آمریکا در تدارک اعزام 60 هزار نیروی نظامی به سوریه است


آمریکا در تدارک اعزام 60 هزار نیروی نظامی به سوریه است

نظامی بازنشسته ترکیه اقدام آمریکا به انتقال تسلیحات به شمال سوریه را زمینه‌سازی برای اعزام نیروی نظامی بیشتر به این منطقه تفسیر کرد.

آمریکا در تدارک اعزام 60 هزار نیروی نظامی به سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژنرال عبدالله قلیچ ارسلان، فرمانده پیشین نیرو‌های ویژه ارتش ترکیه می‌گوید آمریکا قصد دارد دست‌کم ۶۰ هزار نیروی نظامی در شمال سوریه مستقر کند.

قلیج ارسلان در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه «ینی‌شفق» در این باره تصریح کرد: واشنگتن در چارچوب بخشی از برنامه اشغال سوریه طی سال‌ها و ماه‌های گذشته بیش از ۲۵ هزار کامیون و هواپیمای پُر از تجهیزات، سلاح‌ و خودروی نظامی را در مناطق شمال‌شرقی سوریه مستقر کرده است. معنای این اقدام آمریکا این است که در آینده دست‌کم ۶۰ هزار نیروی نظامی در این منطقه مستقر خواهد شد.

او همچنین افزود: «آمریکا تصمیم دارد این میزان نیروی نظامی را از پایگاه‌های خود در دوحه قطر، بصره عراق و مناطق مدیترانه به سوریه اعزام کند».

به گفته این نظامی بازنشسته ترکیه، «آمریکا طی ۳۰ سال گذشته به تدریج، آرام و بی‌صدا زمینه حضور ۶۰ هزار نیروی نظامی را در مناطق شمالی سوریه فراهم کرده است».

مناطق شمال‌غربی سوریه در کنترل نیروهای کُرد تحت حمایت آمریکا قرار دارد. پیش‌تر بخشی از روند مشکوک انتقال تجهیزات نظامی آمریکایی به شمال سوریه در رسانه‌ها بازتاب یافته بود. (اینجا)

آنکارا نیروهای کُرد تحت حمایت آمریکا موسوم به «یگانهای مدافع خلق (ی.پ.گ)» را سازمانی تروریستی می‌داند و این موضوع از تنش‌های اصلی بین دو کشور است. ترکیه برای مقابله با نیروهای تحت حمایت واشنگتن از سال ۲۰۱۶ دو عملیات نظامی بزرگ با عنوان عملیات «شاخه زیتون و سپر فرات» را در شمال‌غربی سوریه اجرا کرده و هم‌اکنون قصد دارد برای دورکردن نیروهای مخالف کُرد از مرزهای خود، با هماهنگی آمریکا «منطقه امن» ایجاد کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اواخر آذرماه پارسال مدعی شد به‌زودی همه نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند، اما به تدریج و تحت فشار مقامات نظامی و وزارت دفاع این کشور از خروج فوری و کامل نیروها عقب‌نشینی و اعلام کرد روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به آرامی و طی چند ماه انجام خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور پیش از این نیز بارها مدعی شده بودند که واشنگتن به‌ زودی نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند، اما پس از مدتی اظهارات خود را تکذیب کردند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق