ییلاق آیدِر کجاست؟


جنگل هایی سرسبز، در میان این همه خرمی در این ییلاق، عطر چای در فضا می پیچد و سرمست تان می کند. اینجا ییلاق آیدِر است. آیدر جایی در حاشیه شهر ریزه از توابع کارادنیز ترکیه است. مردم کارادنیز به محض رسیدن گرما راه ییلاق آیدر را پیش می گیرند و در این ییلاق با صفا نفسی تازه می کنند. آیدر در زمان های بسیار دور منطقه وسیع تری بوده اما امروزه به دلیل...

جنگل‌هایی سرسبز، در میان این همه خرمی در این ییلاق، عطر چای در فضا می‌پیچد و سرمست‌تان می‌کند. اینجا ییلاق آیدِر است. آیدر جایی در حاشیه شهر ریزه از توابع کارادنیز ترکیه است. مردم کارادنیز به محض رسیدن گرما راه ییلاق آیدر را پیش می‌گیرند و در این ییلاق با صفا نفسی تازه می‌کنند. آیدر در زمان‌های بسیار دور منطقه وسیع‌تری بوده اما امروزه به دلیل افزایش ساخت و سازها و رواج تکنولوژی، متاسفانه آیدر کوچک و کوچک تر شده تا به شکل امروزی در آمده. این قسمت از آیدر همچنان دست نخورده باقی مانده و زیبایی خود را حفظ کرده است. اگر به دنبال آرامش هستید و دوست دارید با مناطق بکر و کمتر شناخته شده، آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

درباره تاریخچه ییلاق آیدِر

ییلاق آیدر تا زمان عثمانی‌ها چندان معروف نبود. حدود قرن پانزدهم میلادی این منطقه بسیار تماشایی کشف شد و از آن زمان به بعد رفت و آمد به این ییلاق زیاد شد. گروهی که برای نخستین بار در آیدِر ساکن شدند "حلال"ی‌ها بودند. حَلالی‌ها در منطقه‌ای نزدیک به ییلاق آیدر ساکن بودند و از آنجایی که آب و هوای آیدر در فصول گرم سال بسیار عالی بود، رفته رفته استراحتگاه‌هایی در آن ساختند و به عنوان یک منطقه ییلاقی و برای گذراندن دوران نقاحت پس از بیماری یا آب درمانی (استفاده از چشمه های آب گرم) و آرامش گرفتن از ان استفاده می‌کردند.

برخلاف قدمت طولانی آیدر، نام آن چندان تاریخی نیست؛ حدودا سی سال پیش تصمیم گرفته می‌شود تا نام این منطقه زیبا ییلاق آیدر گذاشته شود. بعد از نامگذاری این منطقه کم کم با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده آیدر در میان گردشگران جای خود را باز می‌کند و از حدود 25 سال پیش به این طرف هر ساله گردشگران از سراسر دنیا و خود ترکیه برای استراحت به آنجا سفر می‌کنند.

ییلاق آیدِر کجاست؟

ییلاق آیدر کجاست؟

یلاق آیدر در ریزه است. وقتی که به ریزه رسیدید کافیست حدود 60 کیلومتر از مرکز ریزه فاصله بگیرید. با ماشین شخصی یک ساعته به آیدر می‌رسید. اگر ترجیح می‌دهید از طریق هواپیما سفر کنید، می‌توانید یک بلیت هوایی به مقصد ترابزون تهیه کنید. ییلاق آیدر از فرودگاه ترابزون حدود 170 کیلومتر فاصله دارد. از فرودگاه اتوبوس‌هایی برای رفتن به آیدر در نظر گرفته شده است. گاهی اتوبوس‌ها در ناحیه بازار نگه می‌دارند که دراین صورت باید تا رسیدن به خود آیدر یک مینی‌بوس هم سوار شوید.

در ییلاق آیدر چه می‌بینیم؟

آیدر فقط تماشایی نیست، از تمام حواس پنجگانه‌تان در آیدر استفاده خواهید کرد تا زیبایی بینظیر این منطقه را حس کنید. از یک طرف عطر چای که از مزارع در تمام کوچه باغ‌های آیدر به مشام می‌رسد و از طرف دیگر تا چشم کار می‌کند سرسبزی جنگل‌ها در ارتفاعات و تپه‌ها همه جا را پوشانده. چای در این منطقه یک نوشیدنی پرطرفدار است. البته چایی در تمام ترکیه نوشیدنی رایجی است اما فرهنگ کارادنیز و مردم ریزه به خاطر وجود مزارع چای در اکثر مناطق آن با نوشیدنی چای عمیقا گره خورده.

در خیابان‌ها و گذرهای ییلاق آیدر زنان و مردان کارادنیز با فرهنگ اصیل این منطقه و با پوشش خاص کارادنیزی در آن مشغول رفت و آمدند. نم باران خیابان‌ها را خیس می‌کند و گاهی در ارتفاعات ابرها پایین‌تر می‌آیند و زیبایی آیدر را دو چندان می‌کنند.

ییلاق آیدِر کجاست؟

اقامت گردشگران در ییلاق آیدر چطور است؟

اقامت توریست‌ها تقریبا هیچ مشکلی در آیدر ندارد. تا چشم کار می‌کند هتل، متل و اقامتگاه است. برای اقامت در آیدر بیش از 50 هتل وجود دارد. بنابراین اگر به عنوان توریست به آیدر رفتید اصلا نگران پیدا کردن اتاق نباشید.

در ییلاق آیدر چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

قبل از معرفی تفریحات و سرگرمی‌های آیدر لازم است بدانید که اکثر فعالیت‌های تفریحی این منطقه زیر نظر شهرداری ریزه و آیدر است. همه کنترل شده است و دولت با استفاده از شهرداری یا فرمانداری کاملا امنیت گردشگران و توریست‌ها را تامین می‌کند. بنابراین با خیال راحت فقط لذت ببرید.

طبیعتگردی:

از نظر طبیعتگردی و استفاده از تفریحات رایج مانند پیاده‌روی و استراحت در دل طبیعت، همه چیز در آیدر فراهم است. شما می‌توانید کوهنوردی کنید و با گروه گردشگران همراه شوید.

ییلاق آیدِر کجاست؟

فستیوال های و رویدادهای آیدر:

علاوه بر اینها فصل تابستان زمان فستیوال‌ها و رویدادهای ییلاق آیدر است. یکی از این فستیوال‌های پرطرفدار مراسم مبارزه گاوهاست. حدود بیست سال است در آیدر که بیش از 60، 70 گاو قوی هیکل با شاخ‌هایشان برای نبرد با هم به میدان می‌روند. گاو برای مردمان این ناحیه اهمیت زیادی دارد، آنها با علاقه فراوان از این حیوانات نگهداری می‌کنند. در انتهای این فستیوال برنده مشخص و کمربندی به او هدیه می‌شود. شهردار این منطقه معتقد است امروزه این فستیوال با شهرت ییلاق آیدر بهم گره خورده‌اند و جدایی ناپذیرند. در این فستیوال، نماینده مجلس ریزه، فرماندار شهر ریزه و مسئولین ییلاق آیدر حضور دارند.

علاوه بر فستیوال مبارزه گاوها، فستیوال‌ها و رویدادهای جذاب دیگری در آیدر برگزار می‌شود. اکثر این رویدادها از اواسط خردادماه آغاز و تا اواسط شهریور ما ادامه دارند.

ییلاق آیدِر کجاست؟

بازی‌های گروهی و مسابقات:

علاوه بر فستیوال‌هایی که روزها ادامه پیدا می‌کند، تفریحات شبانه و بازی‌های گروهی هم در ییلاق آیدر جریان دارد. مسابقاتی در آیدر برای گردشگران برگزار می‌شود مانند مسابقه دو و... می‌توانید در این مسابقه‌ها شرکت کنید و لذت سفرتان را چند برابر کنید. هر ساله در فصل تابستان در اطراف ییلاق مسایقات رفتینگ برگزار می‌شود؛ تصور کنید لذت سفر به طبیعت کم نظیر آیدر را با رفتینگ و شرکت در مسابقه چند برابر خواهد شد.

استفاده از چشمه‌های آب گرم و آب درمانی

آب درمانی و سنا کردن در حوضچه‌هایی که مردم آیدر معتقدند خاصیت درمانی دارد، یکی از دیگر از کارهایی است که در سفر به آیدر می‌توانید انجام دهید.

شکم گردی در منطقه کارادنیز:

اگر کمی با فرهنگ ترکیه آشنا باشید، حتما نام کارادنیز و غذاهای خوشمزه آن به گوش‌تان خورده است. آنقدر فرهنگ غذایی کارادنیز و غذاهای این ناحیه جذاب است که شکم‌گردی به شکل رسمی یکی از تفریحات پرطرفدار گردشگرانی است که به آنجا سفر می‌کنند. از مشهرترین غذاهای ترکی در کارادنیز که در ییلاق آیدر می‌توانید آنها را نوش جان کنید: هَمسی با پلو، کوفته آکچابات، نان پیلکی، انواع دلمه و "بورک لاز" است که این آخری یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه کارادنیز به حساب می‌آید.



1398/05/13 | کد مطلب: 4577
برچسب‌ها: ترکیه
ییلاق آیدِر کجاست؟
ییلاق آیدِر کجاست؟ هانیه کاظمی
ییلاق آیدِر کجاست؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید