50 بنای تاریخی کردستان در حال مرمت است


50 بنای تاریخی کردستان در حال مرمت است

سنندج - ایرنا - مرمت و بهسازی 50 بنا از 200 بنای تاریخی استان کردستان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در دست انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ بنای تاریخی این استان امسال از محل اعتبارات ملی و استانی مرمت و بازسازی می شوند که اجرایی در این بناها آغاز شدهاست.

محسن علوی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی هنوز اعتبارات این ۵۰ بنا مشخص نشده است، اظهار داشت: سال گذشته ۳۶ بنای استان مرمت شد که در مجموع برای مرمت این بناها اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال هزینه شد.

وی افزود: از بناهای شاخص مرمت شده این استان در سال گذشته می‌توان به عمارت خسروآباد، مشیر دیوان، حمام خان، بازار سرپوشیده سنندج و بازار بیجار اشاره کرد.

علوی اضافه کرد: پارسال مرمت و بازسازی خانقاه مولانا احمد در شهر سنندج به صورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به صورت‌ سبکی و با توجه به مستندات گذشته به صورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و بنا مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: مرمت منزل گله‌ داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه‌اندازی مهمانسرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه در راستای حفظ و نگهداری از میراث کردستان انجام شده است.

وی تاکید کرد: مرمت منزل مجتهدی، آزموده‌ اردلان، صحرایی و حمام وکیل با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.

علوی با اشاره به اینکه ۱۲۰ اثر تاریخی در استان نیاز به محافظت و مرمت سالیانه دارد، گفت: ۲ هزار اثر تاریخی در کردستان شناسایی شده که ۸۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اینکه بناهای تاریخی که مالک خصوصی داشته باشد مرمت آنها به صورت مشارکتی صورت می گیرد، افزود: هشت نفر در حوزه مرمت آثار تاریخی در این اداره فعالیت می کنند.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

۷۳۴۹/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی