آشنایی با انواع پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی


در صنعت چوب نیز ابزار آلات و ماشین آلات مربوط به این صنعت به صورت زنجیره وار یا به شکل مکمل به یکدیگر وابسته اند و همه برای تولید محصولات مرغوب و قابل قبول مصرف کنندگان به کار می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در صنعت چوب و صنایع مختلف ابزار آلات و ماشین آلات مختلفی برای پیشبرد کار و تولید محصولات با کیفیت استفاده می شود. در صنعت چوب نیز ابزار آلات و ماشین آلات مربوط به این صنعت به صورت زنجیره وار یا به شکل مکمل به یکدیگر وابسته اند و همه برای تولید محصولات مرغوب و قابل قبول مصرف کنندگان به کار می روند. برای مثال پیچ ها ابزارهای مخصوص ایجاد اتصالی محکم و بدون نقص و لغزش می باشند که در انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت تولید می شوند و در صنعت چوب نیز برای ساخت ساده ترین تا پیچیده ترین محصول به پیچ ها نیاز می باشد. مثالی دیگر از ابزارهای کاربردی در صنایع چوب و سایر صنعت ها انواع گیره، کلمپ و گیره پیچ دستی می باشند که جهت اتصال، جا به جایی، چفت کردن و بلند کردن قطعات کاربرد دارند. نمونه ای از ماشین آلات مورد نیاز در صنعت چوب ماشین خراطی می باشد که در انواع مختلف تولید می شود و نقش به سزایی در ساخت محصولات تزیینی و غیر تزیینی ایفا می کند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع مختلف از پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی آشنا سازیم.

معرفی پیچ

اتصال یکی زیر بناها و اساسی ترین مراحل ساخت، تعمیر و نصب در کارگاه های صنعتی و منازل می باشد. برای یک اتصال محکم و بدون نقص باید از پیچ استفاده نمود. پیچ ها در سایز و مدل های مختلفی تولید می شوند و در تمام صنایع سنگین و سبک کاربرد دارند همچنین قابل ذکر است که پیچ ها توانایی اتصال دو قطعه از یک جنس و یا دو جنس متفاوت را دارند. ساختار ظاهری پیچ ها از یک قسمت استوانه ای با رزوه های مارپیچ و یک سر با شکل های مختلف تشکیل شده است که گاهی رزه ها تا نیمه ساقه پیچ ایجاد شده اند و در بعضی مدل ها تمام قسمت ساقه دارای رزوه می باشد. برای پیچاندن پیچ متناسب با شکل و ظاهر سر پیچ باید از پیچ گوشتی و آچار مناسب آن استفاده نمود.

پیچ ها بر اساس شکل سر به چند نوع مختلف دسته بندی می شوند که عبارتند از:

پیچ سر مخفی پیچ سر نیمه گرد پیچ سر ذوزنقه ای پیچ سر شش گوش

علاوه بر دسته بندی بالا صنایع مختلف پیچ های مربوط به خود را استفاده می کنند، برای مثال صنعت چوب، فلز، ماشین و... پیچ هایی متناسب با نیاز خود را به کار می برند. اتصال قطعات و متریال های مختلف یکی از قسمت های اصلی تولیدات صنایع چوب می باشد. در ساخت مبلمان، میز و صندلی، سرویس خواب، لوازم اداری، کابینت سازی و... انواع پیچ به کار برده می شود که در قسمت های بعد به معرفی کامل آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی پیچ صنایع چوب

پیچ های صنایع چوب مناسب اتصال ام دی اف، فایبرگلاس و انواع چوب می باشد که به دو صورت تمام رزوه و نیمه رزوه تولید می شود. که در پیچ های نیمه رزوه قسمت بدون رزوه پیچ به داخل قطعه رویی نفوذ می کند. پیچ صنایع چوب نیز در سه نوع مختلف تولید می شوند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند و به شرح زیر می باشند:

پیچ فیکس پیچ ام دی اف پیچ لگ

پیچ فیکس

پیچ فیکس جهت اتصال جداشدنی در صنعت چوب به کار می رود و از نوع پیچ های دو سر محسوب می شود که دارای دو مهره در دو طرف خود می باشد. البته قابل ذکر است که پیچ فیکس نیز در انواع مختلف و با سایزهای متفاوت تولید می شود.

آشنایی با انواع پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی

پیچ ام دی اف

پیچ های ام دی اف مخصوص اتصال و مونتاژ کابینت می باشند که به شکل تمام رزوه و به شکل خودکار و نوک تیز تولید می شوند. پیچ های ام دی اف در طول و ابعاد مختلفی عرضه می شوند. از نکات مهم در مورد استفاده از پیچ ام دی اف این مورد می باشد که قبل از استفاده باید پانل های ام دی اف باید سوراخ شود که از قسمت کم ضخامت دچار ترکیدگی نشود.

آشنایی با انواع پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی

پیچ لگ

پیچ لگ از مدل پیچ هایی می باشد که علاوه بر صنعت ساختمان سازی در صنایع چوب نیز استفاده می شود. سر پیچ لگ به صورت شش گوش و چهارگوش است و در انتهای پایه به صورت مخروطی رزوه شده است و جهت متریال پایه ای که نیاز به پیچ های با گشتاور بالا دارند استفاده می شود.

آشنایی با انواع پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی

معرفی گیره، کلمپ و گیره پیچ دستی

در صنایع مختلف از قبیل نجاری، آهنگری، جوشکاری و... ابزار آلات مختلفی به کار برده می شود که تاثیر زیادی بر روی افزایش سرعت، دقت و ایمنی کار دارند. نمونه کاربردی این ابزار آلات گیره، کلمپ و گیره پیچ دستی ها می باشند. در کارگاه ها برای اتصال، جا به جایی و چفت کردن قطعات متناسب با نیاز از انواع گیره؛ کلمپ و گیره پیچ دستی استفاده می کنند. گیره ها، کلمپ ها و پیچ دستی ها در انواع مختلف با ابعاد و ظاهر متفاوت تولید می شوند که در ادامه به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی

گیره

گیره ها از ابزار آلات کمکی در صنایع مختلف محسوب می شوند و نقش مهمی در بالا بردن کیفیت کار و جلوگیری از بروز خطا ایفا می کنند. گیره ها در انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت تولید می شوند که به شرح زیر می باشند:

گیره تفنگی گیره دستی گیره هیدرولیک گیره تفنگی

گیره تفنگی ابزاری مناسب جهت کنترل مونتاژ و پرس قطعات چوبی می باشد که کاربرد دوگانه ای از قبیل جک و گیره دارد. استفاده از گیره تفنگی به عنوان جک جهت جدا کردن و بلند کردن قطعات با وزن بالا استفاده می شود. در اکثر مدل های گیره تفنگی این ابزار توانایی اعمال فشاری در حدود 400 کیلوگرم بر قطعه کار دارد.

گیره دستی

گیره های دستی مدل دیگیری از انواع گیره می باشند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. گیره دستی جهت جا به جایی، اتصال و پرس دو قطعه ابزاری مناسب و کاربردی می باشد که در مدل ها و طرح های مختلفی تولید می شوند.

گیره هیدرولیک

گیره هیدرولیک نیز ابزاری مناسب جهت کنترل مونتاژ و پرس قطعات در صنایع مختلف از قبیل چوب، فلز، پلاستیک و... می باشد که کاربرد دوگانه ای از قبیل جک و گیره دارد. استفاده از گیره هیدرولیک به عنوان جک جهت جدا کردن و بلند کردن قطعات با وزن بالا استفاده می شود. در اکثر مدل های گیره هیدرولیک این ابزار توانایی اعمال فشاری در حدود 500 کیلوگرم بر قطعه کار دارد.

کلمپ

کلمپ ها نیز ابزارآلات دستی جهت چفت کردن، اتصال کردن و جا به جایی قطعات می باشند. کلمپ ها از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد در انواع مختلف تولید می شوند و بر روی ابزارها و دستگاه های دیگر نصب می شوند. انواع مختلف کلمپ به شرح زیر می باشد که در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت:

کلمپ دسته افقی کلمپ فشاری افقی کلمپ دسته عمودی کلمپ کششی کلمپ دسته افقی

کلمپ های دسته افقی قابل نصب بر روی دستگاه هایی از قبیل دورکن، فارسی بر، شابلون های سوراخ کاری و... می باشند و به واسطه تعداد اهرم های به کار رفته در آن ها قدرت بالایی دارند و فشاری که جهت محکم نگه داشتن قطعه اعمال می کنند در سطح بلایی قرار دارد.

کلمپ فشاری افقی

کلمپ های فشاری افقی در هنگام نگه داشتن قطعات جهت برش و سوراخ کاری قابل استفاده هستند. قابل ذکر است که کلمپ های فشاری افقی معمولا با وزن سبک و قدرت بالا تولید می شوند که ظرفیت بالای آنها امتیاز مثبتی محسوب می شود. این مدل کلمپ ها از دقت بالایی برخوردارند و از بروز خطا و زاویه دار شدن قطعه جلوگیری می کنند.

کلمپ دسته عمودی

کلمپ های دسته عمودی نوع دیگری از کلمپ ها هستند که جهت پیشگیری از بروز خطا و زاویه دار شدن هنگام برش و سوراخ کاری بسیار کارآمد و مفید هستند. همچنین قابل ذکر است که این نوع کلمپ ها بر روی دستگاه های دور کن، فارسی بر و شابلون های سوراخ کاری استفاده می شوند.

کلمپ کششی

کلمپ های کششی ابزارهای مناسبی با قدرت و ظرفیت بالای هستند. این گروه از کلمپ ها در صنایع مختلف از قبیل چوب، آهنگری، جوشکاری و... قابل استفاده هستند. کلمپ کششی با وزن کم اما قدرت بالا جهت جا به جایی و نگهداری قطعات و پانل ها استفاده می شود و موجب صرفه جویی در زمان و انرژی کاربر می شود.

گیره پیچ دستی

گیره پیچ دستی یکی دیگر از ابزارآلات مناسب جهت نگه داشتن قطعات می باشد. گیره های پیچ دستی در اکثر مدل ها به شکل یک میله با دو فک تولید می شوند که یکی از فک ها متحرک و قابل تنظیم می باشد. نقش تاثیرگذار گیره پیچ دستی در افزایش سرعت و کیفیت کار را نمی توان نادیده گرفت. گیره پیچ دستی ها نیز در انواع مختلفی به شرح زیر تولید می شوند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

گیره پیچ دستی F شکل گیره پیچ دستی C شکل گیره پیچ دستی اتوماتیک گیره پیچ دستی نجاری گیره پیچ دستی F شکل

گیره پیچ دستی F شکل از دو فک و یک میله یا بازو تشکیل شده است. یکی از فک ها متحرک و قابل تغییر می باشد و فک دیگر همیشه ثابت است. فک متحرک در گیره پیچ دستی F شکل با کمک پیچ یا دنده قدرتی حول بازو می چرخد و به قطعه کار محکم می شود. معمولا گیره های پیچ دستی F شکل با دستگیره های چوبی یا پلاستیکی تولید می شوند که استفاده از آنها به راحتی و بدون تعریق دست ها انجام گیرد.

گیره پیچ دستی C شکل

گیره پیچ دستی C شکل در سایزهای مختلفی تولید می شود و مناسب مصارف صنعتی و خانگی می باشد. فک متحرک این مدل پیچ دستی یک پیچ با دنده قدرتی می باشد و قسمت ثابت آن به شکل کروی و حرف C ساخته شده است که قابلیت ثابت شدن در زوایا و گوشه های مختلف و اشکال پیچیده را دارد.البته در بعضی از مدل ها گیره پیچ دستی C شکل با سه فک تولید می شود که در گوشه ها و زوایای خاصی استفاده می شود.

گیره پیچ دستی اتوماتیک

گیره پیچ دستی اتوماتیک نوع دیگری از مدل های پیچ دستی می باشد. از این مدل پیچ دستی ها برای ثابت نگه داشتن قطعات استفاده می شود. دسته پیچ دستی اتوماتیک به صورت ارگونومیک تولید شده است و ضد لغزش می باشد که میزان بروز خطا را به مقدار زیادی کاهش می دهد. ظرفیت نگهداری و تحمل فشار 150 کیلوگرم از نکات قابل توجه این محصول می باشد.

گیره پیچ دستی نجاری

نوع دیگر پیچ دستی، پیچ دستی نجاری می باشد. از پیچ دستی نجاری علاوه بر محکم و ثابت نگهداشتن قطعات ورق ها می توان برای نگهداری وکیوم دستی بر روی میز کار نیز استفاده کرد. پیچ دستی نجاری برای فیکس کردن انواع ریل ابزارهای کارگاهی استفاده می شود. استفاده از پیچ دستی نجاری کیفیت و سرعت بالا را در هنگام استفاده تضمین می کند.

ماشین خراطی

ماشین خراطی دستگاهی برای تراش و فرم دادن چوب ها می باشد و به طور معمول جهت گرد کردن قطعات چوبی استفاده می شود. شاید در جمله ابتدایی به عمق کاربرد ماشین خراطی پی نبرید اما قابل ذکر است که قطعاتی که با کمک ماشین خراطی به شکل و فرم دلخواه کاربر در می آیند جهت ساخت محصولات تزیینی و غیر تزیینی از قبیل نرده ها، پایه آباژور، گهواره و سرویس خواب، دستگیره های چوبی و...به کار می روند. چوب هایی که در دستگاه خراطی قرار می گیرند به شکل دورانی تراش داده می شوند و به فرم دلخواه کاربر در می آیند. ماشین خراطی در سه مدل به شرح زیر تولید می شود که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

ماشین خراطی ساده ماشین کپی تراش CNC

آشنایی با انواع پیچ، گیره پیچ دستی و ماشین خراطی

اجزای ماشین خراطی

به طور کلی دستگاه خراطی دارای دو بازو یا مرغک فلزی است که قطعه را به طور محکم نگه می دارند و پس از روشن شدن دستگاه قطعه حرکت داده می شود که پس از حرکت دورانی به مقداری که کاربر تمایل دارد از سطح چوب تراشیده می شود و به فرم دلخواه و مورد نیاز مصرف کننده در می آید. سایر اجزای ماشین خراطی اسکلت و بدنه فلزی، شفت چهار نظام، موتور الکتریکی و فولی می باشند.

ماشین خراطی ساده

ماشین خراطی ساده در دو پایه دار و رومیزی تقسیم می شود و با توجه به اینکه فضای کمی اشغال می کند جهت کارگاه های کوچک ابزار مناسبی می باشد. ماشین خراطی ساده ابزار مناسبی جهت ساخت قندان، کاسه، بشقاب، قطعات اسباب بازی و به طور کلی کارهای ظریف و سبک می باشد.

ماشین کپی تراش CNC

دستگاه های کپی تراش یا ماشین CNC در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید می شود. کپی تراش یا سطح خارجی چوب را می تراشد یا قسمت داخلی قطعه را تراش می زند. در کپی تراش دستی قطعه ای به عنوان مدل و الگو بر روی دستگاه نصب می شود و تیغه به صورت دستی قطعه را تراشیده سپس دستگاه از روی مدلی که ایجاد شده کپی می کند. در کپی تراش اتوماتیک یک نمونه چوب خراطی شده به دستگاه بسته می شود و ماشین به طور خودکار از روی قطعه یک یا چند قطعه دیگر را کپی می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس