طرز تهیه قورمه سبزی شوشتری


در این مطلب طرز تهیه قورمه سبزی شوشتری Ghormeh Sabzi توضیح داده شده است.

صراط:

قورمه سبزی شوشتری :

در این مطلب طرز تهیه قورمه سبزی شوشتری Ghormeh Sabzi توضیح داده شده است.

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی :

400 گرم گوشت گوسفند یا گوساله 2 عدد پیاز 2 حبه سیر 200 گرم لوبیا چیتی 3 عدد لیمو عمانی نمک ، فلفل قرمز ، زردچوبه 1 کیلو سبزی قورمه آبلیمو به مقدار دلخواه

دستور پخت قورمه سبزی :

ابتدا از یک شب قبل پخت قورمه سبزی ، لوبیا چیتی ها را در آب گرم خیس کنید و چندین بار آب آن را عوض کنید و بعد از چند ساعت لوبیا ها را در کمی آب حدود یک ساعت بپزید .سبزی ها را که شامل جعفری ، تره ، اسفناج ، برگ چغندر ، کمی شوید و کمی شنبلیله میباشد را ساطوری کنید و در کمی روغن تفت دهید . سبزی ها را خیلی خوب تفت دهید تا تیره شوند . پیاز و سیر را ریز خرد کرده و در یک قابلمه در کمی روغن تفت دهید . گوشت ها را به تکه های نه چندان ریز خرد کرده و با پیاز تفت دهید و زردچوبه و فلفل قرمز را نیز در همین موقع اضافه کنید . . لوبیا هایی که از قبل پخته اید را اضافه کنید و بعد از آن سبزی های تفت داده شده را نیز اضافه کنید و به مقدار 3 لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید و شعله را کم کنید تا زمانی که خورشت جا بیفتد . بعد از 2 ساعت لیمو عمانی ها را هم اضافه کنید و نمک و آبلیمو را نیز اضافه کنید . بعد از اینکه قورمه سبزی روغن انداخت و جا افتاد ان را با برنج و مقداری سالاد و سبزی خوردن سرو کنید .

این قورمه سبزی حتما باید با سبزی های همان منطقه پخته شود تا طعم مخصوص خودش را داشته باشد .

جنوبی ها معمولا غذاها را تند درست میکنند . قورمه سبزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و قورمه سبزی تند در بین جنوبی ها محبوبیت خاصی دارد .

در این منطقه اغلب از لوبیا چیتی در قورمه سبزی استفاده میشوند چون عقیده دارند که خورشت را لعاب دار میکند .

در بین سبزی های انها برگ چغندر و شوید نیز وجود دارد که به مقدار قابل توجهی نیز استفاده میشود .

در ادامه دستور پخت چند نمونه از غذاهای محلی شوشتر نیز قرار گرفته است .

دستور پخت بورانی باقلا سبز :

مواد لازم :


1 عدد پیاز ماست ساده پر چرب ۱ فنجان ۱ عدد سیر
300گرم باقلا
گرد لیمو ۱ قاشق مرباخوری
شوید ۱ قاشق سوپخوری
نمک ، فلفل ، به مقدار لازم

دستور پخت : در ابتدا پوسته های روی باقلا را جدا کنید و آن ها را در قابلمه ایی ریخته و روی ان آب بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا باقلا ها پخته شوند . بهتر است درب قابلمه را نبندید تا لوبیا ها همچنان سبز باقی بمانند و رنگ انها تغییری نکند . سپس باقلاهای پخته شده را با ماست پرچرب مخلوط کنید و هم بزنید . شوید ، نمک و فلفل را نیز اضافه کرده و با مواد مخلوط کنید . و در اخر بورانی خود را با گرد لیمو ، پیاز و و سیر سرخ شده تزیین کنید .

طرز تهیه ی آش غلغل شوشتر :

مواد لازم :

دستور پخت : اول برنج و گندم را خیس کنید و سپس آن ها را به همراه مقداری آب بپزید تا پخته و نرم شوند .

گوشت و پیاز را نیز در قابلمه ایی تفت داده به آن زردچوبه و فلفل بزنید و با کمی آب بپزید .

تمامی حبوبات های موجود در این دستور را از شب قبل خیس کنید . حبوبات ها را در ظرفی ریخته مقدار مناسب آب روی ان بریزید و بگذارید به خوبی پخته شوند . اگر میخواهید تمای حبوبات ها به مقدار مساوی بپزند اول نخود ، بعد از آن لوبیا قرمز و لوبیا ی پشم بلبلی و سپس لپه باقالی و عدس را درون قابلمه بریزید . گندم و برنجی که پخته اید را به حبوبات اضافه کنید و با یک وسیله ی مناسب مانند گوشکوب حبوبات را نرم کنید . کمی روغن به همراه زردچوبه و فلفل تفت داده و به آش اضافه کنید . زمانی که گوشت پخته شد آن را از ظرف خارج کرده ، ریش ریش کنید و داخل آش بریزید . آب گوشت را بیرون نریزید و آن را به همراه پودر لیمو عمانی به آش اضافه کرده و صبر کنید تا آش شما آماده شود . روی آش را میتوانید با نعناع داغ و پودر لیمو عمانی تزئین کنید .

توله :

یک نوع گیاه معروف در اطراف شوشتر میروید که اندازه ی آن حدود 40 تا 60 سانتی متر میباشد و نام علمی آن پنیرک میباشد . این گیاه خواص فراوانی نیز دارد مثلا حاوی مقدار زیادی ویتامین A . B . C میباشد . این گیاه ضد سرفه میباشد و برای انواع عفونت های مثانه و اسهال خونی مفید میباشد . در شوشتر از این گیاه استفاده های فراوانی میشود . در چندین غذا این گیاه استفاده میشود . یکی از این غذاها حمیس توله است . در این غذا باید توله را خرد کرده و به همراه سیر ، پیاز و ترشی ناردون تفت دهند . یک غذای دیگر که با این گیاه میتوان درست کرد ، آش توله است . در این آش بع جای سبزیجات معطر دیگر از توله استفاده میشود . این گیاه را به پلو نیز اضافه میکنند . مزاج این گیاه گرم میباشد . این گیاه یکی از بهترین داروهای معده است چراکه پرز های موجود در معده را شست و شو میدهد .

برای آشنایی با طرز تهیه زرشک پلو Zereshk Polo از سایت epersian food بازدید نمایید.

www.epersianfood.com


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت