سفیر: اتریش خود را متعهد به اجرای برجام می داند


سفیر: اتریش خود را متعهد به اجرای برجام می داند

گرگان - ایرنا - سفیر اتریش در ایران گفت که دولت متبوعش به عنوان عضو اتحادیه اروپا همواره میزبان مذاکرات برجام بوده و بر همین اساس برای حفظ آن به عنوان مهمترین معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای متعهد است.

اشتفان شولتز (Stefan Scholz) امروز سه شنبه در نشستی با استاندار و برخی مدیران دستگاه های اجرایی استان گلستان در گرگان اظهار داشت: همه مردم ایران حق برخورداری از منافع اقتصادی این توافق (برجام) را دارند.

سفیر اتریش در ایران همچنین گفت: حضورم در استان گلستان، یک گام کوچک ولی راهبردی اتریش برای توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور ایران و اتریش است.

وی به ظرفیت های اقتصادی و گردشگری استان گلستان اشاره کرد و گفت: این استان دروازه ورود به آسیای مرکزی است که با توجه به اشترکات زیاد با اتریش می تواند نقش زیادی در توسعه روابط مشترک دو کشور داشته باشد.

وی به وقوع سیل گلستان اشاره کرد و گفت: اتریش از جمله اولین کشورهای دنیا بود که به کمک سیل زدگان آمد و همکاری مشترک با ایران در بخش امداد و نجات انجام داد.

شولتز گفت: خوشحالم که گلستان توانسته با همکاری مردم و مسوولان آثار ظاهری سیل را در این مدت کوتاه از بین ببرد.

سفیر اتریش با اشاره به سابقه ۷۰۰ ساله ارتباط مستمر ایران و اتریش و نقش آفرینی کشورش به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا، بر لزوم همکاری دوجانبه دو کشور تاکید کرد.

شولتز بیان کرد: دو کشور به تازگی همکاری در بخش جنگلبانی و پرورش دام را آغاز کرده اند که این همکاری ها با توجه به وجوه اشتراک ایران و اتریش می تواند توسعه یابد.

گفتنی است دونالد ترامپ که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمد، هجدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه علیه ایران را صادر کرد.

این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند همکاری خود را کاهش می دهند تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرد برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.

یک روز بعد از خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد در صورت پایبندی تهران، خود را متعهد می داند و تحریم‌ های هسته‌ای را برنمی‌گرداند.

سفیر اتریش هم پیش از این گفته بود شرایط جدید ایجاد شده فرصتی برای شرکتهای متوسط اروپایی برای حضور بیشتر در بازار ایران است.

در خور یادآوری است اتریش با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت از کشورهای اروپای مرکزی و پایتخت آن وین نام دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار اتریش، حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۷۲۵ میلیون یورو بود. دو کشور سال ۲۰۱۷ میلادی هم ۴۲۰ میلیون یورو مبادلات تجاری داشتند.

گزارش های رسمی حاکیست که جمهوری اسلامی ایران سال گذشته میلادی ۴۵۷ میلیون دلار به اتریش صادرات داشت که افزایش حدود ۲۸۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ برخوردار بود. واردات ایران از اتریش هم در سال ۲۰۱۸ با ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل تر به ۲۶۸ میلیون یورو رسید.

در مجموع تراز تجاری مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۸ با ۱۸۹ میلیون یورو به نفع ایران مثبت بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی