واکسن 18 ماهگی، ترس از عوارض


واکسن 18 ماهگی، ترس از عوارض

واکسن هجده ماهگی نوزادم نزدیک است. بچه خواهرم وقتی واکسن 18 ماهگی را زد، به شدت تب کرد و تا 3 روز پاهاشو تکون نمی داد.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: واکسن هجده ماهگی نوزادم نزدیک است. بچه خواهرم وقتی واکسن 18 ماهگی را زد، به شدت تب کرد و تمام وقت بدجور گریه می کرد. تا 3 روز پاهاشو تکون نمی داد. با وجود اینکه قطره استامینوفن بهش می داد. بهداشت گفت که طبیعیه. می ترسم نوزادم اینطوری بشه. چه کار کنم؟
پاسخ دکتر محمد زنوزی راد، متخصص نوزادان:
این عوارض نمی تواند باعث ممنوعیت تزریق واکسن 18 ماهگی شود. بهتر است نگران نباشید مشکلی برای نوزاد شما ایجاد نخواهد شد. عوارضی که گفتید طبیعی است و نمی تواند مانع از زدن واکسن شود. در صورتی که پس از تزریق واکسن 18 ماهگی نوزاد شما بی قراری و تب داشت می توانید از استامینوفن استفاده کنید. این عارضه گذارا است و نگران نباشید.

واکسن 18 ماهگی، ترس از عوارض
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند به دلیل بیماری‌های مختلف و باکتری‌ها و ویروس‌هایی که هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرند باید واکسینه شوند. اما شاید بسیاری از شما ندانید که این واکسن‌ها دقیقا در چه سنی و برای مقابله با کدام بیماری‌ها به نوزاد زده می‌شوند.
به همین دلیل ما نام انواع واکسن‌ها در سنین مختلف و مراقبت‌های پس از واکسن‌زدن را از دکتر وحیده صباغی، متخصص کودکان و نوزادان، پرسیدیم.
دکتر وحیده صباغی 7 واکسن ضروری و اولیه‌ای که هر کس در دوره شیرخواری و کودکی باید بزند به این ترتیب معرفی می‌کند:
1- بدو تولد: واکسن سل (ب.ث.ژ)، ‌واکسن سه‌گانه (دیفتری، کزاز، سیه‌سرفه)
2- دو ماهگی: پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس پنومونیه)- قطره خوراکی فلج اطفال
3- چهار ماهگی: پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس پنومونیه) - قطره خوراکی فلج اطفال- IPV (فلج اطفال تزریقی)
4- شش ماهگی: پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس پنومونیه) - فلج اطفال
5- دوازده ماهگی: MMR (بر ای سرخک، سرخجه و اوریون )
6- هجده ماهگی: سه‌گانه- فلج اطفال- MMR
7- شش سالگی: سه‌گانه- فلج اطفال
دکتر صباغی به مادران توصیه می‌کند که در بروز تب پس از واکسیناسیون در کودکان طبیعی است و نباید بیش از حد نگران شوند و برای بهبودی هرچه زودتر نوزادان، توصیه می‌کند: بعد از هر واکسیناسیون، روز اول کمپرس با حوله سرد و روز دوم کمپرس با حوله گرم روی جای واکسن بگذارید.
مادران باید بدانند درد و تورم و تب برای دو سه روز امکان‌پذیر است که در این صورت باید از قطره استامینوفن استفاده کرد.
بعد از واکسن 12 ماهگی، علائم تب بعد از 1 تا 2 هفته در کود بروز می‌کند. بعد از واکسن 18 ماهگی 2 تا 3 روز اول تب در کودک بروز می‌کند و همچنین بعد از 1 تا 2 هفته ممکن است دوباره تب داشه باشد.
اگر پس از یک تا دو هفته علائم آبریزش بینی، تب، ورم گلو و مخصوصا ضایعات پوستی به صورت دانه‌های ریز همراه با تب بروز کرد،‌باید به مرکز بهداشت مراجعه شود چون ممکن است کودک مشکوک به بیماری سرخجه باشد.»

تب بالای کودک پس از واکسن را جدی بگیرید
مادران نباید به هیچ ‌وجه تب کودک پس از واکسن زدن را سرسری بگیرند چون ممکن است،‌ اکسیژن به مغز او نرسد و کودک تشنج کند. بر همین اساس دکتر صباغی می‌گوید: مادران بچه‌هایی که درجه تبشان بالا می‌رود و به حد خطرناک می‌رسد باید هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنند.
چون ممکن است اکسیژن کافی به مغز بچه نرسد و او تشنج کند. به همین دلیل ما در این موارد برای کنترل تب کودک شربت استامینوفن تجویز می‌کنیم که هر 6 ساعت یک‌بار این دارو باید به کودک داده شود.

واکسن 18 ماهگی
واکسن ۱۸ ماهگی شامل واکسن‌های سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن MMR (در صورت عدم تزریق نوبت قبل) می‌باشد. عوارض واکسن ۱۸ ماهگی سه گانه، تب و بی قراری نوزاد است که پس از چند روز رفع می‌شود و جای نگرانی ندارد.
واکسن ۱۸ ماهگی شامل واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، واکسن خوراکی فلج اطفال و واکسن MMR در صورتی که قبلاً به نوزاد تزریق نشده باشد، می‌باشد.

واکسن ۱۸ ماهگی دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و یا واکسن سه گانه
این واکسن از باکتری‌های کشته شده سیاه سرفه، دیفتری و کزاز تهیه می‌شود. این سه بیماری بسیار خطرناک هستند و باعث مرگ بیمار و یا عوارض جبران ناپذیری در فرد می‌شود. عوارض واکسن هجده ماهگی سه گانه، تب و بی قراری نوزاد است و ممکن است تا چند روز بعد از تزریق واکسیانسیون مشاهده شود.
در صورت بروز تب نوزاد بعد از واکسن، می‌توانید کودک را پاشویه کنید و یا با مشورت پزشک برای کاهش تب، مقدار مناسبی از شربت استامینوفن به کودک بدهید.
در صورتی که بعد از تزریق واکسن سه گانه، نوزاد مبتلا به تب شد و تب او به حدود ۴۰ درجه سانتی گراد رسید، در نوبت‌های بعدی تزریق واکسن، این مورد را به فردی که واکسن را به نوزاد تزریق می‌کند، متذکر شوید.

از واکسن 18 ماهگی کودک خود نگران نباشید!
همانطور که می‌دانید واکسن سه گانه باید در چندین نوبت به کودک تزریق شود. اما اگر به هر دلیل نظیر مسافرت و یا غیره واکسیناسیون کودک به تعویق افتاد، در موقع مناسب واکسن سه گانه‌ی به تعویق افتاده را به نوزاد تزریق کنید و نیازی به از سر گرفتن دوباره واکسن سه گانه نیست.
اگر نوزاد شما سرماخورده است و یا مدفوع او شل است، هیچ مانعی برای انجام واکسیناسیون وجود ندارد و می توان واکسن را به نوزاد تزریق نمود.

واکسن 18 ماهگی، ترس از عوارض
واکسن ۱۸ ماهگی MMR
MMR شامل واکسن های سرخک، سرخجه و اوریون می‌باشد.
- سرخک باعث تب، سرفه، آبریزش بینی، قرمزی چشم و ایجاد دانه‌های قرمز بر روی صورت می‌شود. این بیماری با پیشرفت خود تمام بدن را در بر می‌گیرد. در صورتی که ویروس به ریه‌ها سرایت کند باعث ایجاد بیماری ذات الریه می‌گردد.
- بیماری اوریون باعث تورم غده‌های زیر گوش می‌شود.
- سرخجه باعث به وجود آمدن بثورات روی صورت و متورم شدن غده‌های پشت گوش می‌گردد.

عوارض جانبی واکسن MMR
- تب
- دانه زدن
- غدد متورم
- تشنج
- سختی و درد مفصل
- تعداد کم پلاکت‌ها، خون ریزی

واکسن ۱۸ ماهگی خوراکی فلج اطفال
واکسن فلج اطفال به دو صورت خوارکی و تزریق در دسترس است. واکسن تزریقی به بازو یا پای نوزاد تزریق می‌شود و قطره خوراکی به صورت قطره به کودک خورانده می‌شود.
برنامه دریافت واکسن فلج اطفال به صورت زیر است:
- بدو تولد
- دو ماهگی
- چهار ماهگی
- شش ماهگی
- هجده ماهگی
- چهار تا شش سالگی

عوارض جانبی واکسن فلج اطفال
- تب بالا
- تغییرات رفتاری
- واکنش‌های آلرژیک
- تورم در گلو و صورت
- کهیر
- مشکل در تنفس
- سرگیجه
- افزایش ضربان قلب
- درد در اندام‌ها
- خستگی و ضعف
همان گونه که از اسم این بیماری مشخص است، این بیماری باعث فلج شدن و در نهایت مرگ فرد بیمار می‌شود. تنها راه درمان این بیماری واکسیناسیون به موقع است. علائمی که در بالا به آن اشاره شده بعد از چند ساعت و یا چند روز پس از واکسیناسیون ممکن است در کودک مشاهده شود.

واکسن 18 ماهگی، ترس از عوارض
توصیه‌هایی برای کاهش درد و تب ناشی از تزریق واکسن ۱۸ ماهگی
مصرف داروهای ضد تب و درد (استامینوفن) موجب می‌شود که اثر واکسن (حتی واکسن آنفولانزا) کم گردد، بنابراین به مادران توصیه می‌شود:
- باید شیر خود و مایعات را به دفعات به کودک بدهد.
- اگر هوا گرم است لباس‌های کودک را کم کند.
- پارچه یا حوله نرم خیس شده با آب سرد را به دفعات روی محل تزریق واکسن قرار دهند.
- مالش دادن محل تزریق قبل از واکسن به کم شدن درد کمک می‌کند ولی مالش دادن بعد از تزریق موجب واکنش شدید محل تزریق می‌گردد و نباید این کار را انجام داد.
- سرگرم کردن کودک با اسباب بازی به کاهش درد کمک می‌کند.
- دادن مایعات شیرین مانند آب قند و یا آب میوه‌های شیرین قبل از تزریق به کاهش درد واکسن کودک کمک می‌کند.
- موقعی می‌توان به کودک داروهای ضد درد و ضد تب (استامینوفن) داد که کودک دچار ناراحتی زیاد و یا تب بالا باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهان در آستانه مارپیچی هولناک قرار دارد/ آیا جنگ جهانی سوم در تایوان کلید می خورد؟