مرواریدهای سبزی که ‌به یغما می‌رود


مرواریدهای سبزی که ‌به یغما می‌رود

‌شش درصد تاکستان های کشور در خراسان شمالی قرار دارد، مساحت باغات انگور در این استان 40 هزار است که سالانه مقدار قابل توجهی انگور در این استان تولید می شود.

‌به گزارش ایسنا، انگور کلاهداری و کشمش جزء محصولات خاص این استان است که مقدار قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص می دهد.

اما جمع آوری خوشه های نرسیده انگور در ایبن فصل از سال توسط سارقان و افراد سودجو یکی از مشکلات تاکداران است بطوریکه مقدار قابل توجهی از غوره های انگور بدون اجازه از باغات به منظور گرفتن آب غوره به میوه فروشی ها فروخته می شود.

اجازه فنس کشی به تاکداران برای جلوگیری از خرد شدن اراضی داده نمی شود

دارار یکی از تاکداران خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که باغداران انگور در حال حاضر دارند موضوع سرقت از این باغات است، گفت: با فرارسیدن اسفندماه و روز درخت کاری، تعدادی از افراد به باغات ورود پیدا کرده و نهال های تازه غرس شده را از خاک بیرون کرده و با خود می برند.

وی افزود: در اردیبهشت ماه نیز شاهد هجوم تعدادی زن و مرد به باغات انگور هستیم که بدون اجازه مالک باغ اقدام به برگ درخت انگور می کنند.

وی ادامه داد: این افراد این برگ ها را برای پخت دلمه به شهر آورده و به شهروندان با قیمت های بالایی می فروشند.

دادار اظهار کرد: اگر در ماه های اردیبشهت و خردادماه به بازار سری بزنیم تعداد زیادی دست فروش و یا میوه فروش را مشاهده می کنیم که مشغول فروش برگ انگور هستند.

وی تصریح کرد: اردیبهشت ماه زمانی است که برگ های انگور تازه رشد کرده و افراد سودجو طوری هجوم می آورند که برگی بر روی درخت باقی نمی گذارند و این امر به خود انگور ضرر وارد می کند.

وی بیان کرد: اما بدتر از همه زمانی است که انگورها به مرحله غوره می رسند و تعدادی از افراد بدون اجازه وارد باغ ها می شوند و خوشه های انگور نرسیده را جمع آوری می کنند و برای گرفتن آب غوره به میوه فروشی ها می فروشند.

دادار تصریح کرد: سرقت در برخی از باغ ها به اندازه ای است که زحمت یک ساله باغداران به فنا می رود و چیزی عاید آن ها نمی شود.

وی توضیح داد: یکی از راه های جلوگیری از ورود افراد به باغ ها فنس کشی و دیوارکشی است اما طبق قانون جدید به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی، اجازه این امر از سوی جهاد کشاورزی داده نمی شود.

زحمتی که یک باره به فنا می رود

افرازه یکی دیگر از باغداران خراسان شمالی است که در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در منطقه بدرانلوی بجنورد باغ انگور دارم اما متاسفانه امسال با سرقت غوره های انگور باغ مواجه شدم.

وی افزود: باردهی انگور در این باغ طی امسال خوب و رضایت بخش بود اما اگر سری به این باغ بزنید اثری از انگور نخواهید دید.

افرازه ادامه داد: افراد سودجو بیشتر اوایل صبح به باغ ها مراجعه می کنند و زحمت یک سال باغدار را به جیب می زنند.

وی توضیح داد: باغداران هزینه های زیادی را برای تولید یک کیلوگرم انگور در تاکستان ها انجام می دهند از پرداخت هزینه های سم برای جلوگیری از بروز آفت های مختلف در باغ تا پرداخت هزینه های کارگری از سوی دیگر، اما یک شبه می ببینم که قسمتی از محصول باغ که منتظر زمان برداشت آن هستیم از باغ بدون اجازه خارج شده است و دوباره باید به امید سال بعد و برداشت محصول دیگری بنشینیم.

بیشتر غوره های موجودر در بجنورد از سایر استان ها وارد می شود

امید فیروزه رئیس اتحادیه میوه فروشان بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: بیشتر انگوری که برای آب غوره استفاده می شود از نوع عسگری است که این نوع از انگور در خراسان شمالی کمتر دیده می شود.

وی افزود: در میوه فروشی های بجنورد بیشتر غوره های انگور نیز از نوع عسگری است که اکنون از شهرهایی همچون کاشمر وارد می شود و میوه فروشان از میدان میوه و تره بار خریداری می کنند.

فیروزه ادامه داد: اما ممکن است شخصی به میوه فروشی مراجعه کند و بگوید که یک کیسه غوره انگور از باغ خودم است که برای فروش آورده ام و میوه فروش نیز آن را خریداری کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر