدن را ترک کنید:
محققان دریافتند سیگار تاثیر قابل توجهی بر کیفیت و عملکرد اسپرم دارد.
ترک مصرف الکل:
محققان با مطالعه بر روی ۱۲۲۱ مرد دریافتند، مردانی که مصرف بالای الکل دارند، اسپرم‌های با شکل نامنظم بیشتری تولید می‌کنند. همچنین محققان اشاره کردند که رابطه نزدیکی بین الکل و کاهش تستوسترون وجود دارد که می‌تواند روی باروری تاثیر بگذارد.
پوشیدن لباس‌های گشادتر:
بیضه‌های از بدن آویزان هستند ودمای انها ۳۵ تا ۳۷ درجه است که سردتر از دمای بدن است. این دما برای تولید اسپرم مطلوب است. از همین رو پوشیدن لباس زیرهای تنگ، شلوارهای تنگ جین دمای بیضه‌های را افزایش می‌دهد و این خود موجب می‌شود اسپرم تحرک و شانس زنده ماندن خود را از دست بدهد.

نحوه افزایش شانس باردار شدن
اگر شما و همسرتان تصمیم گرفته‌اید بچه دار شوید باید نکاتی را در تظر داشته باشید و با رعایت این نکات شانس خود را برای داشتن یک نوزاد بیشتر کنید.
داشتن رابطه جنسی دو یا سه بار در هفته شانس شما را برای آزاد شدن اسپرم‌های سالم بیشتر افزایش می‌دهد.
سعی کنید دو یا سه روز بین رابطه فاصله بیندازید: در واقع برای اینکه مطمئن شوید که بیشترین تعداد اسپرم را در بالاترین میزان منی خارج می‌کنید بهتر است باید بین روابط یک فاصله کوتاه باشد.
از کیت‌های پیش بینی گر تخمک گذاری برای تست سطوح هورمون LH در ادرار همسرتان استفاده کنید. سطوح LH قبل از تخمک گذاری بالا می‌روند. اگر همسرتان نتیجه مثبتی دریافت کرد، در همان روز که تست را می‌گیرید رابطه جنسی داشته باشید. داشتن رابطه جنسی چند روز بعد ممکن است شانس شما را برای حامله شدن بیشتر کند.
اگر قصد دارید باردار شوید از روان کننده‌های روغنی استفاده نکنید. آنها می‌توانند تاثیر منفی روی سلامت اسپرم داشته باشند.

مدت زمان تشکیل اسپرم: چگونه کیفیت اسپرم را چک کنیم؟
برای بررسی مایع منی اگر مدت زیادی است که تصمیم به بچه دار شدن گرفته‌اید نزد پزشک بروید. سلامت اسپرم شما به عوامل زیادی از قبیل سن، رژین غذایی و تعداد کل اسپرم‌ بستگی دارد. پزشک می‌تواند میزان سلامتی اسپرم را بررسی کند و توصیه‌های لازم را برای بچه دار شدن بکند. بدن شما هر روز اسپرم تازه تولید می‌کند و هر ۶۴ روز به میزان اسپرم‌های بالغ شما افزوده میشود. این می‌تواند تضمین کند که میزان کافی اسپرم در هر زمان در دسترس است. کیفیت و میزان اسپرم تحت تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی شما است. از همین رو سعی کنید غذای سالم بخورید، فعال بمانید و از رفتارهای ناسالم دوری کنید تا اسپرم‌های سالم داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر