معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه


کشور ترکیه در بین توریست ها به خصوص گردشگران اروپایی و آمریکایی، به داشتن انواع کباب شهرت دارد. شاید نام کباب یک نام عمومی باشد اما آنچه که کباب های ترکی را از دیگر کباب های دنیا متفاوت می کند، طرز پخت، شکل آنها و همینطور موادی است که در آنها به کار می رود. کباب یک کلمه فارسی و به معنی گوشت گریل شده است. از این نظر فرهنگ غذایی ترک ها شباهت زیادی...

کشور ترکیه در بین توریست‌ها به خصوص گردشگران اروپایی و آمریکایی، به داشتن انواع کباب شهرت دارد. شاید نام کباب یک نام عمومی باشد اما آنچه که کباب‌های ترکی را از دیگر کباب‌های دنیا متفاوت می‌کند، طرز پخت، شکل آنها و همینطور موادی است که در آنها به کار می‌رود. کباب یک کلمه فارسی و به معنی گوشت گریل شده است. از این نظر فرهنگ غذایی ترک‌ها شباهت زیادی با فرهنگ غذایی ما در ایران دارد. از آنجایی که ایرانی‌ها هم عاشق کباب هستند، بنابراین در سفر به ترکیه حتما فهرست کباب‌های جذاب و خوش طعم ترکی زیر را همراه داشته باشید. امتحان کردن حداقل یکی دو تا از این کباب‌های بسیار خوشمزه در یکی از رستوران‌های استانبول را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تور استانبول

1. اسکندر کباب:

یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های ترکیه، اسکندر کباب است. از اسم جذاب و تاریخی‌اش بگذریم، طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برش‌هایی از گوشت گوساله تازه که با یک سس خوشمزه ترکیب شده. سس اسکندر کباب از گوجه تازه تهیه می‌شود. روی اسکندر کباب بعد از کبابی کردن و آماده کردن آن کره داغ و آب شده می‌ریزند. در کنار آن معمولا یک پیاله ماست چکیده قرار می‌دهند که طعم بینظرش را تکمیل می‌کند.

2. کباب تِپسی:

تِپسی به معنی سینی است و خوب احتمالا حدس زده‌اید که کباب تپسی یعنی کبابی که در سینی پخت می‌شود. یک جورهایی شبیه به همان کباب تابه‌ای ما در ایران است. این کباب با گوشت چرخکرده تهیه می‌شود. گوشت چرخکرده با ادویه و جعفری خرد شده خوب ورز می‌دهند تا موارد کاملا با هم ترکیب شوند. سپس روغن زیتون روی آن می‌ریزند و سینی کبابی آماده شده ر در فر می‌گذارند. معمولا برای طعم بهتر آن رویش برش‌هایی از گوجه و فلفل سبز قرار می‌دهند. این کباب خوشمزه در فر تهیه می‌شود. در نوع سنتی و اضصیل آن، سیب زمینی را ورقه ورقه کرده و روی آن قرار می‌دهند و البته سالچا یا سس گوجه فرنگی را نیز به آن اضافه می‌کنند. یکی از مواردی که در این کباب به کار رفته، سیر است. سیر در کنار پیاز از جمله افزودنی‌های مهم در پخت آن به شمار می‌رود. همین فوت وفن‌های کوچک باعث تفاوت کباب‌های ترکی شده، چیزی که آنها را در دنیا به شهرت رسانده.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

3. پاتلیجان کباب:

از روی نام کباب‌های ترکی می‌توان در مورد ظاهر آنها حدش زد. در این مورد هم از آنجایی که پاتلیجان به معنی بادمجان است، می‌توان فهمید که این کباب با بادمجان در ارتباط است. این کباب در لین مردم "گازیان تِپ" یا نام جدیدش "آن تپ"، شهرت بسیاری دارد. غذای خوشمزه جنوب شرقی ترکیه بیشتر در فصل زمستان در بین غذاهای مردم این منطقه دیده می‌شود. اما برای خوردن آن می‌توانید به تمام رستوران‌ها در تمام فصول سال مراجعه کنید و این کباب خوشمزه را امتحان کنید. مانطور که از تصویر این کباب خوشمزه پیداست، گوشت چرخکرده را به شکل دایره‌ای در می‌آورند و یکی در میان گوشت و بادمجان حلقه شده را به سیخ می‌کشند. گاهی کنار هر بادمجان، گوجه و فلفل قرمز هم سیخ می‌کنند تا طعم این کباب بینظیر چندین برابر شود. از انجایی که بادمجان‌ها را با پوست سیخ می‌کنند توصیه می‌کنیم هنگام خوردن پوست آنها بگیرید. با توجه به کبابی شدن بادمجان‌ها، پوست‌شان به راحتی جدا می‌شود.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

4. چوکورتمه کباب:

بودروم از نواحی ساحلی استانبول و یک منطقه تماشایی برای گذراندن اوقات فراغت است. این کباب خوشمزه دستپخت مردم همین منطقه است. چوکورتمه در بین دیگر کباب‌های ترکی یک کباب نسبتا سبک به حساب می‌آید. تکه‌های نازک گوشت گوساله یا گاو به صورت نوارهای باریکی با ادویه‌های مختلف مانند فلفل سیاه و... ترکیب و تفت داده می‌شوند. هنگام سرو این غذا کنار آن سیب‌زمینی سرخ کرده می‌ریزند گاهی هم از چیپس استفاده می‌کنند. اما آنچه که لذت خوردن آن را زیاد می‌کند ماست چکیده بسیار خوشمزه‌ای است که در کنارش سرو می‌شود.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

5. دونر کباب ترکی:

دونر، کبابی بسیار لذیذ و چرب است. حتما دونرچی‌های ترکی را هنگام سرو این غذا دیده‌اید که ورقه‌های نازک گوشت را با یک چاقوی بسیار بزرگ از روی گوشتی که به شکل یک مخروط روی آتش در حال پختن است، جدا می‌کنند.

6. کباب اورمان:

اورمان به معنی جنگل است و این کباب در واقع ماده اصلی یک خوراک بسیار خوش طعم است. گوشت را به شکل قیمه خرد می‌کنند و برش‌های گوشت را همراه با پیاز ریز شده و دیگر ادویه‌های خوش عطر ترکی تفت می‌دهند. سپس این مواد را همراه با آب گوجه سیب‌رمینی خرد شده و نخود فرنگی می‌پزند. وقتی آب گوجه کشیده شد، کباب اورمان آماده سرو است.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

7. بیتی کباب:

کباب بیتی مربوط به اورفا منطقه‌ای است که جمعیت آن را کردها، ترکمن‌ها، ارمنی‌ها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند. کباب بیتی گوشت چرخ‌کرده‌ای است که با ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه و نمک مخلوط شده و داخل خمیر یوفکا قرار می‌گیرد. خمیری که زنان ترک تبحر زیادی در تهیه آن دارند و در تهیه نان‌های خوشمزه ترکی بسیار کاربرد دارد. این را بدانید که اورفا کباب‌های زیادی دارد و کباب بیتی فقط یکی از انواع آنهاست.

البته در مورد تاریخچه کباب بیتی برخی می‌گویند نام این کباب از نام بیتی گولِر، رستوران‌دار معروف ترک گرفته شده است. بیتی گولر کسی بود که حدود 100 سال پیش بعد از سفر به سوئیس روشی در مورد خرد کردن گوشت‌ها از یک قصاب سوئیسی را یاد می‌گیرد و همان الهتم بخش بیتی گولر می‌شود. بیتی بعد از باذزگشتش به ترکیه، رستورانی به نام خودش بر پا می‌کند. رستوران بیتی، امروز یکی از معروف‌ترین رستوران‌های ترکیه است.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

8. شیش کباب ترکی:

معروف‌ترین کباب ترکی البته بعد از دونر و اسکندر کباب، شیش کباب است. شیش در واقع به معنی سیخ فلزی است و دلیل نامگذاری این کباب هم دقیقا پخته شدن آن با سیخ روی منقل است. تکه‌های طعم‌دار شده گوشت گوساله یا گوسفند که سیخ کشیده شده را روی منقل کباب می‌کنند. از جمله موادی که در طعم لذیذ شیش کباب موثر است روغن زیتون ناب و طبیعی ترکیه است به همراه ادویه‌جات معطر مانند فلفل سیاه و زیره. شیش کباب طرفدارهای زیادی دارد و توصیه می‌کنیم در سفر به استانبول یا ترکیه امتحان کردن این کباب لذیذ ترکی را از دست ندهید.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

9. آدانا کباب:

آدانا از شهرهای شناخته شده ترکیه است. مردم این ناحیه به طبخ غذاهای بسیار تند مشهورند. کباب آدانا هم مانند دیگر غذاهای این شهر تند است. کباب آدانا از گوشت چرخکرده مخلوط یا گوشت چرخکرده بره تهیه می‌شود. گوشت را با سیر، پیاز، فلفل قرمز و ادویه‌های دیگر مخلوط کرده و به سیخ می‌کشند. در مورد تندی این کباب همینقدر به شما بگوییم که آنقدر پاپریکا و فلفل تند قرمز به آن اضافه می‌کنند که رنگ کباب بعد از طبخ قرمز سیر می‌شود. کنار این کباب معمولا پلو بلغور همراه با گوجه و فلفل تند سرو می‌شود.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

10. تاوک شیش کباب:

همانطور که قبلا در مورد شیش کباب گفتیم، تاووک (به معنی مرغ است.) شیش کباب هم نوعی کباب ترکی است اما به جای گوشت از مرغ استفاده می‌شود. تکه‌های ران یا فیله سینه مرغ را در موادی مانند روغن‌زیتون و ادویه‌های دیگر می‌خوابانند بعد هم ماجرا مشخص است. سیخ‌های کباب را روی منقل کبابی می‌کنند و تاوک شیش کباب آماده است.

معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

تورکشتی تفریحی



1398/05/09 | کد مطلب: 4563
برچسب‌ها: شکم‌گردیترکیه
معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه
معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه هانیه کاظمی
معرفی 10 کباب ترکی معروف و خوشمزه

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد