مزایای شیر مادر، یکی دوتا نیست!


مزایای شیر مادر، یکی دوتا نیست!

مزایای شیر مادر یکی دوتا نیست. یعنی با پیشرفت علم، شناخت این مزایا هم پیشرفت می‌کند و هر چند وقت یک بار نتیجه یک پژوهش درباره فواید شیر مادر منتشر می‌شود.

مزایای شیر مادر یکی دوتا نیست. یعنی با پیشرفت علم، شناخت این مزایا هم پیشرفت می‌کند و هر چند وقت یک بار نتیجه یک پژوهش درباره فواید شیر مادر منتشر می‌شود. شیر مادر از ضریب هوشی گرفته تا سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌کند و مثل یک واکسن قوی جلوی خیلی از بیماری ها را می گیرد. فواید شیر مادر برای نوزاد خیلی زیاد است، اما در این مطلب مهمترین نکاتی که باید درباره شیر مادر بدانید، گرد آوری شده است.

فواید شیر مادر برای نوزاد
محققان معتقدند شیر مادر بهترین غذا و همزمان بهترین مکمل غذایی، قرصهای ویتامین و مواد معدنی است.
همیشه در دسترس است

هیچ فاصله ای بین نوزاد و غذایی که می خورد نیست. کافی است مادر نوزادش را به آغوش بگیرد. غذا آماده است. شیر مادر همیشه تمیز، بدون آلودگی، بدون خطر مسمومیت و با درجه حرارت مناسب و بدون نیاز به تجهیزات خاص، در دسترس کودک است.
به اقتصاد خانواده کمک می‌کند
شیر خشک بسته به نیاز نوزاد بین ۱۵ تا ۶۲ هزار تومان قیمت دارد. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که تغذیه نوزاد با شیر مادر می تواند خیلی از هزینه های خرید شیر خشک و شیشه شیر و سر شیشه را کم کند. قیمت یک قوطی شیر خشک نان حدود ۲۳ تا ۳۰هزار تومان است . بر حسب نیاز نوزاد که باید در هر وعده بین ۶۰ تا ۹۰ میلی لیتر شیر خشک بخورد، باید هفته ای دو قوطی شیر خشک بخرید. یعنی هفته ای ۴۶ تا ۶۰هزار تومان که می شود ماهی حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تومان.یادتان باشد تعداد مصرف شر خشک با افزایش سن نوزاد بیشتر می شود.
شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌کند
هیچ چیزی مهمتر از تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد نیست.تغذیه با شیر مادر به بهبود ایمنی، جلوگیری از بیماری های مزمن کمک می کند. یعنی در زمان شیر دهی قدرت ایمنی مادر از طریق آنتی بادی های موجود در شیر به نوزاد منتقل می شود.به همین دلیل کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر به پزشک مراجعه می کنند. یعنی کمتر به بیماری های آسم، بیماری های تنفسی ، اختلالات معده و آلرژی مبتلا می شوند. شیر مادر باعث تقویت سیستم گوارش نوزاد هم می شود.شیر مادر از معده و روده نوزاد در برابر باکتریهای خطرناک جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین آنتی بادی هایی که شیر مادر دارد، ایمونوگلوبولین است این ماده با ایجاد یک لایه محافظ در غشاء روده، بینی و گلو، نوزاد را از هجوم میکروب ها، حفظ می‌کند.
به رشد نوزاد کمک می‌کند
شیر مادر سرشار از مواد مغذی است که نقش زیادی در رشد نوزاد دارد. شیر مادر ترکیبی از ویتامین، آنتی بادی، پروتئین و چربی است. یعنی همه موادی که یک نوزاد برای رشد مناسب به آن نیاز دارد. شیر مادر دارای هسته متعادل مواد مغذی است که برای رشد طبیعی مغز نوزادان حیاتی است.
شیر مادر آی کیوی نوزاد را بالا می‌برد
محققان معتقدند تغذیه با شیر مادر در نوزادان باعث بالارفتن سطح آی کیوی می شود. حتی بعضی پژوهشها نشان می دهد آی کیوی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ۱۲ عدد بالاتر از بقیه نوزادانی است که شیر مادر نمی‌خورند.
احتمال مرگ ناگهانی نوزاد کم می شود
تحقیقات نشان داده نوزادانی که شیر مادر می خورند ۵۰ درصد کمتر از بقیه نوزادان در معرض سندرم مرگ ناگهانی هستند. این بیماری سالانه جان نوزادان زیادی را می گیرد.
شیر مادر جلوی دل درد نوزاد را می گیرد
محققان معتقدند نوزادانی که شیر مادر می خورند کمتر از بقیه نوزادان از دل درد به خود می‌پیچند. چربی و پروتئین شیر مادر بهتر ازهمه انواع شیر هضم و جذب می‌شود و به همین دلیل نوزاد کمتر در معرض دردهای قولنجی، جمع شدن گاز در معده (نفخ)، استفراغ و حساسیت نسبت به پروتیئن شیر قرار می گیرد. همچنین کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند در مقایسه با نوزادان دیگر درد کمتری احساس می کنند. شاید دلیل اصلی آن آرامشی است که نوزادان از حضور مادر می گیرند.
نوزاد با شیر مادر چاق نمی شود
نوزادانی که شیر مادر می خورند به دلیل اختلاف در ترکیب شیر پرخوری نمی‌کنند و در نتیجه کمتر به چاقی کودکی مبتلا می‌شوند. چاقی کودکی می تواند زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، مفصلی و بیماری قند در بزرگسالی باشد.
نوزاد با شیر مادر تشنه نمی ماند
شیر مادر به اندازه کافی آب دارد به همین دلیل تشنگی نوزاد برطرف می‌شود و نیازی نیست به او آب بدهید. همین موضوع جلوی بسیاری از دردهای شکم و بیماریهای گوارشی را می گیرد.
شیر مادر باعث تقویت رابطه مادر و نوزاد می‌شود
معجزه آغوش و نگاه اینجا معنی پیدا می کند. تغذیه با شیر مادر به ایجاد رابطه عاطفی عمیق بین مادر و نوزاد کمک زیادی می کند. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که شیر مادر می خورند در دوران بلوغ آرام ترند و امنیت روانی بیشتری دارند.
به رشد نوزاد نارس کمک می کند
شیر مادر بهترین دارو برای نوزادان نارس است. نوزاد نارس با شیر مادر از بسیاری از بیماری‌های عفونی و مرگ و میر ناشی از آن در امان می‌ماند. تماس بدنی مادر و نوزاد در بهبود رشد و تکامل نوزاد نارس بسیار مفید است.
نوزاد با شیر مادر کمتر در معرض کم خونی قرار می گیرد
با اینکه آهن شیر مادر کم است اما به دلیل داشتن لاکتوفرین و میزان اسیدی بودن شیر مادر، جذب آهن شیر مادر خیلی بهتر از سایر انواع شیر انجام می شود. به همین دلیل کودکانی که شیر مادر می خورند تا زمان شروع تغذیه کمکی به قطره آهن نیازی ندارند.
شیرمادرجلوی مشکلات فک و دندان را می گیرد
نوزادانی که شیر مادر می خورند کمتر دچار مشکلات دندانی ناشی از مصرف پستانک و شیشه می‌شوند.
احتمال ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می ‌دهد
مطالعات نشان داده می دهد که بین تغذیه با شیر مادر و احتمال ابتلا به این عفونت، ارتباط معنی داری وجود دارد.

مزایایی از شیر مادر که شاید نمی دانستید
به غیر از همه فواید و مزایایی که شیر مادر دارد، گاهی این غذای فوق العاده علاوه بر سیر کردن نوزاد می تواند جانش را نجات بدهد، مثل:
شیر مادر جلوی شیوع سرطان را می گیرد
شیوع سرطان در نوزادانی که از شیر مادر می خورند کمتر از نوزادان دیگر است. محققان معتقدند کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، یعنی کمتر از نوزادان دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.
شیر مادر جلوی اگزما را می‌گیرد
تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که تغذیه انحصاری با شیر مادر، نوزاد را از خطر اگزما حفظ می کند. محققان در این پژوهش ادعا می کنند نوزادانی که در سه ماهه اول تولد فقط شیر مادر می خورند در شش سالگی،نسبت به کودکانی که شیر مادر نخورده اند کمتر با اگزما درگیر می شوند.
شیر مادر با باکترهای مقاوم می جنگد
تحقیقات متخصصان فنلاندی نشان می دهد تغذیه با شیر مادر نوزادان را از باکتری‌های خطرناک و مقاوم در برابر آنتی بیوتیک حفظ می‌کند.
شیر مادر اثر واکسن‌ها را تقویت می‌کند
به گفته کارشناسان مصرف شیر مادر اثر واکسن‌ها را تقویت می کند و در مقابل میکروب‌ها و ویروس‌های دیگر نیز اثر پیشگیری از بیماری‌ دارد.
شیر مادر احتمال ابتلا به سلیاک را کم می کند
تحقیقات نشان داده کسانی که در کودکی با شیر مادر تغذیه شده اند کمتر به بیماری سلیاک مبتلا می شوند. نتایج این ارزیابی نشان داده است احتمال بیماری سلیاک در بین کسانی که در زمان ورود گلوتن به رژیم غذایی شان تحت تغذیه با شیر مادر قرار داشتند 52 درصد کمتر است. مکانیسم دیگر که از طریق آن شیر مادر می تواند در برابر سلیاک مفید باشد جلوگیری از عفونت های گوارشی در نوزادان است.

تاثیر شیر مادر بر چپ دست یا راست دست شدن کودک!
یک تحقیق علمی نشان می دهد که تغذیه نوزاد با شیر مادر در راست دست یا چپ دست شدن او تاثیر دارد. محققان دانشگاه واشنگتن معتقدند می کنند نوزادانی که شیر مادر می خورند به مراتب کمتر از بقیه نوزادانی که شیر مادر نمی خورند، چپ دست می شوند. این تحقیقات نشان می دهد کودکانی که بیشتر از ۹ ماه با شیر مادر تغذیه شده اند بیشتر از بقیه راست دست شده اند.
آغوز شیر مادر بهترین غذای نوزاد
آغوز اولین و بهترین غذایی است که هنوزاد بدو تولد از سینه های مادر می نوشد. آغوز اولین ترشحاتی است که بعد از زایمان از سینه مادر خارج می‌شود. محققان معتقدند آغوز قند کمی دارد، اما به دلیل پروتئین زیادی که دارد مانع از فعالیت باکتری‌های مضر در روده نوزاد می‌شوند. آغوز منبع خوب ویتامین‌های محلول در چربی و انواع آنتی اکسیدان‌ها ست که به رشد باکتری‌های مفیدمثل لاکتوباسیلوس در دستگاه گوارش نوزاد کمک می‌کنند و باعث می‌شود نوزدا دفع بهتر و منظم‌تری داشته باشد.ترشح آغوز ۲ تا ۵ روز بعد از زایمان ادامه دارد و پس از آن ترشح شیر شروع شده و شیر به رنگ کرمی در می‌آید و رقیق‌تر می‌شود.

یک نوزاد چند بار در روز باید شیر مادر بخورد
یک نوزاد بسته به اینکه چند روزه است نیازش به خوردن شیر مادر متفاوت می شود. مثلا:
نوزاد ۱ روزه:
معده نوزاد تازه متولد شده اندازه یک گیلاس است. یعنی بیشتر از یک قاشق چای خوری نمی تواند شیر دریافت کند به همین دلیل هر 1.5 تا 3 ساعت باید شیر بخورد.
نوزاد ۳ روزه:
نوزاد سه روزه به هشت تا دوازده بار شیر خوردن در روز نیاز دارد.
نوزاد ۷روزه:
نوزاد هفت روزه هم باید هشت تا دوازده بار در روز شیر بخورد.
نوزاد 30 روزه:
با اینکه نوزادان خیلی با هم متفاوت هستند اما نوزاد سی روزه هم باید بین هشت تا ۱۲ بار در روز از سینه مادرش شیر بخورد.

چه عواملی در رنگ شیر مادر تاثیر می گذارد؟
شیر مادر بعضی روزها ممکن است به رنگ آبی روشن، صورتی، سبز و حتی قرمز کم رنگ در بیاید. اما چه عواملی باعث این تغییر رنگ می شود؟
آبی روشن
اولین شیری که نوزاد می نوشد یا همان آغوز معمولا به رنگ آبی روشن است.
زرد
مواد غذایی نقش زیادی در تغییر رنگ شیر از کرم به زرد دارد. هویج، انبه و سیب زمینی شیرین که سرشار از ویتامین هستند رنگ شیر را تغییر می‌دهند.
سبز
اسفناج، کلم بروکلی و کلا سبزیجات سبز رنگ باعث تغییر رنگ شیر می‌شوند.
صورتی
شیر مادر به دو دلیل صورتی می شود :
باز هم مواد غذایی مثل چغندر و سبزیجات قرمز رنگ مثل کلم قرمز و...
وجود کمی خون در شیر مادر. لطفا نترسید گاهی این نوع تغییر رنگ به دلیل شکستگی مویرگهای خون در نوک سینه هاست. این موضوع اصلا برای نوزاد مضر نیست. در بیشتر موارد، خونریزی در چند روز به خودی خود تمام می شود اما اگر این ماجرا ادامه داشت حتما باید با پزشک تماس بگیرید.

نیاز روزانه نوزاد به شیر مادر
هر نوزاد بر اساس وزنی که دارد باید شیر بخورد. با آگاهی از وزن نوزاد در روزهای اول تولد می‌توانید مقدار نیاز او را محاسبه کنید.

وزن نوزاد مقدار شیری که در روز نیاز دارد
۲۲۶۵ گرم ۳۹۰ میلی لیتر
۲۴۹۱ گرم ۴۲۹ میلی لیتر
۲۷۱۸ گرم ۴۶۷ میلی لیتر
۲۹۴۴ گرم ۵۰۷ میلی لیتر
۳۱۷۱ گرم ۵۴۶ میلی لیتر
۳۳۹۷ گرم ۵۸۴ میلی لیتر
۳۶۰۰ گرم ۶۳۹ میلی لیتر
۳۸۵۰ گرم ۶۶۴ میلی لیتر
۴۰۰۰گرم ۷۲۰ میلی لیتر
۴۳۰۳ گرم ۷۴۱ میلی لیتر
۴۵۰۰ گرم ۸۰۱ میلی لیتر
۴۷۵۶ گرم ۸۱۹ میلی لیتر
۴۹۰۰ گرم ۸۷۹ میلی لیتر
۵۲۰۹ گرم ۸۹۷ میلی لیتر
۵۴۰۰ گرم ۹۶۰ میلی لیتر
۵۶۶۲ گرم ۹۷۶ میلی لیتر


شیر مادر تا چند وقت قابل نگهداری است؟
شیر را بعد از دوشیدن می توانید تا ۴۸ ساعت در یخچال نگه دارید. اگر می‌خواهید شیر را فریز کنید، می‌توانید تا ۹ ماه آن را در فریزر نگه دارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403