اجرای طرح‌های آبخیزداری در بیش از 14هزار هکتار عرصه‌های طبیعی سمنان


اجرای طرح‌های آبخیزداری در بیش از 14هزار هکتار عرصه‌های طبیعی سمنان

سمنان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح‌های آبخیزداری در 14 هزار و 897 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی واقع در 14 حوضه آبخیز استان اجرا شده است.

فرهاد عبدالشاه عصر شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: ساخت بند خاکی و بند سنگ و ملات از جمله عملیات آبخیزداری محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: عملیات مکانیکی (سازه‌ای) آبخیزداری با ۲۳۴ زیر طرح در ۱۴ حوضه آبخیز استان سمنان در سال گذشته اجرایی شده است.
وی افزود: سال گذشته بند سنگ و ملات با حجم ۵۰ هزار و ۶۱۶ متر مکعب و بند خاکی با حجم ۱۳۴ هزار و ۴۸۰ متر مکعب در استان سمنان ساخته شد.
عبدالشاه خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در استان سمنان در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اختصاص یافت، تصریح کرد: سهم استان سمنان از مجموع اعتبارهای صندوق توسعه ملی در سال گذشته ۲۱۸ میلیارد ریال بود.
به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سهم این استان از اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳.۱۲ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان در سال گذشته، مخزن با حجم ۸۲۲هزار مترمکعب ایجاد شده است.
وی یادآور شد: با ایجاد ۸۲۲ هزار متر مکعب مخزن سالانه با فرض سه بار سیل در حوضه مخزن ۲میلیون ۴۶۶هزار مترمکعب سیل کنترل و از آسیب رسیدن به تأسیسات زیر بنایی، مزارع، روستاها و شهرها جلوگیری می‌شود.
عبدالشاه تصریح کرد: ۸۲۲هزارمترمکعب رسوب در پشت‌بند احداثی ذخیره و از هدر رفت خاک و پر شدن مخازن سدهای پایین‌دست حوضه جلوگیری می‌شود.
وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر حفاظت از آب و خاک و افزایش منابع آب‌های زیرزمینی تاثیر چشمگیری در کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های ویرانگر دارد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال اعتبارات استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری ۲ برابر افزایش یافته و اکنون اجرای طرح‌ها در حوضه های پیش بینی شده در حال اجرا است.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.
۷۳۴۲/۷۴۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط