فانتزی جنسی چیست و چه تفاوتی در زنان و مردان دارد؟


فانتزی جنسی چیست و چه تفاوتی در زنان و مردان دارد؟

فانتزی جنسی به تصاویر و صحنه‌های شهوانی گفته می‌شود که افراد در ذهن خود می‌سازند. گاهی این فانتزی‌ها به قدری شدید هستند که فرد به کمک آنها به ارگاسم می‌رسد. این خیال‌پردازی‌های جنسی میان زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد.

فانتزی جنسی چیست و چه تفاوتی در زنان و مردان دارد؟
ستاره | سرویس زناشویی - آیا تا به حال درباره روابط جنسی خیال‌پردازی کرده‌اید؟ احتمال اینکه پاسخ شما منفی باشد بسیار کم است. تخیلات جنسی صحنه‌هایی هستند که فرد در ذهن خود تجسم می‌کند و در نتیجه احساسات و هیجانات فیزیکی او تشدید می‌شوند. زیرا فرد در این خیالات ذهنی، به شدیدترین امیال و خواسته‌های جنسی خود پاسخ می‌دهد. در این خیال‌پردازی‌ها فرد ممکن است خط قرمز‌های فکری و هنجار‌های جامعه را بشکند، اما این بدان معنا نیست که می‌خواهد در عمل نیز آن‌ها را اجرایی کند. همچنین این تفکرات شهوانی میان زنان و مردان تفاوت‌هایی دارد. ما در این مقاله فانتزی‌های جنسی و تفاوت‌های آن را در زنان و مردان بررسی می‌کنیم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

فانتزی جنسی چیست؟ فانتزی های جنسی در زنان و مردان چه تفاوت هایی دارد؟

فانتزی جنسی چیست؟

فانتزی جنسی یا فانتزی شهوانی، یک تصویر ذهنی یا الگوی فکری است که میل جنسی افراد را تحریک می‌کند و می‌تواند برانگیختگی جنسی را ایجاد کند یا افزایش دهد.
یک فانتزی جنسی توسط تخیل یا حافظه شخص ایجاد می‌شود و ممکن است به صورت خودمختار یا با تحریکات بیرونی مانند ادبیات وابسته به عشق شهوانی یا پورنوگرافی، یک شیء یا جذابیت جنسی از سوی شخص دیگری به وجود آید. هر چیزی که باعث تحریک جنسی شود نیز می‌تواند خیال‌پردازی جنسی ایجاد کند، به علاوه برانگیختگی جنسی نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن فانتزی‌های جنسی شود.

فانتزی‌های جنسی در تمام جوامع وجود دارند، اما به دلیل ماهیتی که دارند اجرای برخی از آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. زیرا با توجه به محدودیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و مذهبی از نظر افراد پذیرفته نیستند. در بعضی موارد حتی صحبت درباره خیال‌پردازی‌های جنسی یک موضوع تابو است و از آن جلوگیری می‌شود.
برای برخی اجرایی کردن فانتزی‌های جنسی از طریق نقش‌آفرینی راحت است. یک فانتزی جنسی می‌تواند یک تجربه مثبت، منفی یا حتی هر دو را برای فرد رقم بزند. این تخیل ممکن است در پاسخ به تجربیات گذشته فرد باشد و می‌تواند رفتار‌های جنسی آینده او را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.
گاهی افراد تمایلی به اجرای فانتزی جنسی خود در زندگی واقعی ندارند. بنابراین خیال‌پردازی‌های جنسی محدود به قابل قبول یا عملی بودن نمی‌شوند. این خیال‌پردازی‌ها می‌توانند اطلاعاتی در رابطه با فرآیند‌های روانشناختی پشت رفتار‌های جنسی فرد در اختیار بگذارند.
سناریو‌هایی که در فانتزی‌های جنسی وجود دارند، میان افراد متفاوت دارند. این تفاوت‌ها از سلیقه، تمایلات و تجارت شخصی ناشی می‌شوند. فانتزی‌ها اغلب برای فرار از محدودیت‌های دنیای واقعی هستند چرا که در آن ممکن است فرد یک سناریوی خطرناک یا غیرقانونی مثل تجاوز، اختگی یا آدم‌ربایی را تصور کند.
خیال‌پردازی جنسی افراد را قادر می‌سازد خودشان را در نقش‌هایی مانند قدرت، معصومیت یا گناه تصور کنند که در دنیای واقعی آنها را به عهده ندارند. فانتزی‌ها تاثیر عظیمی بر رفتار‌های جنسی دارند و گاهی می‌توانند تنها راه رسیدن به ارگاسم باشند.
فانتزی جنسی چیست و چه تفاوتی در زنان و مردان دارد؟

فانتزی های جنسی در زنان و مردان چه تفاوت هایی دارد؟

در دو جنسیت زن و مرد، فانتزی‌های جنسی به دلیل تفاوت‌های جنسیتی اختلافاتی دارد. این اختلافات بیشتر در نوع فانتزی، منشاء فانتزی‌ها و برخی موارد دیگر دیده می‌شود که به تفصیل در ادامه بررسی شده است.

۱. منشاء فانتزی‌های جنسی

فانتزی‌های جنسی در زنان و مردان متفاوت است و حتی با توجه به سرچشمه‌ این فانتزی‌ها می‌توانند متضاد باشند. مردان تمایل دارند براساس تجربیات جنسی گذشته خیال‌پردازی کنند، درحالی‌که زنان بیشتر یک عشق یا رابطه‌ جنسی خیالی که قبلا تجربه نکرده‌اند را تصور می‌کنند. فانتزی‌ها مردانه بیشتر روی تصاویر بصری و جزئیات آشکار آناتومیک تمرکز دارد. آن‌ها بیشتر به تحریکات جنسی بصری و فانتزی‌های مربوط به روابط گاه‌به‌گاه علاقه دارند.
از سوی دیگر، خیالات زنان بیشتر به تحریکات ذهنی متمرکز می‌شود و بیشتر شامل احساسات و رابطه است. بنابراین، در زنان احتمالا فانتز‌ی‌های جنسی عاشقانه و حاوی صمیمیت و محبت زیادی است. برای مثال، شریک زندگی مرد خود را با داستان‌های قهرمانی مرتبط می‌دانند و آن‌ها را به عنوان یک نجات‌دهنده دلیر می‌بینند.

۲. انواع فانتزی‌های جنسی

تحقیقات زیادی انجام شده است که مشخص کرده‌اند تفاوت‌های زیادی در فانتزی‌های جنسی افراد با جنسیت‌های مختلف وجود دارد. برخی از الگو‌هایی که به طور مکرر ظهور کرده‌اند، شامل تمایل بیشتر مردان به فانتزی‌های جنسی است که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:
اکتشافی صمیمی غیرشخصی سادوماسوخیسم
خیالات اکتشافی شامل روابط همجنس‌گرایانه و روابط جنسی گروهی است. فانتزی‌های مربوط به تماشای رابطه جنسی دیگران و فتیش نیز به عنوان فانتزی‌های جنسی غیرشخصی طبقه‌بندی می‌شوند.
زنان نیز بیشتر تمایل دارند در روابط جنسی همجنسگرایانه یا با افراد مشهور شرکت کنند. به علاوه مشخص شده است که هر دو جنسیت مرد و زن یک نوع فانتزی‌ جنسی صمیمی از جمله خیالپردازی‌هایی از رابطه جنسی دهانی یا رابطه جنسی در خارج از خانه را ترجیح می‌دهند.

۳. تِم‌ها رایج

یکی دیگر از تفاوت‌ها در جنسیت‌های مختلف، این است که مردان بسیار بیشر از زنان درمورد داشتن شرکای جنسی متعدد مثلا داشتن رابطه جنسی سه نفره خیالپردازی می‌کنند و در فانتزی‌های‌شان به دنبال تنوع در شرکای جنسی هستند. طبق نظریه تکامل، این ممکن است به دلیل ظرفیت مردان در تولید فرزندان زیاد در هر زمان و لقاح‌کردن با زنان متعدد باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که مردان به منظور افزایش موفقیت در باروری و ادامه ژن خود، آغوش بازتری نسبت به روابط متعدد دارند.
جنسیت‌های مختلف همچنین از نظر مسلط‌ بودن و تحت‌ سلطه بودن نیز در خیال‌پردازی‌های جنسی متفاوت هستند. مردان غالبا به طور مساوی هم به مسلط بودن و هم زیر سلطه بودن فکر می‌کنند، در حالی‌که زنان بیشتر در فانتز‌ی‌های جنسی خود تحت سلطه هستند. با وجود این تفاوت‌های جنسیتی، توجه به این نکته مهم است که بیشتر افراد با این کلیشه‌های جنسیتی مطابقت ندارند. به بیان دیگر نمی‌توان گفت جنسیت مذکر ذاتاً پرخاشگر و جنسیت مونث ذاتاً منفعل است. به علاوه احتمال دارد این کلیشه‌ها با افزایش سن کاهش یابند.
علاوه بر جنسیت، فانتزی‌های جنسی ممکن است براساس شخصیت، تجارب یادگیری و... نیز متفاوت باشند. تاثیر تفاوت‌های جنسیتی بر این فانتزی‌ها با گذشت زمان کاهش پیدا کرده است و احتمالا در آینده نیز همین روند را خواهد داشت. در نتیجه ممکن است نوع و میزان تخیلات جنسی که توسط هر جنسیت گزارش شده است در آینده متفاوت باشد.
فانتزی جنسی چیست و چه تفاوتی در زنان و مردان دارد؟

۴. سن

سنی که هر فرد برای اولین بار فانتزی جنسی را تجربه می‌کند نیز بین جنسیت‌های مختلف، تفاوت دارد. مردان بیشتر در سنین پایین معمولا بین ۱۱ تا ۱۳ سال آن را تجربه می‌کنند. محتوای رایجی که میان زن و مرد در اولین تجربه فانتزی جنسی مشترک بوده، رابطه جنسی با سلبریتی‌ها و همچنین معلمان است.
ترجیحات در خیال‌پردازی جنسی هر دو جنس به صورت تابعی از سن تغییر می‌کند. به عنوان مثال، مردان جوان بیشتر فانتزی‌های جنسی با شرکای جنسی چندگانه دارند، روندی که با افزایش سن کاهش می‌یابد، درحالی‌که خیال‌پردازی‌های همجنس‌گرایانه افزایش می‌یابد. در مقابل، برای زنان خیالات جنسی با غریبه‌ها و شرکای جنسی هم‌جنس نسبتا در طول عمر ثابت باقی می‌ماند.

جمع بندی

فانتزی‌های جنسی موضوعی نیست که باعث خجالت شما باشد. تقریبا تمام افراد این خیال‌پردازی‌ها را دارند، به علاوه همانطور که گفته شد، برخی از این فانتزی‌ها در حد خیال باقی می‌مانند و هیچگاه عملی نمی‌شوند. بنابراین از این فانتزی‌ها نترسید و با همسر خود در مورد برخی از آنها که با توجه به فرهنگ جامعه و مذهب قابل اجرا هستند، صحبت کنید. در پایان توصیه می‌کنیم مطلب عوارض و فواید خیال پردازی جنسی چیست؟ را نیز مطالعه فرمایید. فراموش نکنید دیدگاه‌ خود را در مورد این نوع خیال‌پردازی‌ها از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با سایر همراهان ستاره در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت