ناوها و پایگاههای آمریکا در تیررس موشک های ما


ناوها و پایگاههای آمریکا در تیررس موشک های ما

حسین دهقان: همه کشتی ها و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه، در تیررس موشک های ما قرار دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما, مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی، تهدید کرد اگر آمریکا به ایران حمله کند، این کشور پایگاه ها و کشتی های آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهد داد.

دخالت اضافی در تنگه هرمز باعث تشدید تنش خواهد شد

حسین دهقان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره، در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران درباره پیشنهاد انگلیس برای تشکیل نیروی نظامی اروپایی با هدف تامین امنیت خطوط بین المللی کشتیرانی در تنگه هرمز، گفت: ما معتقدیم هر نوع تغییری در سازوکار حاکم بر اوضاع خلیج فارس و طرف های موجود در آن یا هر دخالت اضافی و تغییرات در اوضاع فعلی در تنگه هرمز از جمله پیشنهاد انگلیس، باعث تشدید تنش در منطقه خواهد شد و ممکن است تحرکات حساب نشده و خارج از کنترل، در پی داشته باشد و چنین مسئله ای ممکن است زمینه ساز درگیری خطرناک در منطقه باشد. تنگه هرمز بین دو کشور همسایه ایران و عمان قرار دارد و در طول سال گذشته، شاهد هیچ تنشی در این تنگه نبوده ایم، به جز اخیرا که به حریم هوایی و دریایی ما تعرض کردند و ما بار دیگر ثابت کردیم که اراده کافی برای دفاع از حاکمیت خود و حفظ حقوق مان داریم. اقدام ما در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، به همه ثابت کرد که باور رایج در آمریکا و بعضی متحدانش در کشورهای منطقه درباره اینکه ایران قدرت پاسخ دادن و رویارویی نخواهد داشت، اشتباه است.

وی افزود: آنها تصور می کردند ایران تدابیر تاثیرگذار اتخاذ نخواهد کرد و از پاسخ دادن به حمله به خود، خودداری خواهد کرد. عده ای این ایده را تبلیغ می کردند که ایران در صورتی که با تهدید آمریکا روبرو شود، در محاسبات خود بازنگری خواهد کرد. اما اقدام ما در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی و اقدامات پس از آن، پیام آشکاری بود که ایران به هر تحولی که امنیت ملی آن را تهدید کند، پاسخ خواهد داد و هر حرفی که بر خلاف این زده می شود، غیر قابل قبول و بی معنی است.

امنیت برای همه یا برای هیچ کس

دهقان در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به احتمال اقدام آمریکا یا اروپا در تشکیل نیروی مشترک دریایی در منطقه افزود: با صراحت می گویم در صورتی که هدف از این اقدام، تهدید ما در برابر تامین امنیت و ثبات برای دیگران باشد، بدون شک هیچ ثباتی وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر، اینکه ایران نتواند نفت خود را از تنگه هرمز و خلیج فارس صادر کند، در حالی که آمریکاییها، انگلیسی ها و اروپاییها برای تامین امنیت صادرات نفت دیگران به اینجا بیایند، به معنای ایجاد توازن هولناکی و غیر واقع بینانه خواهد بود و هیچ کسی امنیت نخواهد داشت. کشورهای خلیج فارس باید این اصل اساسی را بپذیرند که یا امنیت باید برای همه باشد، یا اینکه همه از امتیازات اقتصادی این منطقه مهم محروم خواهند بود.

توقیف نفتکش انگلیسی مستند به مقررات بین المللی بود

وی در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای نظامی احتمالی اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در برابر اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق خاطر نشان کرد: ما اقدام خود را یک اقدام نظامی نمی دانیم. نفتکش انگلیسی در ورود به تنگه هرمز باید مسیر خاص رفت و آمد خود را مشخص کند و از این مسیر خارج نشود و سامانه ناوبری خود را باز نگه دارد. اما نفتکش انگلیسی به هیچ یک از اینها پایبند نبود و پرچم انگلیس را در کنار پرچم اروپا برافراشته بود که شک برانگیز بود. طبیعی است که در سایه تنش فزاینده، با چنین مواردی با حساسیت برخورد کنیم. بنابراین آنچه درباره نفتکش انگلیسی صورت گرفت، مقابله به مثل نبود، بلکه رفتار قانونی مستند به مقررات بین المللی برای ساماندهی مسیرهای دریانوردی بود. این مقررات برای همه الزام آور است و در سایه وجود طرفی که به این قوانین پایبند نبود و به هیچ یک از هشدارها گوش نکرد، طبیعی است که ما به این شیوه با آن برخورد کنیم. اجازه بدهید بگویم فقط دو روز پیش از توقیف نفتکش انگلیسی، همین کار را کرد و زمانی که به آن هشدار دادیم و به آن نزدیک شدیم، به هشدارها گوش کرد و در نتیجه به آن اجازه داده شد تا به راه خود بدون توقیف، ادامه دهد. بنابراین ایران به دنبال ایجاد شرایط جدید و خارج از کنترل یا افزایش سطح تنش در این منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران، خواهان چنین چیزی نیست.

ترامپ به شدت نیازمند ارتباط با ایران است

حسین دهقان درباره سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره دشوار شدن مذاکره با ایران و در پاسخ به این سوال که آیا حاضر نشدن ایران به پذیرفتن گزینه مذاکره، به معنای تقویت گزینه دیگر یعنی گزینه جنگ است؟ گفت: ترامپ به شدت نیازمند یک نوع ارتباط با ایران است و حاضر است امتیاز بزرگی در برابر دستیابی به چنین ارتباطی، بدهد. ترامپ حتی خط تلفنی برای تماس با او در هر زمان، اختصاص داد. اما پس از آن، تهدیداتی را آغاز کرد و سپس پیش شرط هایی را که قبلا تعیین کرده بود، کنار گذاشت. ما به این صورت به شرایط فعلی رسیدیم. ترامپ می خواهد این فضای روانی را در جهان ایجاد کند که آمریکا خواهان مذاکره برای حل اختلاف با ایران است و این ایران است که مذاکره را رد می کند. اما در واقع، ترامپ و دولت او به ویژه افرادی مانند مایک پمپئو سناریوهایی را درباره لزوم سرنگونی نظام ما و اقدام نظامی علیه ایران و خرابکاری داخلی مطرح و تلاش می کنند ائتلاف هایی علیه ما تشکیل دهند تا مانع از آن شوند که ما یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای باشیم.

ترامپ خودش می داند که درباره مذاکره با ایران دروغ می گوید

وی افزود: با توجه به همه اینها، چگونه می توانیم حرف های آنها را باور کنیم. به همین علت، سخنان آنها درباره مذاکره فقط فریبکاری، دورویی و دروغ محض است. به اعتقاد من، ترامپ خودش می داند که درباره مذاکره با ایران دروغ می گوید. کسی که خواهان مذاکره است، تهدید نمی کند. کسی که خواهان مذاکره است، تحریم اعمال نمی کند و دیگر کشورهای جهان را که خواهان تعامل با ایران هستند، تهدید نمی کند.
کسی که خواهان مذاکره است، ملت ها را زیر فشار قرار نمی دهد و یک ملت را زیر فشار جدی و گسترده اقتصادی قرار نمی دهد. در حالی از مذاکره سخن می گویند که مانع از صادرات هر چیزی به ایران می شوند و بر همه معاملات بانکی ما تحریم اعمال کرده اند. آمریکا از مذاکره چه می خواهد؟ ترامپ از چنین مذاکره ای چه می خواهد؟ ما قبلا با آمریکاییها درباره مسایل متعدد مذاکره کرده ایم که آخرین مورد آن توافقنامه هسته ای بود. دولت آمریکا با ما مذاکره کرد و متعهد شد به این توافقنامه پایبند باشد. ما پیش از آن با آمریکاییها درباره مسایل هسته ای مذاکره کرده بودیم. پیش از آنکه جرج بوش به قدرت برسد و همه توافق ها را از بین ببرد. امروز ترامپ همین کار را تکرار می کند و توافقنامه هسته ای را زیر پا می گذارد. به اعتقاد من، ملت آمریکا و بقیه ملت های جهان، سخنان ترامپ را باور نمی کنند که خواهان مذاکره است. ارزیابی ما آن است که او نیاز ضروری دارد که تماسی با ما برقرار کند و این نیاز مربوط به انتخابات آمریکاست و فقط به معادلات داخلی این کشور ارتباط دارد.

ما در هیچ شرایطی با ترامپ مذاکره نخواهیم کرد

حسین دهقان در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر نیست با آمریکا بر سر میز مذاکره بنشیند؟ افزود: سیاست رسمی ما مذاکره نکردن با ترامپ است. ما در هیچ شرایطی با ترامپ مذاکره نخواهیم کرد.
حسین دهقان در پاسخ به این سوال که اگر جنگ رخ دهد، ایران چه خواهد کرد؟ خاطر نشان کرد: تحلیل های نادرست آمریکا و تصورهای اشتباه بعضی کشورهای منطقه خلیج فارس و نیز اسرائیل و اقدامات شیطانی این رژیم، فضای تنش شدید در منطقه به ویژه در دوره ترامپ، ایجاد کرد و باعث شد اسرائیل و بعضی کشورهای عربی تصور کنند می توانند ترامپ را به اتخاذ تصمیمات بزرگ مانند جنگ با ایران، بکشانند. اما ترامپ به اندازه ای باهوش بود که این وضع را حفظ کند و یک طرف مشخص را به امضای قراردادهای تسلیحاتی با مبالغ هنگفت وادارد و آن را به انبار سلاحی تبدیل کند که توانایی استفاده از آن را ندارد. ترامپ به این صورت، بدون وقوع جنگ، استفاده مالی کرد. آمریکا نشان داد که در راه دفاع از متحدانش در منطقه، حاضر نیست فداکاری زیادی صورت دهد. این مسئله به معنای آن است که این کشورها از متحدان آمریکا باید پیش بینی کنند که این کشور حاضر نیست فقط برای دفاع از آنها، هزینه هنگفتی پرداخت کند.

وی افزود: تفسیر دیگر آن است که همه ائتلاف هایی که بعضی عرب ها, مانند شورای همکاری خلیج فارس در زمان جنگ با عراق یا ائتلاف فعلی در یمن تشکیل دادند، در دستیابی به هر هدفی شکست خورد. به عبارت دیگر، امروز می توانیم برای شورای همکاری فاتحه بخوانیم و برای آن مراسم ختم برگزار کنیم. در برابر این شرایط، بعضی کشورهای منطقه به این باور رسیدند که نباید در تکیه کردن به آمریکا، بیش از این ریسک کنند. امروز شاهد شکاف واقعی و عمیق بین اعضای شورای همکاری هستیم و بعضی از این کشورها با ما در تماس هستند و از ما می خواهند که آنها را جزو محاسبات آمریکا ندانیم. این مسئله به معنای آن است که بعضی کشورها در منطقه عربی، شکست سختی خوردند که همه راهبردهای آنها را برهم زد. این در حالی است که آمریکا راهبرد واقعی برای حفظ حضور خود در منطقه ندارد، چه برسد به اینکه راهبردی برای گسترش حضور خود داشته باشد.

ناوها و پایگاههای آمریکا در تیررس موشک های ما

حسین دهقان در پاسخ به این سوال که آیا این معادله درست است که اگر جنگی بین ایران و آمریکا رخ دهد، شاید همه منطقه درگیر جنگ شود؟ گفت: آمریکا امروز به طور کامل در موضع دفاعی قرار گرفته است. علت این مسئله ساده است، زیرا همه ناوهای هواپیمابر و همه ناوچه ها و پایگاه های نظامی اش در منطقه، در تیررس موشک های مستقیم ما قرار دارد. این موشک ها می تواند این اهداف را با دقت هدف قرار دهد.
حسین دهقان در پاسخ به این سوال که اگر ایران مجبور به این کار شود، چنین کاری خواهد کرد؟ افزود: اگر آمریکا تصمیم بگیرد با ما بجنگد، باید در نظر بگیرد که هیچ منطقه امنی در این منطقه نخواهد داشت. نه فقط آمریکاییها، بلکه همچنین متحدان شان در منطقه امنیت نخواهند داشت. یا همه از امنیت و ثبات برخوردار خواهند بود، یا اینکه هیچ کسی امنیت نخواهد داشت.

این عقلانیت است که متجاوزان به یمن شکست را پذیرفتند

مشاور رهبر ایران در امور دفاعی، در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران به موضع امارات در منطقه خاطر نشان کرد: به اعتقاد من، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به ویژه داماد او کوشنر و همسرش ایوانکا، تدابیری را برای منطقه اتخاذ کردند. به نظر می رسد تصمیم آن بود که ابوظبی پایگاه اساسی آنها در همه این اقدامات باشد. این مسئله علنی بود و دلایل ملموسی داشت که مهمترین آنها، تحولات میدانی بود. این مسئله به علت آن بود که آمریکا می خواست شرایط جدید در منطقه ایجاد کند تا آنچه را که معامله قرن خوانده می شود، ارائه کند. به این منظور، باید فشارها بر ایران تشدید می شد و ایران در صدر تحولات قرار می گرفت تا اسرائیل به حاشیه تحولات کشیده شود و از نگاه ها دور بماند. آمریکا همچنین کشورهای عربی را تشویق کرد که روابط خود با اسرائیل را عادی سازی کنند.
حسین دهقان درباره عقب نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن و تاکید عربستان بر لزوم دستیابی به راه حل در یمن گفت: این عقلانیت است که شکست را پذیرفت. باید گفت شکست ها باعث ایجاد این عقلانیت شد. زیرا سیاست های آنها ناکام ماند و به هیچ نتیجه ای نرسید. ما از همان نخستین روز به آنها گفتیم که سلاح های آمریکایی زمانی که در دست یک سرباز مسلمان باشد و برای کشتن مسلمانان به یمن برود، نتیجه ای جز غرق شدن در باتلاق یمن نخواهد داشت و دقیقا همین مسئله رخ داد.
دهقان در پاسخ به سوالی درباره حمایت سیاسی، نظامی و مالی ایران از حوثی ها در یمن افزود: ما مشکلی نداریم که اعلام کنیم و اعلام می کنیم که از هر طرفی که در برابر استکبار جهانی ایستادگی و تعرض دیگران به خود را رد کند، حمایت می کنیم. به ویژه بعضی طرف های مردمی که از شرافت خود دفاع می کنند. حمایت ما به شکل های مختلف صورت می گیرد که متناسب با خواسته های طرف مقابل است. ما در گذشته این کار را کردیم و در آینده هم همین کار را خواهیم کرد.
حسین دهقان در پاسخ به این سوال که آیا از طرف عربستان و امارات پیام های خاص سیاسی دریافت کرده اید؟ خاطر نشان کرد: بله این مسئله درست است و بیشتر امارات این کار را کرده است. عربستان هم در صحنه میدانی با اتخاذ تصمیماتی، چنین کاری صورت داد. کمک کردن به ملوان ایرانی و انتقال او توسط عمان و آزاد کردن نفتکش ایرانی، از جمله این تصمیمات است. این اقدامات حامل این پیام است که خواهان جنگ و درگیری نیست. اما به اعتقاد من، رفتار این کشورها فریبکارانه است، زیرا پس از آنکه طعم شکست را چشیدند، چنین کاری کردند و مانند کسی رفتار می کنند که خواهان صلح است.
حسین دهقان در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی اسرائیل به آنچه که این رژیم، پایگاه های ایران در سوریه می خواند، گفت: اسرائیل اگر می تواند ثابت کند که در کجا در سوریه ما را بمباران کرده است. آنها بعضی عملیات نظامی در داخل سوریه اجرا می کنند و ما با صراحت و آشکارا به آنها می گوییم اگر اسرائیل امنیت ملی را تهدید یا به پایگاه های ما حمله کند، پاسخ مناسب دریافت خواهد کرد. به اعتقاد من، آنچه اسرائیل صورت می دهد نمایشی و تبلیغاتی است و می خواهد صحنه جنگی ایجاد کند که در ظاهر، واقعی به نظر می رسد. اسرائیل می خواهد اینطور جلوه دهد که به هر چه که می خواهد حمله می کند. این مسئله فریبی بیش نیست.

دهقان درباره واکنش احتمالی متحدان ایران در صورت بروز جنگ، افزود: این مسئله طبیعی است. آمریکا زمانی که تصمیم به جنگ می گیرد، متحدانش را بسیج می کند. بدون شک در برابر آن، متحدان و دوستان ایران هم در چنین نبردی تماشاچی نخواهند ماند. آنها خودشان این مسئله را اعلام کردند. آنها به طور جدی اعلام کردند که بدون هیچ تردیدی چنین کاری صورت خواهند داد و نیازی نیست که ما از آنها بخواهیم.

تنها راه حل آن است که امنیت منطقه، امنیت دسته جمعی باشد

حسین دهقان در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای تشکیل ائتلاف با کشورهای همسایه با هدف تامین امنیت و ثبات در منطقه آمادگی دارد؟ گفت: ما می گوییم تنها راه حل آن است که امنیت منطقه، امنیت دسته جمعی باشد. جایگزین دیگری وجود ندارد. زیرا این راه حل به معنای هزینه های کمتر و اطمینان بیشتر و امنیت بسیار بالاتر است، زیرا همه از آن برخوردار خواهند شد. ما خواهان همکاری جدی هستیم. ما به دنبال رقابت منفی نیستیم، بلکه به دنبال همکاری با یکدیگر هستیم. چرا در حالی که خودمان می توانیم امنیت را برقرار کنیم، از دیگران بخواهیم که امنیت منطقه را تامین کنند؟ این کار دشوار نیست و ساده است.

آمریکا شیطان بزرگ و منشا فساد در منطقه است
حسین دهقان در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی اش آمادگی دارد؟ افزود: آیا درست است که یک فرد، سلاح خودش را به دشمنش تحویل دهد. هیچ عقل سلیمی، چنین چیزی را نمی پذیرد. آمریکا می خواهد میز مذاکره را به میز محاکمه تبدیل کند. اجازه بدهید بگویم که ما برای آن آمادگی داریم و می توانیم ثابت کنیم آمریکا در همه جنایت هایی که در منطقه و ایران رخ داده است، دست دارد. واقعی است که می گوییم آمریکا شیطان بزرگ و منشا فساد در منطقه است. حتی در خود آمریکا، این حرف را می پذیرند. ما به آنها می گوییم منطقه را ترک و حمایت از اسرائیل را متوقف کنید و در این صورت، امنیت برای همه برقرار خواهد شد.
با روسیه اهداف مشترکی در منطقه داریم
دهقان در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با روسیه در سوریه به ویژه از نظر نظامی گفت: ما با روسیه اهداف مشترکی در منطقه داریم. ما در بعضی مسایل خاص، همکاری ویژه ای داشتیم و در بعضی مسایل مهم، شریک یکدیگر بودیم. ما می دانیم که کشورها بر اساس منافع خود عمل می کنند. ما انتظار داریم همکاری مان با روسیه، همکاری صادقانه ای باشد.
دهقان در پاسخ به این سوال که آیا ما در مسیر جنگ حرکت می کنیم؟ خاطر نشان کرد: ما از جنگ استقبال نمی کنیم و آغازگر جنگ نخواهیم بود و برای بروز جنگ تلاش نمی کنیم. اگر جنگی رخ دهد، پایان آن در دست ما خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس