هنر گیوه دوزی در کوهبنان احیا شد


هنر گیوه دوزی در کوهبنان احیا شد

کرمان - ایرنا - با پی گیری ها و تلاش های انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، در راستای احیا و حفظ مشاغل و هنرهای دستی و سنتی، هنر گیوه دوزی شهرستان کوهبنان احیا شد.

مسئول دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهبنان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در روزگار گذشته صنایع دستی و مشاغل با ارزشی مانند قالی بافی، نمد مالی، آهنگری، گیوه دوزی و غیره توسط مردم هنرمند شهرستان کوهبنان تولید و به نقاط مختلف صادر می شد.

مهدی احمدی با اشاره به کمرنگ شدن صنایع دستی در کوهبنان افزود: هنر گیوه دوزی از اصیل ترین هنرهای بومی شهرستان کوهبنان است که در سالهای اخیر احیای آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: کارگاه های آموزش رشته گیوه دوزی در سطح شهرستان کوهبنان با همکاری میراث فرهنگی برای علاقه مندان تشکیل شده است و در حال حاضربیش از ۴۰ هنرمند در کوهبنان به تولید گیوه مشغول هستند.

مسئول دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهبنان اظهار داشت: مقدمات راه اندازی ۲ کارگاه تولید انبوه این نوع صنایع دستی نیز با همکاری سرمایه گذاران بخش صنایع دستی فراهم شده که به زودی آغاز به کار می کنند.

وی افزود: با راه اندازی این کارگاهها زمینه اشتغال هنرمندان و صنعتگران رشته گیوه دوزی در کوهبنان مهیا و در آینده نزدیک شهرستان کوهبنان به عنوان قطب گیوه دوزی جنوب شرق کشور معرفی می شود.

احمدی با بیان اینکه سال گذشته کارگاه های آموزش پنج رشته صنایع دستی در شهرستان کوهبنان راه اندازی شده است تاکید کرد: این شهرستان بیشترین تعداد آموزش در حوزه صنایع دستی را در استان کرمان به خود اختصاص داده است.

گیوه پاپوشی نرم و سبک است که برای راهپیمایی های طولانی در مسیرهای ناهموار استفاده می شود و در نقاط مختلف ایران طرفداران زیادی دارد.

شهرستان کوهبنان در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

7437/ 5054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی