صنعت پست به سرعت در حال دیجیتالی شدن است


صنعت پست به سرعت در حال دیجیتالی شدن است

ایران اکونومیست-شرکت ملی پست در حالی تحول دیجیتال را آغاز کرده که این روند، به عنوان تنها نسخه نجات بخش در دنیا مطرح است و صنعت پست در تمام دنیا با سرعت به این سمت پیش می رود.

صنعت پست به سرعت در حال دیجیتالی شدن است

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست، در مقاله ای که با عنوان "چشم انداز جهانی، اقتصاد دیجیتال و فعالیت های پستی دیجیتال" از سوی اتحادیه پستی جهانی در سال 2019 منتشر شده، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.

در بخشی از این مقاله آمده: مطالعه ای که در مورد 104 کشور انجام شده است، نشان می دهد حدود 20 درصد جمعیت دنیا هنوز به فناوری های دیجیتال دسترسی ندارند. با این حال، شواهد زیادی نشانگر آن است که دسترسی و استفاده از خدمات مالی، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک می کند.

اتحادیه جهانی پستی (UPU)، به عنوان یکی از اتحادیه های تخصصی سازمان ملل متحد در بخش پست، متقاعد شده است که شرکت ها و ادارات پست می توانند نقش کلیدی و مشارکتی در پیشبرد این برنامه توسعه بخش داشته باشند.

چرا پست نقش مهمی در دیجیتالی شدن ایفا می کند؟

براساس نظرسنجی انجام شده در پست های دنیا (125 کشور)، 116 کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (مشارکت با سایر شرکت ها)، خدمات پستی دیجیتال ارایه می دهند. ادارات پست این کشورها شرایط مناسبی را برای ارایه خدمات دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و خدمات مالی الکترونیک و همچنین کسب و کارهای غیررسمی، در مقایسه با سایر کشورها فراهم کرده اند.

به همین دلیل، شبکه های پستی باید بخشی جدایی ناپذیر از موضوعات مورد بحث در دولت ها و سازمان های بین المللی، برای پذیرش دیجیتالی شدن باشند .

افزایش سرعت تحول دیجیتال

جهان به سرعت در حال دیجیتالی شدن است و مشتریان ( فرستنده ها و گیرنده ها) به طور فزاینده ای انتظار دارند که به طور مستقیم و از طریق کانال ها و شبکه های دیجیتالی، با پست در ارتباط باشند. علاوه بر این، بررسی شبکه های پستی جهان نشان می دهد 73 درصد آنها، سرمایه های خود را در بخش ارایه و توسعه خدمات دیجیتال افزایش داده اند. به همین دلیل، واضح است که این توسعه و تکامل خدمات پستی دیجیتال ادامه خواهد یافت.

بنابراین، امروز پست ها در نقطه اوج پیشبرد این تحول دیجیتالی قرار دارند، آنها برای تداوم بقایشان می بایست متحول شوند و با سایر شرکت های دیجیتالی برای عرضه و جابجایی محصولات و تولیدات محلی و منطقه ای رقابت کنند.

پست ها باید هرچه سریعتر دیجیتالی شوند، این به این معنی است که شرکت ها و ادارات پستی که هنوز به طور کامل دیجیتال نشده اند باید به این جریان بپوندند، یا خطر جا ماندن از سرویس دهنده های دیجیتالی دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و خدمات مالی الکترونیک را بپذیرد.

عوامل کلیدی پیشبرد دیجیتالی شدن پست

به منظور ارایه خدمات پایدار دیجیتال، پست باید به مزایای رقابتی و همچنین تبدیل جنبه های کلیدی کسب و کار خود متکی باشد، چهار عامل کلیدی که در صورت توسعه یافتن، می تواند پست را در موقعیت خوبی قرار دهد، بدین شرح است.

تکمیل و تجهیز ادارات پست به منظور ارایه انواع خدمات دیجیتال و گسترش دامنه رقابت پذیری متناسب با ظرفیت شبکه، تلاش برای تامین مالی پروژه ها و طرح های دیجیتالی شدن، توسعه ارایه خدمات به صورت شراکتی با سایر کسب و کارها و هماهنگ شدن با استراتژی ها و برنامه های دیجیتالی شدن خدمات دولت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی