سیستم چهار منظوره خورشیدی در دانشگاه صنعتی اراک ساخته شد


سیستم چهار منظوره خورشیدی در دانشگاه صنعتی اراک ساخته شد

اراک- ایرنا- سیستم چهار منظوره خورشیدی در دانشگاه صنعتی اراک طراحی و ساخته شده است و با حمایت پارک علم و فناوری مراحل تجاری سازی را می گذراند.

«ابوالفضل حاجی زاده» مدیر عامل شرکت پل آسمان سبز مانا که سیستم یاد شده توسط متخصصان این شرکت دانش بنیان طراحی شده است، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سیستم چهار منظوره خورشیدی قابلیت روشنایی، سیستم گرمایش، سرمایش و تصفیه آب را به صورت همزمان دارد و ساخت هر دستگاه آن ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد.

وی ادامه داد: بیشترین کاربرد سیستم چهار منظوره خورشیدی در مناطق عشایری و روستاهای دور دست، پادگان های نظامی و مناطق سیل زده و زلزله زده است و امکان ساخت آن به صورت نامحدود در شرکت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پل آسمان سبز مانا از ساخت دستگاه کاهنده آب گرم مصرفی منازل در این شرکت خبر داد و گفت: این دستگاه در خروجی آب گرم منازل از مبدا نصب می شود و تا زمانی که آب به دمای استاندارد نرسد امکان خروج از لوله را ندارد و این مهم نیز صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال دارد.

حاجی زاده اظهار داشت: با محاسبات انجام شده در صورت نصب دستگاه کاهنده مصرف آب گرم در تمامی منازل کشور روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر آب شرب صرفه جویی می شود و هزینه ساخت و نصب این دستگاه نیز کمتر از ۳۰ میلیون ریال برآورد می شود.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت درخت خورشیدی چند منظوره نیز پارسال در این شرکت با هدف گسترش استفاده از انرژی های تجدید پذیر، توسط تعدادی از اساتید و دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه صنعتی استان مرکزی در اراک انجام شد.

حاجی زاده بیان کرد: درخت خورشیدی چند منظوره ترکیبی از هنر و فناوری است که به صورت سه بعدی هشت شاخه و به منظور استفاده از انرژی پاک خورشیدی ساخته شده و توان تولید ۴۰۰ وات انرزی الکتریکی را دارد.

حاجی زاده ادامه داد: درخت خورشیدی قابلیت نصب در پارک ها، فضای سبز و سواحل را دارد و با جذابیتی که در ساختار سازه آن ایجاد شده، علاوه روشنایی بر زیبایی اماکن عمومی نیز می افزاید.

وی افزود: نحوه فعالیت درخت خورشیدی چند منظوره به این شکل است که از آغاز طلوع تا غروب آفتاب انرژی خورشید را در خود ذخیره می کند و از آغاز شب تا صبح میز روشن است و در صورتی که سه روز متوالی هوا ابری باشد نیز این دستگاه قابلیت روشنایی در شب را دارد.

مدیرعامل شرکت پل آسمان سبز مانا اظهار داشت: درخت خورشیدی چندمنظوره از سیستم هوشمند کنترل و ذخیره سازی برخوردار است و علاوه بر ایجاد روشنایی اماکن استفاده های دیگر از قبیل راه اندازی وسایل الکترونیکی، شارژ تلفن همراه و دوربین های مدار بسته را نیز دارد.

حاجی زاده گفت: درخت خورشیدی چندمنظوره توسط پنج گروه معماری، عمران، سازه، برق و مکانیک ساخته شده و سفارشاتی از پارک های علم و فناوری استان مرکزی، سیستان و بلوچستان و شهرداری قم برای ساخت و انتقال چندین درخت خورشیدی چند منظوره به شرکت پل آسمان سبز مانا رسیده است.

وی ادامه داد: ساخت هر درخت خورشیدی چند منظوره حدود ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد و هشت نفر از متخصصان رشته های مختلف فنی در شرکت پل آسمان سبز مانا این محصول را با بهترین کیفیت تولید و در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

مدیرعامل شرکت پل آسمان سبز مانا افزود: همچنین با امکان ارایه برق روشنایی، سیستم گرمایشی، سرمایشی و آب شیرین نیز در این شرکت طراحی و ساخته شده که به زودی با حضور مسئولان و مقامات استانی رونمایی می شود.

بیش از ۱۸۰ شرکت زیر نظر پارک علم و فناوری استان مرکزی فعالیت می کنند که از این تعداد ۷۹ شرکت دانش بنیان هستند.

۳۰۱۷/۶۰۱۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403