کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در نزدیک زمین


برخی سیاره‌های فراخورشیدی درمنطقه‌ای ویژه از خورشید خود قراردارند که احتمال قابل سکونت بودن آن‌ها در قرن‌های آتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان ناسا اعلام کرده اند با استفاده از داده‌های دریافتی از تلسکوپ شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا موفق به کشف سیاره‌ای با امکان زندگی برای انسان در فاصله تنها ۳۱ سال نوری از کره زمین شده اند.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در نزدیک زمین
یک سال نوری، مسافتی است که نور در طول یک سال می‌پیماند، این مسافت حدود ۱۰ تریلیون کیلومتر است. این سیاره فراخورشیدی GJ ۳۵۷ d نام دارد و دانشمندان آن را با استفاده از تلسکوپ فضایی Transiting Exoplanet Survey Satellite کشف کرده اند. دانشمندان این سیاره فرا خورشیدی را در مداری به دور یک ستاره در سیستم ستاره‌ای GJ ۳۵۷ با سه سیاره در صورت فلکی Hydra کشف کرده اند. افزون بر این سیاره، دو سیاره دیگر هم به دور ستاره می‌چرخند.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در نزدیک زمین
کارشناسان اعلام کرده اند با بررسی برروی یکی از این سیاره‌های فراخورشیدی به ویژه جو آن امکان کشف آب مایع و حتی یافت گونه‌های اولیه از حیات وجود خواهد داشت. با تنها ۳۱ سال نوری فاصله از منظومه شمسی، سیاره GJ ۳۵۷ d یکی از نزدیک‌ترین سیاره‌ها با قابلیت پشتیبانی از حیات انسان است. ماهواره TESS ناسا، تلسکوپ مداری فوق العاده قدرتمندی است که با هدف کشف سیاره‌های فراخورشیدی به فضا پرتاب شده است. این ماهواره به تازگی سیاره‌ای درحال حرکت به دور ستاره خود درصورت فلکی Hydra کشف کرده است.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در نزدیک زمین
سیاره GJ ۳۵۷ D یکی از ۴۵ سیاره فراخورشیدی نزدیک به منظومه شمسی از میان ۴، ۰۲۵ سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی تاکنون کشف شده اند. شیوه کشف سیاره‌های فراخورشیدی با بررسی سایه و سیاهی ایجاد شده درمقابل نور ستاره‌ها به دست می‌آید و اولین بار در تلسکوپ فضایی کپلر از این فناوری را تشخیص سیاره‌های فراخورشیدی استفاده شد. به گفته دانشمندان تیم کشف سیاره GJ ۳۵۷ D، این سیاره در لبه بیرونی منطقه قابل سکونت سیاره خود قرار دارد و به میزان خاصی انرژی و گرما از ستاره خود دریافت می‌کند که آن را نامزد قابلیت زیست انسان می‌کند.
اگر سیاره‌ای دارای جوی متراکم باشد، گرمای دریافتی آن به مقداری است که می‌تواند آب را به شکل مایع درآورد و به این ترتیب احتمال وجود حیات یا سکونت انسان درآن درسال‌های آینده وجود خواهد داشت.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در نزدیک زمین
جرم سیاره GJ ۳۵۷ D حداقل ۶.۱ برابر جرم زمین و اندازه آن حدود دو برابر سیاره زمین است. این سیاره هر ۵۵.۷ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد. یکی دیگر از سیاره‌های این سیستم ستاره‌ای GJ ۳۵۷ C نام دارد که ابعادی حدود ۳.۴ برابر کره زمین دارد و هر ۹.۱ یک رو درمدار ستاره خود قرار می‌گیرد. دانشمندان تخمین می‌زنند دمای سطح سیاره GJ ۳۵۷ c حدود ۱۲۷ درجه سانتیگراد است.
به گفته دانشمندان ماموریت تلسکوپ فضایی TESS سال آینده پس از رصد حدود ۸۵ درصد ازفضا اتمام می‌یابد. این تلسکوپ قدرتمند تاکنون بیش از ۸۵۰ سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی کرده اند. مرحله بعدی این پژوهش با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی انجام خواهد شد که به بررسی دقیق‌تر سیاره‌ها و اثرنیروی گرانشی آن‌ها پرداخته می‌شود.

منبع: businessinsider
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا