مرز ریمدان چابهار بهترین نقطه سیستان و بلوچستان برای واردات دام و میوه


مرز ریمدان چابهار بهترین نقطه سیستان و بلوچستان برای واردات دام و میوه

چابهار- ایرنا- مرز رسمی ریمدان از توابع بخش دشتیاری چابهار واقع در 120 کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان یکی از بهترین نقاط سیستان و بلوچستان برای واردات دام، میوه و ورود زائران پاکستانی و عزیمت به امکان مذهبی ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا مرز رسمی ریمدان فرصتی ارزشمند برای صادرات کالا و ایجاد اشتغال است و هیچ‌گاه تهدیدی برای مردم نبوده است.

شهرستان چابهار با داشتن مرز دریایی و اتصال به آب‌های اقیانوسی و همجواری با پاکستان و کشورهای دور و نزدیک می تواند ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد و علاوه بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت خود، هزاران نفر از مردم سایر شهرهای همجوار سیستان و بلوچستان را از مزایا و فرصت بدست آمده می تواند بهره مند کند.

تاسیس و فعالیت بازارچه‌های مرزی در هر منطقه نوید دهنده ایجاد هزاران شغل،توسعه و پیشرفت مناطق مرزی است و بر همین اساس چشم امید به مرز ریمدان بسته شد و با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی مردم و دولتمردان ریمدان به عنوان مرز رسمی اعلام شد تا مردمی که سالیان متمادی از فرصت مرز بی بهره بودند هم اینک به داد و ستد با مرزنشینان آنسوی مرز مشغول شوند.

مرز ریمدان بعد از گذشت ده‌ها سال و پیگیری های مکرر مردم و مسئولان سال ۱۳۹۵ رسما توسط استاندار وقت سیستان و بلوچستان و فرماندار چابهار برای جابجایی کالا و مسافر مشخص و افتتاح شد.

چنانچه اعضای یک خانواده مرزنشین چابهاری قصد سفر چند روزه به پاکستان را داشته باشند باید تمام آنان به پاسگاه مرزبانی، شورای اسلامی و بخشداری نگور مراجعه کنند تا پس از رویت و تحویل تمام مدارک شناسایی و پرداخت هزینه ۲۰۰ هزار تومانی برگ راهداری از کشور خارج شوند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازارچه مرزی ریمدان در سال ۱۳۸۷ جانمایی شد و بعد از گذشت سالها هم اینک فیبر نوری به این بازارچه انتقال پیدا کرده ولی سرمایه گذاران و قشرهای مختلف مردم و تجار انتظار دارند دکل تلفن همراه و ایرانسل برای انجام کارهای اینترنتی آنان در این محل نصب و راه اندازی شود.

رحمدل بامری با بیان اینکه در طول ۱۰ سال گذشته مرز ریمدان کارایی نداشته است، خاطرنشان کرد: پس از استقرار ادارات مرتبط نظیر جهادکشاورزی، قرنطینه نباتی و دامی، گمرک، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و دامپزشکی نخسین محموله انبه در یک ماه گذشته به مقدار ۱۶ تن از این بازارچه وارد کشور شد.

وی بیان کرد: فرصت‌های اشتغال و توسعه مرز ریمدان کمتر از بندرچابهار نیست و بزودی شاهد تردد افراد مختلف با گذرنامه خواهیم بود و مشکلات رفت و آمد مرزنشینان به کلی مرتفع خواهد شد.

فرماندار چابهار ادامه داد: مرز ریمدان نقش مهمی در توسعه اقتصادی بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۲ سوی مرز دارد و اهمیت آن در توسعه چابهار کمتر از منطقه آزاد و بندر نیست.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار از مرز ریمدان به پاکستان صادر شده است.

بامری ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون ۴۰ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیون دلار از مرز ریمدان به پاکستان صادر شده است.

اشتغالزایی یک هزار مرزنشین در گرو توسعه مرز ریمدان چابهار

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار چابهار نیز اظهار داشت: مرز ریمدان فرصت مناسب و ظرفیتی ملی برای ایران اسلامی است و با جابجایی کالا و مسافر نقش بسزایی در اشتغالزایی هزاران نفر مرزنشین دارد.

کوروش محمدی افزود: ۳۰ هکتار زمین در مرز ریمدان برای ساخت پایانه و استقرار تجهیزات اختصاص پیدا کرده که ۱۴ هکتار آن به مشاور تحویل شده است.

وی با اشاره به بین المللی بودن این مرز تاکید کرد: تکمیل زیرساخت‌های مرز ریمدان می‌تواند این مکان را به محلی برای صادرات انواع کالا نظیر سوخت، گاز و مصالح ساختمانی و موادغذایی تبدیل کند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار چابهار گفت: متاسفانه برخی ادارات لاک پشتی در حال فعالیت هستند و بیشتر آنها برای انجام نشدن کارها در مرز ریمدان گام بر می‌ دارند که باید با آنها برخورد شود.

وی مرز ریمدان و پیشین سرباز را از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و تجاری جنوب سیستان وبلوچستان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، بازارچه ریمدان در فاصله ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع شده و تا چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان چابهار با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۸ هزار خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

۳۰۴۳**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن