افزایش چالش ها در جزیره


افزایش چالش ها در جزیره

اظهارات بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس درباره خروج حتی بدون توافق از اتحادیه اروپا واکنش های گسترده ای داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن؛ اظهارات بوریس جانسون در کسوت نخست وزیر جدید انگلیس مبنی بر خروج حتی بدون توافق از اتحادیه اروپا موجی از واکنشها را در پی داشته است. جانسون که پرچمدار جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا محسوب می شود در نخستین جلسه هیات دولت گفت:‌ ماهمه متعهدیم که اتحادیه اروپا را اتا 31 اکتبر (نهم آبان ماه) و حتی اگر شد زودتر ترک کنیم، بدون هیچ عذر و بهانه.
انگلستان یا بریتانیا از چهار بخش انگلیس،‌ اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده است، با رویکردهای جانسون اکنون اسکاتلندی ها که در همه پرسی نیز بیشترشان به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند مصمم تر از گذشته حرکت های استقلال طلبانه و جدایی از انگلیس را پیگیری می کنند.
نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند در واکنش به اظهارات جانسون گفت: در روندی دموکراتیک، 62 درصد مردم اسکاتلند در همه پرسی، به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند در انتخابات اخیر نمایندگان پارلمان اروپا هم همین میزان علیه احزاب مخالف با اتحادیه اروپا رای دادند.
نیکولا استورجن تاکید کرد: وظیفه من به عنوان رهبر حزب ملی اسکاتلند و سر وزیر این منطقه این است که به تعهدم در اجرای خواست مردم وفادار باشم و نگذارم مردم اسکاتلند را بر خلاف رای و نظرشان از اتحادیه اروپا خارج کنند.
وی افزود: اگر ما یک کشور مستقل شویم می توانیم اینده را خودمان طراحی کنیم و روابطمان را با انگلیس اروپا و دیگر کشورها بر اساس خواست مردم و منافع ملی تنظیم کنیم و این برای ما بسیار بهتر از ان است که جانسون برخلاف نظر مردم، ما را از اتحادیه اروپا خارج کند.
همزمان با روی کار آمدن جانسون ولزی ها هم طبل جدایی از انگلیس را به صدا در اوردند و لیزا سویل رابرت نماینده حزب ملی ولز در پارلمان انگلیس به جانسون هشدار داد و گفت: هدف واقعی نخست وزیر چیست؟ ترک اتحادیه اروپا یا پیشگیری از تجزیه کشور؟ زیرا فقط یکی از این دو را می توان محقق ساخت.
واکنش ها و نگرانی ها در ارودگاه حزب حاکم محافظه کار نیز کمتر از سایر احزاب نیست. نیکولاس سوامز نماینده حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس گفت: فکر می کنم بسیاری از نمایندگان مانند من در حالی به تعطیلات تابستانی خواهیم رفت که مدام نگرانیم و درباره انچه به سرمان خواهد آمد در هراسیم.
در جامعه انگلیس نیز انتخاب و رویکردهای جانسون نخست وزیر جدید این کشور همان قدر که هواداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به وجد اورد دست کم همان میزان مخالفان رویکردش را خشمگین کرد.
قشرهای مختلف مردم از همان آغاز انتخاب بوریس جانسون مخالفت خود را با وی و رویکردهایش ابراز کردند و با تجمع اعتراضی در محل هایی که حضور داشت از جمله در برابر ساختمان نخست وزیری انگلیس خشم و اعتراض خود را نسبت به او و رویکردهایش ابراز کردند.
جیم برن، کارشناس و فعال سیاسی با اشاره به مخالفتهای گسترده مردمی با جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و شکافی که این موضوع در جامعه انگلیس ایجاد کرده است گفت: بخشی از مردم اسکاتلند، انگلیس، ولز و ایرلند شمالی با خروج کشورشان از اتحادیه اروپا مخالفند و این خواست خود را بارها با برپایی اعتراضات و راهپیمایی های گسترده و حتی شکایت به دادگاه عالی این کشور ابراز داشتند اما سیاستمداران و نمایندگان مجلس با گذشت سه سال از همه پرسی نتوانستند راه حلی برای این موضوع و چگونگی خروج از بن بست برگزیت بیابند.
وی افزود: اکنون شواهد نشان می دهد رویکردهای دولت جدید چند دستگی ها و تنش ها را بیشتر خواهد کرد.
بوریس جانسون در حالی اعلام کرده در صورت دست نیافتن به توافق جدید، اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک خواهد کرد که احزاب سیاسی، اندیشکده های اقتصادی، صاحبان صنایع و مشاغل و نهادهای بین المللی همچون صندوق بین المللی پول درباره راهبر خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا وپیامدهای ان برای انگلیس هشدار داده اند.
این هشدارها برای بسیاری این پرسش را در اذهان متبادر می کند که با توجه نظرهای کارشناسان مبنی برخسارت بار بودن خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا چرا جانسون و همفکرانش همچنان بر اجرای ان اصرار دارند؟ این پرسش را نیک بولز نماینده مجلس عوام انگلیس و معاون وزیر بازرگانی این کشور در سال های 2014 تا 2016 اینگونه پاسخ می دهد.
بولزمی گوید: اکنون امکان انتخابات عمومی زودرس بسیار بیشتر شده است و انتخاب وزیران همفکر بوریس جانسون درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نشان می دهد که نخست وزیر جدید برای انتخابات عمومی آماده می شود و راهبرد جانسون این است که آرای بیشتری از هواداران جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را برای حزب محافظه کار جلب کند.
دولت و مجلس انگلیس سه سال پس از همه پرسی درباره جدایی این کشور از اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته اند برای اجرای نتیجه این همه پرسی که نزدیک 52 درصد به خروج از اتحادیه اروپا رای داده اند به توافق مورد قبول اکثر نمایندگان دست یابند. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند چیدمان هیات دولت جدید، انگلیس را به سوی جدایی بدون توافق از اتحایه اروپا سوق می دهد گزینه ای که تمام مسئولان و کارشناسان اقتصادی، آن را انتخابی خسارت‌بار برای این کشور ارزیابی می کنند.
اظهارات:
1 – بوریس جانسون- نخست وزیر جدید انگلیس
2 – نیکولا استورجن – رهبر حزب ملی اسکاتلند
3 – لیزا سویل – نماینده حزب ملی ولز
4 – جیم کوران کارشناس سیاسی
5 – نیک بولز – معاون پیشین وزیر بازرگانی انگلیس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت