جمعه خونین مکه


 جمعه خونین مکه

در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذی‌حجه سال 1407 قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه مکرمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی، برائت از مشرکین، بودند که به‌دست مأموران دولت وهابی عربستان سعودی موردتهاجم وحشیانه قرارگرفته و به شهادت رسیدند.  

اتاق خبر 24:

عنوان برائت از مشرکان در آیات متعدد قرآن و در سوره‌هایی مثل نساء، انعام، یونس، حجر، قصص، روم، فصلت، توبه، بینه و احزاب آمده و این عمل ریشه در سنت ابراهیمی دارد. برابر با مفاد آیات سوره ممتحنه برای اولین بار حضرت ابراهیم بیزاری خود را از مشرکان و بت‌هایی که مورد پرستش قرار می‌دادند اعلام کرد.

این شیوه اعلام برائت از عملکرد مشرکانه در سیره ائمه معصومین هم استمرار پیدا کرد. سال 58 هجری امام حسین(ع) در مراسم حج از طغیانگری معاویه گفت و از زائران خواست پیام او را به دیگران برسانند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) به استناد این سیره علوی طی پیامی، موقعیت خطیر جهان اسلام را متذکر شد و از حجاج بیت‌الله الحرام خواست در این همایش بزرگ مسائل و مشکلات جهان اسلام را بازگو کنند.

ازآن‌پس بود که مراسم برائت از مشرکان از سوی زائران ایرانی همه‌ساله و پیش از شروع مراسم حج برگزار می‌شد. زائرانی از ایران و دیگر کشورها طی این سال‌ها ضمن برگزاری راهپیمایی آرام و سردادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل به‌عنوان مسببان اصلی تیره‌روزی‌های مسلمانان جهان از محل استقرار خود حرکت می‌کردند و آرام به محل معینی که از قبل تعیین‌شده بود می‌آمدند و بعد از سخنرانی مدعوین و قرائت بیانیه مراسم، بدون کوچک‌ترین تنشی به محل استقرار خود برمی‌گشتند.

"جمعه خونین مکه" کشتار حجاج بی‌دفاع به دست آل سعود

برنامه راهپیمایی ساعت 16 و 30 دقیقه شروع شد. زائران ایرانی و خارجی با پلاکاردهایی که مضامین ضدآمریکایی و اسرائیلی داشت به سمت محل معین حرکت می‌کردند و آرام شعار می‌دادند. بعد از رسیدن راهپیمایان به محل موردنظر، ابتدا پیام امام (ره) به کنگره حج خوانده شد و سپس سخنرانی نماینده امام شروع شد. ساعت 18 و 10 دقیقه که سخنرانی در حال اتمام بود، زائران به‌آرامی برای مراجعه به محل استقرار خود به‌سوی سه‌راهی شعب ابوطالب در حال حرکت بودند. 18 و 40 دقیقه پایان مراسم اعلام و بی‌مقدمه حمله نیروهای پلیس به تجمع‌کنندگان شروع شد. پلیس سعودی باتون به‌دست، حجاج را موردحمله قرارداد. از ساختمان‌های اطراف هم سنگ و آجر به سمت حجاج پرتاب می‌شد. کمی بعد پلیس سعودی با گازهای سمی و خفه‌کننده و شلیک رگبار، زائران را مورد هدف قرارداد.

تلفات لحظه‌به‌لحظه افزایش پیدا می‌کرد و زائرانی که خود را به محل استقرارشان رسانده بودند هم وضع مناسبی نداشتند چون محل اقامت آنان از سوی نیروهای سعودی محاصره‌شده بود و این محاصره تا ساعت 11 شب ادامه داشت.

امروز سالگرد شهادت هزاران زائر ایرانی است که برای انجام فریضه الهی به مکه مکرمه تشرف یافته بودند. نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذی‌حجه سال 1407 قمری مثل تمام سال‌های قبل مراسم برائت از مشرکین با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار شد؛ که در آن ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به‌ویژه آمریکای خون‌خوار و رژیم صهیونیستی کودک کش اعلام می‌دارند.

اما به‌هرحال آل سعود باید سرسپردگی خود را به آمریکا ثابت می‌کرد آن‌هم درست در مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است؛ این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت هم احترام این مکان و زمان را نگه داشتند اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد. خاندان فاسد آل سعود نشان دادند، برای خوش‌خدمتی به شیطان بزرگ، حاضرند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند.

در اثر این یورش بی‌رحمانه و کشتار حجاج مظلوم ایرانی و غیر ایرانی در خانه خدا، به ضرب گلوله مستقیم و در اثر ازدحام جمعیت، برگی دیگری به تاریخ پر جنایت حکام آل سعود اضافه شد؛ در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به‌طوری‌که نیمی از کشته‌شدگان زنان بودند. در این روز به‌دست عوامل نظامی و سرسپرده دولت سعودی عربستان شمار زیادی از خانواده معظم شهدا نیز به شهادت رسیدند.

پیام امام خمینی (ره) به رژیم جنایتکار آل‌سعود

امام خمینی (ره) در واکنش به این حادثه خونین، آل سعود را جهت تصدی امور کعبه و حج بی‌لیاقت دانستند و خطاب به نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی فرمودند «: آن به‌دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم کردند... ما اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و مهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آن‌ها کاری از دستشان برنمی‌آید، به این خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم... و به این اندازه که کارگزاران بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی‌رحمی عمل کردند، موفق نمی‌شدیم.»

بی کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج

از بی‌کفایتی آل سعود در اداره حج می‌توان به حوادث مختلف سه دهه‌ی اخیر به‌طور مکرر اشاره کرد. از خدمات بد و برخوردهای بد با زوار و حاجیان گرفته تا مدیریت ناکارآمد که در حوادثی همچون حادثه رمی جمرات، آتش‌سوزی چادرهای منا، وقایع تأسف‌بار و جنایت‌کارانه کشتار حجاج مراسم برائت از مشرکین گرفته تا سقوط بالابر در خانه خدا و کشته شدن ملت مسلمان در منا به دلیل سوء مدیریت. که به‌تفصیل مشاهده می‌کنید:

در سال 1373 حدود 270 نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند.

در سال 1376 نیز 340 حاجی در منا به دلیل آتش‌سوزی در خیمه‌ها کشته شدند. این حادثه 1500 زخمی نیز بر جای گذاشت.

همچنین در سال 1377 نیز 180 حاجی براثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند.

حج سال 1383 هم با کشته شدن 251 نفر به دلیل ازدحام جمعیت در رمی جمرات همراه بود.

در سال 1385 هم فروریختن سقف هتلی در مکه به کشته شدن 76 نفر از حجاج آسیایی منجر شد.

در همین سال 363 نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.

1394 به علت سوء مدیریت مسئولان سعودی، در مناسک رمی جمرات در منا، تعداد زیادی از زائران خانهٔ خدا جان باختند.فاجعه منا، مرگبارترین حادثه در حج تمتع که به کشته و مفقود شدن بیش از هفت هزار تن از حاجیان انجامید.

رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای، در اولین واکنش‌ها به فاجعه منا، با اعلام سه روز عزای عمومی، مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته دولت عربستان سعودی را عامل این فاجعه دانستند.

ایشان همچنین در این زمینه فرمودند: «مسئولیت این حادثه‌ی سنگین و این فاجعه‌ی بزرگ بر دوش حکام عربستان است؛ باید مسؤولیتشان را قبول کنند نسبت به این قضیه، این‌که فرافکنی کنند و دائم این [و آن] را متّهم کنند و مدام خودشان از خودشان تعریف کنند، کارهایی نیست که به‌جایی برسد. بالاخره دنیای اسلام سؤال دارد. بیش از هزار کشته از کشورهای مختلف اسلامی در یک حادثه‌ای، شوخی است؟ از کشور ما هم خدا می‌داند چند صد کشته! حالا مفقودین هنوز معلوم نیست کجا هستند؛ ممکن است عدّه‌ی بسیاری از این‌ها [جزو] جان‌باختگان باشند. چند صد کشته در یک حادثه -حادثه‌ی حج- چیز کوچکی است؟ شوخی است؟ دنیای اسلام باید برای این فکر کند؛ و اولین مطلب هم همین است که سعودی‌ها باید بپذیرند مسئولیت خودشان را، و به لوازم این پذیرشِ مسئولیت باید عمل بشود. این‌که به‌جای عذرخواهی از امّت اسلامی و به‌جای عذرخواهی از خانواده‌ها، شروع کنند مدام همین‌طور حرف زدن به این‌وآن و متّهم کردن و مانند این‌ها، راه به‌جایی نخواهد برد و ملت‌ها به‌طور جدی دنبال می‌کنند؛ این قضیّه فراموش نخواهد شد.»
این وقایع تلخ و مصیبت‌بار در حالی به وقوع می‌پیوندد که شاهان بی‌کفایت سعودی لقب خادمین حرمین شریفین را یدک کشیده و به دیگر دولت‌ها و مجامع اسلامی برای مدیریت در تراز این مراسم بزرگ سیاسی عبادی و حرمت زائران اجازه ورود نمی‌دهند، بلکه تنها برای جبران ناتوانی و بی‌کفایتی خود از محدودسازی سهمیه حج کشورهای اسلامی از یک‌سو و تحمیل نظارت‌ها و فشارهای امنیتی و ظالمانه به حجاج تا حد جنایت علیه حجاج بهره می‌گیرند.تمامی این فجایع دستان آلوده به خون بی‌گناه آل سعود، رژیم رذل صهیونیست و آمریکای جنایتکار را رو می‌کند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معجزه 3 روغن طبیعی برای رشد مو