ثبت تعداد ترددهای مجاز در سامانه تهران من 


ثبت تعداد ترددهای مجاز در سامانه تهران من 

با اجرای طرح ترافیک جدید هر خودرو سهمیه محدودی برای تردد رایگان در این محدوده دارد. رانندگان برای مدیریت این سهمیه باید از تعداد دقیق روزهایی که وارد این محدوده شده‌اند، باخبر باشند و این کار با سامانه تهران من ممکن شده است.

به گزارش همشهری، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شهروندانی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام و مشخصات خودروی خویش را وارد کرده باشند، می‌توانند از تعداد روزهایی که در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته‌اند، آگاه شوند. این امکان جدید سامانه «تهران من» در قسمت «فهرست تردد» با عنوان «گزارش مصرف سهمیه فصلی محدوده کنترل آلودگی هوا» ایجاد شده ‌و کاربران می‌توانند تعداد روزهای تردد خود در 4 فصل سال را ببینند و برای روزهای مازاد بر سهمیه‌ تردد رایگان(۲۰ روز برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک غیرتهران) عوارض تردد را با شارژ حساب در همین سامانه بپردازند.
شهروندان برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا و بهره‌مندی از تردد رایگان ۲۰‌ روزه فصلی، استفاده از مهلت یک‌ماهه پرداخت عوارض، اطلاع از تعداد روزهای تردد و پرداخت آسان عوارض خود باید در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند. همچنین ثبت اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو در این سامانه الزامی است.

کاهش 6درصدی ترافیک تهران

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از کاهش 6درصدی ترافیک تهران با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا خبر داد. محسن پورسیدآقایی اظهار کرد: ترافیک تیر نسبت به خرداد امسال 13درصد کاهش داشته ‌و کاهش ترافیک در هسته میانی شهر مشهود است.
او در واکنش به این انتقاد که طرح کنترل آلودگی هوا، ترافیک را در حلقه‌ میانی کاهش داده اما ترافیک در حلقه‌ سوم شهر افزایش‌ یافته است، تصریح کرد: معتقدم وقتی محدوده‌های مرکزی شهر را با محدودیت تردد کنترل می‌کنیم، به‌نوعی سفر از مبدأ را کنترل کرده‌ایم، به این معنی که وقتی شخصی در محدوده‌ مرکزی شهر کار دارد و با محدودیت تردد مواجه می‌شود، دیگر از وسیله‌ نقلیه شخصی خود استفاده نمی‌کند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه محدودیت سفر به‌نوعی کاهش تقاضای سفر است، تصریح کرد: آمار و سنجش‌های ما نشان می‌دهد در کل شهر تهران شاهد کاهش 6درصدی ترافیک بوده‌ایم.
به گفته‌ وی، تنها در 2بزرگراه، یکی مسیر جنوب بزرگراه امام علی(ع) و دیگری بزرگراه همت افزایش ترافیک با اجرای این طرح رخ داده که البته جمع‌آوری پل گیشا نیز به‌دلیل تغییر مسیر بسیاری از شهروندان در افزایش ترافیک بزرگراه همت نقش داشته است.
از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه آمار متفاوتی از کاهش ۱۴‌درصدی ترافیک تهران با اجرای طرح ترافیک جدید خبر داد.
‌یوسف حجت‌ گفت: این کاهش صبح‌ها حدود ۴ و در عصرها ۳۰درصد بوده است. گرچه حمل‌ونقل عمومی فعلی در حالت ایده‌آل قرار ندارد، اما پیشرفت خوبی نسبت به سال‌های گذشته دارد. حدود ۲۱ سال پیش چیزی به نام مترو در تهران وجود نداشت اما اکنون ۷خط مترو روزانه 2.5میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.
او اظهار کرد: یکی از دلایل پایین‌بودن قیمت سوخت در کشور است که سبب می‌شود مردم ترجیح دهند از خودروی شخصی استفاده کنند و رغبتی به سیستم حمل‌ونقل عمومی نداشته باشند. به‌دلیل رویکرد مردم به وسیله نقلیه شخصی، ناچار شدیم برای کنترل ترافیک به طرح‌های ترافیک و کنترل آلودگی روی بیاوریم که این طرح‌ها به‌خصوص در 2سال اخیر موفقیت‌آمیز بوده است.
حجت به معایب طرح ترافیک در گذشته اشاره کرد و گفت: طرح ترافیک در گذشته جامعه شهری را به دو دسته تقسیم می‌کرد؛ دسته نخست ۱۲۰هزار نفری بودند که همواره می‌توانستند حتی برای پیش‌پاافتاده‌ترین کارها وارد محدوده ترافیکی شوند و گروه دیگر چند میلیون خودرویی بودند که برای کار اضطراری و اورژانسی هم اجازه ورود به این محدوده را نداشتند. طرح جدید این تقسیم‌بندی را از بین برده ‌و همه مردم درصورت نیاز می‌توانند وارد طرح شوند و مدیریت ورود و خروج در این محدوده به‌خود شخص واگذار شده است.
او دغدغه اصلی اجرای طرح ترافیک را آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: در تهران دریافت معاینه فنی خودروها به‌درستی صورت نمی‌گرفت اما شرط داشتن معاینه فنی برای ورود به محدوده طرح ترافیک، انگیزه بالایی برای دریافت آن ایجاد کرد که خود عامل کاهش آلاینده‌های هواست.
حجت به بررسی مزایای دیگر طرح جدید پرداخت و بیان کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا ۲۵‌درصد تخفیف هزینه طرح ترافیک برای خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر باشند، درنظر گرفته شده است.
او درباره چند خودرویی‌شدن افراد ثروتمند برای ورود بیشتر به طرح ترافیک، توضیح داد: هزینه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به‌مراتب بسیار کمتر از خرید خودرو است و اینکه شخص برای ۲۰ روز اقدام به خرید خودروی دوم کند، از نظر منطق اقتصادی به‌صرفه نیست.

کد خبر 449969

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا