کارکنان دستگاه قضا، خوش رفتاری با مراجعه‌کنندگان را مدنظر قرار دهند


کارکنان دستگاه قضا، خوش رفتاری با مراجعه‌کنندگان را مدنظر قرار دهند

گروه اجتماعی ـ معاون منابع انسانی دادگستری فارس با تأکید بر رعایت حفظ حقوق شهروندی گفت: همکاران قضایی ضمن رعایت حقوق شهروندی، خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری با مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی را مدنظر قرار دهند.

کارکنان دستگاه قضا، خوش رفتاری با مراجعه‌کنندگان را مدنظر قرار دهند

به گزارش ایکنا از فارس، ارسلان اشرافی، معاون منابع انسانی دادگستری استان فارس امروز، 9 مرداد در مراسم معارفه رئیس دادگستری و دادستان شهرستان خرامه از توجه قضات به اتقان آراء و دستورات قضایی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه گفت و افزود: رئیس حوزه قضایی و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در برگزاری جشنواره آراء، نشست‌های قضایی مداوم و مستمر، تحلیل آراء قضایی و برگزاری دوره‌های آموزشی اهتمام ویژه داشته باشند.
وی، به موضوع رعایت حفظ حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: همکاران قضایی ضمن رعایت حقوق شهروندی، خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری با مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی را مدنظر قرار دهند.
اشرافی، دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها قضایی و قاطعیت در برخورد را از دیگر موارد و نکات مهم دانست و تأکید کرد: هر چه از زمان فاصله وقوع جرم تا رسیدگی، صدور حکم و اجرای آن کوتاه‌تر شود، عدالت سهل‌تر و آسان‌تر حاصل می‌شود بنابراین رفع اطاله دادرسی و سرعت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی به ویژه پرونده‌های مسن حائز اهمیت است.
معاون منابع انسانی رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه ایراد صدمات ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی، توهین، ایراد ضرب و جرح عمدی، سرقت و تخریب را پنج جرم اولویت‌دار حوزه قضایی خرامه دانست و گفت: به‌منظور کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی به ویژه برخی از جرائم اولویت‌دار این شهرستان، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم هستیم و باید بررسی شود که چرا توهین رتبه دوم جرائم در این حوزه قضایی را داراست و چه راهکار و اقداماتی در راستای کاهش این جرم و سایر جرائم اولویت‌دار می‌توان به کار گرفت.
اشرافی، پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی را از دیگر نکته‌های مهم خواند و گفت: در دستگاه قضایی همیشه نگاه ما بر این است که تا چه اندازه پرونده مختومه شده است هر چند این امر برای ما بسیار مهم است اما باید این را نیز در نظر بگیریم که تا چه حد توانسته‌ایم از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری کنیم و این جاست که موضوع پیشگیری از وقوع جرم بیشتر نمود پیدا می‌کند.
وی، بر داشتن روحیه انقلابی و توجه به منویات و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب به ویژه توصیه‌های معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد و گفت: دوران تصدی آیت‌الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه توأم با گام دوم انقلاب شد؛ بنابراین انتظار است تا قضات و همکاران دستگاه قضایی به محور چهارم توصیه‌های رهبری در گام دوم انقلاب که عدالت و مبارزه با فساد است بیشتر از گذشته توجه داشته باشند و در این راستا همکاری و تعامل با قوای مجریه و مقننه نیز مورد تأکید است.
معاون منابع انسانی دادگستری استان فارس در ادامه افزود: همواره بیان شده است که تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها منافاتی با استقلال قاضی ندارد؛ قاضی مستقل است و اجازه دخالت به هیچ دستگاهی را در روند اجرای عدالت نمی‌دهد اما این موضوع معنای عدم تعامل با سایر دستگاه‌ها نیست و در سایه‌سار تعامل با سایر نهادها و دستگاه‌ها، اجرای عدالت راحت‌تر حاصل می‌شود.
اشرافی، داشتن تعهد، دانش و ارتقای سطح علمی قضات را مهم دانست و گفت: قاضی باید علاوه بر دانش حقوقی، مطالعات جامعه شناختی داشته باشد تا آداب، سنن و فرهنگ مردمی را که می‌خواهد در خصوص آن‌ها می‌خواهد قضاوت کند، بهتر بداند و تاریخ آن منطقه و شهرستان را بداند تا قضاوت خوبی داشته باشد.
وی توجه به شوراهای حل اختلاف، ضرورت توجه به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید ملی، حفظ حقوق بیت‌المال، تکریم و احترام همکاران و ارباب رجوع را از دیگر موارد مهمی دانست که رئیس دادگستری و دادستان باید مدنظر قرار دهند.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از اقدامات و تلاش‌های محمدعلی یعقوبی، رئیس سابق دادگستری شهرستان خرامه قدردانی و با حکم رئیس قوه قضائیه، علی برزگر دادستان سابق این حوزه قضایی به‌عنوان رئیس دادگستری و حسین حسینی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب حوزه قضایی خرامه منصوب شد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟