آخرین جزئیات طرح چند ساله نوسازی و بازسازی پیکان شهر


آخرین جزئیات طرح چند ساله نوسازی و بازسازی پیکان شهر

ایران اکونومیست- پژمان گفت: برای پروژه پیکان‌شهر تراکم 230 درصدی در نظر گرفته شده که با این میزان تراکم حدود 4 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود.

آخرین جزئیات طرح چند ساله نوسازی و بازسازی پیکان شهر
محمد پژمان مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت نوسازی و بازسازی پروژه پیکان شهر منطقه ۲۲ با بیان اینکه این پروژه در طرح تفصیلی قرار داشته و به عنوان یک طرح بالادستی محسوب می‌شد باید اقدامات لازم در این باره انجام شود گفت: به دلیل استعداد بارگذاری که در زمین این طرح وجود دارد استفاده از ظرفیت‌های کم در این پروژه منطقی نیست و از سوی دیگر به دلیل انکه افراد ساکن در این پروژه از بضاعت کافی برخوردار نیستند بنابراین باید تراکم‌های بیشتری را در این پروژه برای سرمایه گذار و ساکنان در نظر گرفته شود.
وی افزود: باید هزینه‌هایی که در این پروژه صورت می‌گیرد به گونه‌ای باشد که انگیز برای نوسازی فراهم شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: هم اکنون مشاور طرح تفصیلی در حال نهایی کردن پروژه است و با بارگذاری‌های سنگینی که در منطقه ۲۲ صورت گرفته سخت گیری برای افزایش تراکم بیشتر شده است.
بیشتر بخوانید: اجرای پایلوت طرح بازآفرینی شهری در ۳ شهر هدف
پژمان اظهار کرد: با وجود آنکه بسیاری از مناطق و اراضی که در منطقه ۲۲ وجود دارد دست نخورده است، اما در طرح تفصیلی تعداد جمعیت‌های پیش بینی شده در حال تکمیل است بنابراین حساسیت برای ارائه تراکم افزایش یافته است.

وی گفت: جلسات متعددی را با معاونت شهرسازی و معماری و شهرداری برگزار کرده‌ایم و تراکم و پهنه‌ای که برای این مجموعه در نظر گرفته شده باید به گوونه‌آی باشد که در این طرح به دنبال سوداگری نباشیم و امکان اجرایی شدن پروژه هم در آن فراهم شود.
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: تراکمی که برای طرح پیکان شهر در نظر گرفته شده ۲۳۰ درصد است و مشاور طرح تفصیلی تراکم این محدوده را مجاز دانسته و به زدی در شورای عالی معماری و شهرسازی هم به تصویب می‌رسد.
پژمان اظهار کرد: طبق تراکم ۲۳۰ درصدی در نظر گرفته شده بین ۳ هزار ۵۰۰ تا ۴ هزار واحد مسکونی با متراژ‌های مناسبی در نظر گرفته شده است.
گفتنی است مجموعه پیکان‌ شهر از اولین شهرک‌های کارگری در تهران است که در دهه پنجاه هجری شمسی شکل گرفته است؛ این مجموعه با حیاط‌های مرکزی و استقرار بنا‌ها با بافتی هماهنگ و همسو با معماری ایرانی-اسلامی سبب شده از نگاه معماران و شهرسازان بافتی ارزشمند محسوب گردد. این مجموعه در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ واحد دارد که ابعاد واحد‌ها از ۲۰ متر مربع تا ۱۸۰ متر مربع متغیر بوده و فضای سبز شکل گرفته در عرصه شهرک بسیار غنی است که سبب شده مطلوبیت فضا در این مجموعه بالا باشد، اما با وجود مطلوبیت‌ها و کیفیت‌های موجود، فرسودگی بنا‌ها سبب گردیده تا استفاده بهینه از فضا صورت نپذیرد، بدین جهت نهاد‌های مکلف به بسترسازی، بازسازی و نوآفرینی بافت‌های شهری سعی بر حضور چند جانبه (اجتماعی و اقتصادی) در مجموعه داشته تا بتوانند با مشارکت حداکثری شهروندان بازآفرینی کالبدی، اقتصادی، اجتماعی را در این محله محقق نمایند.
با توجه به طرح تفصیلی منطقه ۲۲ که تأکید بر ایجاد هویت محلی، تأمین سرانه‌های خدماتی، شبکه حرکتی پیاده محور و بهبود وضعیت سیما و منظر شهری و فضای سبز مناسب دارد هدف از اجرای طرح باز آفرینی محله پیکانشهر ارتقاء حس تعلق محله‌ای و تبدیل آن به محله‌ای سرزنده و پویا، پایدار و زیست پذیر، امن و تاب آور و با هویت مستقل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر