امسال 7095 نفر در شرق گلستان خون اهدا کردند


امسال 7095 نفر در شرق گلستان خون اهدا کردند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر پایگاه انتقال خون گنبدکاووس اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون هفت هزار و 95 نفر در شرق استان گلستان خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دکتر فاطمه محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا روز اهدای خون را تبریک گفت و اظهار داشت: از این تعداد چهار هزار و ۳۴۴ نفر معادل ۶۵ درصد افراد، اهدا کننده مستمر به معنی اهدای سالی دو بار خونهستند و هزار و ۸۱۲ نفر معادل ۲۲ درصد افراد با سابقه به معنی اهدای سالی یک بار خون و ۹۳۹ نفر نیز بار اولی هستند.

وی با اشاره به اینکه هر فرد یک واحد خون اهدا می کند، گفت: امسال در مجموع هفت هزار و ۹۵۵ نفر در شرق گلستان متقاضی اهدای خون بودند که بعد از معاینات لازم هفت هزار و ۹۵ نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

مدیر پایگاه انتقال خون گنبدکاووس افزود: امسال هفت درصد جمعیت اهداکنندگان خون بانوان و ۹۳ درصد آقایان بودند که آمار بانوان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

محمدی با اشاره به محدود بودن زمان نگهداری خون و نیاز همیشگی بیماران به این مایه حیات، از مردم درخواست کرد تا برای اهدای بخشی از خون خود به بیماران نیازمند، به این پایگاه و تیم سیار آن مراجعه کنند.

وی یادآورد شد: علاقه مندان به اهدای خون، هنگام مراجعه به این پایگاه یا تیم سیار آن که هر روز در یکی از شهرهای شرق گلستان حضور می یابد، باید کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشند.
وی اضافه کرد: پایگاه انتقال خون گنبدکاووس در تمامی روزهای هفته به جز ایام تعطیل از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر آماده دریافت خون از افراد متقاضی هستند.
به گفته مدیر پایگاه انتقال خون گنبدکاووس، خون های اهدایی مردم نوعدوست شرق گلستان علاوه بر تامین نیاز خونی مراکز بیمارستانی منطقه، به مصرف حدود ۳۵۰ بیمار مبتلا به نارسایی کلیه (دیالیزی)، تالاسمی و هموفیلی و نیز بیماران سوانح رانندگی و جراحی های پزشکی می رسد.

سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در نهم مرداد ۱۳۵۳ به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است؛ جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومین، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها از جمله وظایف سازمان انتقال خون ایران است.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه واقع در شرق این استان سکونت دارند.
۳۰۴۲/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان