صادرات ایران به آمریکا صفر شد


صادرات ایران به آمریکا صفر شد

روابط تجاری ایران و آمریکا که بعد از برجام روندی رو به رشد در پیش گرفته بود این روزها میزان بسیار اندکی است و احتمالا به زودی به طور کامل متوقف شود. نوشته صادرات ایران به آمریکا صفر شد اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

در حالی که خصومت دولت آمریکا با ایران، با وضع تحریم‌های سخت به بالاترین نمود خود رسیده است، روابط تجاری بخش خصوصی نیز در حال رسیدن به توقف کامل است. روابط تجاری دو کشور که بعد از برجام روندی رو به رشد در پیش گرفته بود این روزها میزان بسیار اندکی است و احتمالا به زودی به طور کامل متوقف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، تجارت خارجی ایران و آمریکا در حالی به طور کامل یک‌طرفه شده‌است که آمار گمرک ایران نشان می‌دهد طی فروردین ماه امسال، ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به ایالات متحده رقمی به اندازه ۵ هزار دلار بوده‌ و در مقایسه با فروردین ماه پارسال که صادرات ۱٫۳ میلیون دلاری به ثبت رسیده بود، صادرات ایران به آمریکا حالا به صفر رسیده‌ است.

این در حالی است که واردات کالایی ایران از آمریکا در فروردین ماه امسال، رقمی در حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ثبت رسیده، با این حال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت ارزشی ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

جاده تجارت کالایی میان ایران و ایالات متحده آمریکا در حالی با خروج دولت دونالد ترامپ از برجام به طور کامل یک طرفه شده‌ که بر اساس اطلاعات گمرک، واردات ایران از آمریکا تنها محدود به دارو و تجهیزات پزشکی شده‌است و برخی محصولات سنتی در تجارت میان این دو کشور، از جمله اسپرم گاوی نیز جزو کالاهای عمده وارداتی ایران از آمریکا محسوب می‌شود.

دارو و دیگر هیچ

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اینکه پس از توافق برجام، صادرات کالاهای سنتی از ایران به ایالات متحده آمریکا رشد پیدا کرد، افزود: طی یک سال گذشته و به دنبال خروج دولت فعلی آمریکا از برجام، صادرات غیرنفتی ایران به این کشور به طور کامل قطع شده‌است.

محمد لاهوتی همچنین رقم واردات ایران از آمریکا طی ماه‌های اخیر را ناچیز دانست و گفت: عمده واردات ایران از ایالات متحده مربوط به دارو و کالاهای پزشکی می‌شود که به رغم معافیت این کالاها از تحریم، آمریکا همچنان در مبادلات کالایی این بخش نیز کارشکنی می‌کند.

سید رضی حاجی آقامیری، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با تاکید بر اینکه صادرات فرش از ایران به آمریکا متوقف شده‌است، گفت: امکان صادرات فرش ایران جزو شروطی بود که در تعهدنامه برجام گنجانده شده بود اما با خروج ترامپ از این توافق‌نامه، در حال حاضر صادرات فرش ایران به ایالات متحده آمریکا تقریبا به صفر رسیده‌است.

به گفته این فعال اقتصادی در حوزه تجارت فرش، طبق قانونی که در زمان باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق آمریکا مصوب شد، فرش در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار گرفت و حتی امکان صادرات فرش ایرانی از دیگر کشورها به این بازار نیز محدود شده بود اما توافق‌نامه برجام فرش را از فهرست تحریم خارج کرد و پس از اجرای این توافق‌نامه، سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار فرش از ایران به ایالات متحده آمریکا صادر می‌شد.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج