دنیای مجازی پرسه‌گاه بیماران جنسی


دنیای مجازی پرسه‌گاه بیماران جنسی

مدیر کلینیک اعصاب و روان بهمن یزد با اشاره به تاثیر سوء انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از صورت، شکل و اندام‌های کودکان در فضای مجازی بر موضوع کودک آزاری، معتقد است که این اقدامات زمینه خیال‌پردازی‌های برخی از بیماران جنسی را فراهم می‌کند به نحوی که هیجانات خود را روی کودکان در دسترس تخلیه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، متاسفانه این روزها یکی از رایج‌ترین اقدامات والدین انعکاس عملکرد و فعالیت‌های کودکان خود در فضای مجازی است که زمینه سوءاستفاده‌های زیادی را از سوی برخی از افراد بیمار در جامعه فراهم کرده است.

برخی خانواده‌ها گاهاً حتی جزئی‌ترین و ساده‌ترین کنش و واکنش‌های کودکان خود را در قالب تصویر و فیلم تهیه و در دنیای گسترده و ناامن مجازی منتشر می‌کنند ولی غافل از این که اگرچه چنین اقدامی تقریباً به عملی جاافتاده در جامعه تبدیل شده اما این اعتماد نابجای والدین در واقع زنگ خطری جدی برای کودکان آنها به شمار می‌رود.

سرنوشت‌های دردناک و شوم برخی از کودکانی که قربانی تعرضات جنسی شده‌اند، همچنان ادامه دارد و لازم است که والدین زخم‌خورده به جای آن که به دنبال پیدا کردن مقصر در جامعه باشند، کمی به خود بیایند و عملکردشان را ارزیابی کنند.

«مهین ذوالفقاری» مدیر کلینیک اعصاب و روان بهمن شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به تهدید جدی کودکان به واسطه پیام‌رسان‌ها و دنیای مجازی اشاره و اظهار می‌کند: متاسفانه رشد و نمو اختلال کودک‌آزاری که به واسطه دنیای مجازی در سال‌های اخیر شدت گرفته، در حالی قابل کنترل است که والدین بتوانند از استفاده‌ی عکس و فیلم کودکان خود در این محیط‌های مجازی پرهیز کنند.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه برخی از کودک‌آزاری‌ها که از سوی افراد روی می‌دهد به واسطه انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از صورت، شکل و اندام‌های کودکان در فضای مجازی است که زمینه خیال‌پردازی‌های برخی از بیماران جنسی را فراهم می‌کند.

این مسئول با اشاره به نوعی اختلال جنسی به نام «پدوفیلیا» در افراد، تصریح می‌کند: این بیماران که ظاهراً افرادی عادی هستند، میل به برقراری رابطه جنسی با کودکانی کمتر از 13 سال دارند و این رابطه نیز برای آن‌ها لذت‌بخش است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های این اختلال، افکار جنسی آن‌ها در رابطه با کودکان است و این تفکرات زمانی که عکسی از کودک یا اندام او را می‌بینند، تشدید می‌شود به طوری که در این رابطه خیال‌پردازی و برای رسیدن به طعمه‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند.

ذوالفقاری با تاکید بر این که چنین بیمارانی در ظاهر قابل شناسایی نیستند، می‌گوید: پدوفیلیا یک اختلال جنسی غیرقابل شناسایی است و حتی مانع نقش پدر و مادر بودن در این افراد نمی‌شود.

وی فضای مجازی را پرسه‌گاه این بیماران جنسی می‌خواند و می‌گوید: این افراد معمولاً در فضاهای مجازی سیر می‌کنند و بی‌احتیاطی والدین در ارائه تصاویر کودکانشان در شرایط جذاب و خواستنی یا قرادادن عکس کودکان در پروفایل‌های پیامرسان‌ها، باعث تشدید بیماری این افراد می‌شود.

این مسئول تاکید می‌کند: این بیماران در صورت تحریک به صورت ناخواسته به کودکان نزدیک می‌شوند و به یقین هیجانات خود را روی کودکان در دسترس خود تخلیه می‌کنند لذا باید والدین از گذاشتن عکس کودکانشان در پروفایل یا سایر بخش‌های فضای مجازی خودداری کنند تا ضمن حفظ حریم و جان فرزندانشان، آنها را از گزند آسیب‌های احتمالی دور نگه دارند.

وی در رابطه با درمان بیماران مبتلا به اختلال پدوفیلیا نیز تصریح می‌کند: درمان این اختلال فرآیندی طولانی‌مدت و قابل کنترل است به شرط آن که بیمار، این عارضه را در خود بپذیرد که البته این اقدام کاری بسیار دشوار برای بیماران محسوب می‌شود لذا همه افراد جامعه برای حفظ سلامت روانی خود و خانواده‌شان باید نسبت به حذف تصاویرشان از فضای مجازی همکاری کنند.

ذوالفقاری در پایان نیز به افرادی از چنین اختلالی رنج می‌برند، توصیه می‌کند: این قبیل افراد باید بپذیرند که این نوع عملکرد، نوعی اختلال است و برای پیشگیری و درمان آن باید آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک