خاطره‌ای جالب از عباس کیارستمی‎ درباره محمدرضا پهلوی و فیلمسازی


خاطره‌ای جالب از عباس کیارستمی‎ درباره محمدرضا پهلوی و فیلمسازی

در آیین بزرگداشت سومین سال درگذشت عباس کیارستمی، ضمن بیان سخنانی درباره نگاه متفاوت او به جهان و فیلمسازی، خاطره کیومرث پوراحمد از او هم توسط یکی از سخنرانان نقل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین بزرگداشت سومین سال درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی پنجشنبه ۱۰ مرداد با حضور جمعی از هنرمندان و سینماگران در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این مراسم به همت کارگروه مشاهیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و خانه سینما با همراهی گروه هنروتجربه برگزار شد و اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت و از کتابی تحت عنوان «باد او را نخواهد برد» نوشته محمد والی‌زاده رونمایی شد.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر در ابتدا در مورد برگزاری این مراسم عنوان کرد: عباس کیارستمی شهروندی که شهرش را بلند آوازه کرد. او هدایای ماندگاری به سرزمینش بخشید و اکنون بخشی از میراث ماندگار تهران و ایران است. بی‌شک این کارگردان بزرگ از میان برجسته‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین هنرمندان این دیار برای مردم جهان بود که جایگاهی بالا و اعتباری درخشان درمیان آن‌ها داشت. می‎دانیم که بسیار فروتن بود و عاشق واژه معمولی و عادی، اما نه معمولی بود و نه عادی. روایت‌گر معمولی‌ها‎ و عادی‌ترین حالات بود، نه روایتگر اتفاقات و حادثه‌ها‎، اما هر روایتش اتفاقی شایسته بود. اکنون در مراسم بزرگداشت هنرمندی بزرگ هستیم که شهرش وامدار اوست.

او ضمن ابراز تاسف از تجلیل نشدن از کیارستمی‎ در زمان حیاتش گفت: متاسفم که چرا در طول حیات این هنرمند ارزشمند تقدیر و تجلیلی درخور برایش برگزار نشد. قاعدتا همه، تصاویری از جوایزی که دریافت کرد و مراسمی‎ که در آن سوی مرزها برایش برگزار شد در ذهن داریم، اما حیف به هیچ وجه نمی‎توانیم بگوییم از او در زادگاهش شهری که تا آخر در آن زیست و ماندن را به رفتن ترجیح داد، تجلیل شد. تجلیل‌ها‎ی هنری به کنار، تجلیل‌ها‎ی شهری چه؟ آیا اگر کیارستمی ‎شهروند شهری دیگر در آن سوی مرزها بود با افتخاراتی که کسب کرده مجسمه‌اش در شهرش نصب نمی‎شد یا خیابان و میدانی به نامش گذاشته نمی‎شد؟

جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل موسسه هنروتجربه از عباس کیارستمی و تاثیرش بر نسل جوان فیلم‌سازان گفت: در هنروتجربه فیلم‌ها‎یی که شاگردان کیارستمی‎ساخته‎اند یا آثاری که بعد از فوت کیارستمی‎ساختند، نمایش داده شده‌است. من هم مثل خیلی از افراد به واسطه فیلم‌ها‎ و آثار کیارستمی ‎با او آشنا شدم. در دوره مدیریتی خودم در انجمن سینمای جوانان در دهه ۶۰ کاری که به ذهنم رسید این بود که از فیلم‌ها‎ی عباس کیارستمی‎ در کلاس‌ها‎ی‌مان استفاده کنیم. در دوره دوم انجمن که عباس کیارستمی ‎حضور داشت، شور و هیجان خاصی به راه افتاد و فیلم‌سازان مشتاق ساخت فیلم کوتاه شده بودند. من رابطه او با فیلم‌سازان کوتاه را می‎دیدم. زمانی قرار بود همکاری بین سینماگران فیلم کوتاه ایران با ژاپن برقرار شود و مسئولیت انتخاب آثار ایرانی با عباس کیارستمی‎ بود. حدود سال ۷۷-۷۸ اولین ارتباط بین من و کیارستمی‎شکل گرفت. او به ما گفت فیلم‌ها‎یی که برای ارسال به ژاپن انتخاب کردم آنقدر خوب بود که گزینش از بین آن‌ها برایم سخت بود و واقعا آنچه انتخاب کردم پنج فیلم برتر بود و بقیه آثار هم واقعا خوب بودند.

مدیر عامل گروه هنروتجربه در ادامه صحبت‌هایش از همراهی کیارستمی با این گروه صحبت کرد: برای اولین بار می‎خواهم به نکته‎ای در مورد کیارستمی ‎اشاره کنم. او علاقه‎ای به حضور در موسساتی که نوعی از کمک‌ها‎ی دولتی برخوردار بود نداشت، اما در مقابل خواست موسسه هنروتجربه که مایل بود عباس کیارستمی ‎یکی از موسسان این موسسه شود، مخالفتی نکرد و آن بحث درست همان روزهایی شکل گرفت که کیارستمی‎ به بیمارستان رفت و ما گفتیم تا زمانی که مراحل درمانش را طی می‎کند ما هم ثبت را انجام دهیم، اما تصمیم برآن شد تا بهبودی کیارستمی ‎صبرکنیم و باقی ماجرا را همه می‎دانند که چه شد. به هرحال این موسسه شکل گرفت و در واقع همه می‎دانیم هنروتجربه میراث عباس کیارستمی ‎برای نمایش آثار مستقل است. آثاری که معمولا در تولید مورد حمایت دولتی قرار نمی‎گیرند و در اکران تلاش می‎کند، رابطه خوبی با مخاطب برقرار کند.

پوران درخشنده در ادامه مراسم روی صحنه آمد و گفت: عباس کیارستمی‎ فرهنگ‌مان را به جهان نشان داد و جوایز بسیاری گرفت. واقعا ۱۰۱ جایزه کم نیست! چند نفر از فیلم‌سازان زن یعنی من همراه با رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی در مراسم بزرگداشتی از زنان سینماگر ایران در لوکارنو به همراه عباس کیارستمی‎ رفته بودیم و برای من خیلی جالب بود که او در سالن‌ها‎ی سینما تک تک فیلم‌ها‎ی ما را نگاه می‎کرد. کیارستمی‎هیچ غرور و تکبری نداشت. او به همه احترام می‎گذاشت و حمایت می‎کرد. امیدوارم روحش شاد باشد و یادش مانا.

احمدطالبی نژاد سپس خاطره ای از کیومرث پوراحمد درباره عباس کیارستمی را نقل کرد: امشب خاطره‎ای به نقل از کیومرث پوراحمد تعریف می‎کنم. روزی سرصحنه «لباس عروسی» بودیم و کار که تمام شد در ماشین کانون پرورش فکری نشستیم و کیارستمی ‎رسید و گفت خدا کند شاه نفهمد فیلم‌سازی چه لذتی دارد! پرسیدیم چرا؟ گفت برای اینکه سلطنت را رها می‎کند و سراغ فیلم‌سازی می‎آید! کیارستمی‎ عشقی جنون آمیز در همه ابعاد داشت. یکی از ویژگی‌ها‎ی کیارستمی‎ جور دیگر دیدن بود. شاید او بیش از هرکسی تحت تاثیر سهراب شهید ثالث بود، نه در نوع نگاه، نگاهش با او کاملا متفاوت بود و شهید ثالث ناتورالیستی می‎دید و کیارستمی ‎رئالیستی. جایی در مورد کیارستمی‎ نوشته‎ام در میان دو سهراب؛ منظورم این است که سادگی فیلم‌ها‎ی کیارستمی‎از شهید ثالث می‎آید، اما نگاهش از سهراب سپهری.»

محمدرضا دلپاک صداگذار سینمای ایران که در چند فیلم عباس کیارستمی با او همکاری داشته است،در ادامه این مراسم به تاثیرات این همکاری اشاره داشت: در هفت فیلم با کیارستمی‎ با او همکاری کرده‌ام. ما می‎فهمیم عباس کیارستمی‎در فیلم‌ها‎یش چه می‎گوید، اما حسش نمی‎کنیم. کیارستمی‎ مردی بسیار بزرگ و نازنین بود و درس‌ها‎ی زیادی از او گرفته‎ام. او به صدا در سینمایش اهمیت زیادی می‎داد. خیلی از فیلم‌سازان ما به میزانسن صدا اعتقادی ندارند، اما او به این موضوع اهمیت زیادی می‎داد و شخصیت‌ها‎یش را با صدا معرفی می‎کرد.

در پایان مراسم با روی صحنه آمدن پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، محمدوالی زاده، جعفر صانعی مقدم، محمدجواد حق شناس و… از کتاب «باد او را نخواهد برد» رونمایی کردند.

در این مراسم همایون ارشادی، علی کریم، فائزه عزیزخانی، مهدی شادی زاده، حبیب اسماعیلی، اسماعیل محرابی، سیدها‎دی حسینی، مرتضی فرشباف، منوچهر شاهسواری، سعید ابراهیمی‎فر، محمدعلی ساربان، علیرضا شجاع نوری،حسن آقاکریمی، سعید توکلی فر و… حضور داشتند.

۲۵۸۲۴۳

کد خبر 1285898

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی