عطش خون و پول، علت تیراندازی‌های مرگ‌بار آمریکا


عطش خون و پول، علت تیراندازی‌های مرگ‌بار آمریکا

به گفته مقامات آمریکایی، کنگره و کاخ سفید، گروگان لابی اسلحه آمریکا هستند و فارغ از دسته بندی‎های سیاسیِ جمهورخواه و دموکرات در آمریکا، تقریبا به قدمت تاریخ ایالات متحده، سلاح‌های گرم و سرد در این...

به گفته مقامات آمریکایی، کنگره و کاخ سفید، گروگان لابی اسلحه آمریکا هستند و فارغ از دسته بندی‎های سیاسیِ جمهورخواه و دموکرات در آمریکا، تقریبا به قدمت تاریخ ایالات متحده، سلاح‌های گرم و سرد در این کشور قربانی می‌گیرد.
«به نظر من او فقط تشنه خون بود. او فقط شروع به تیراندازی کرد. من چیز زیادی ندیدم، چون پس از تیراندازی فقط فرار کردم». این روایت یکی از شاهدان عینی حادثه تیراندازی در ایالت تگزاس آمریکاست که با شبکه سی. ان. ان آمریکا گفتگو کرده؛ پس از حادثه‌ای که روز شنبه در پاساژی در نزدیکی تگزاس اتفاق افتاد و بیش از ۴۰ کشته و زخمی داشت.
پلیس تگزاس گفته احتمالا مجازات اعدام در انتظار عامل این تیراندزای جمعی است. البته در نظر گرفتن چنین مجازاتی باعث نشده آمار قربانیان اسلحه در آمریکا کاهش پیدا کند. وب سایت «آرشیو خشونت آمریکا» که به صورت لحظه به لحظه آمار این جنایت‌ها را در آمریکا ثبت می‌کند، عدد ۳۳ هزار و ۱۸۸ حادثه تیراندازی را در سال ۲۰۱۹ ثبت کرده؛ با حدود هشت هزار نفر کشته و ۱۷ هزار نفر زخمی فقط در «یک سال».
اسلحه در آمریکا مثل سبزیجات، لبنیات و یا شیرینی‎جات در قفسه فروشگاه‎ها به فروش می‌رسد! و این اتفاق ریشه در متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده دارد که حق نگه داشتن و حمل سلاح را به مردم این کشور می‎دهد.
روسای جمهور آمریکا هم از این متمم قانون اساسی پشتیبانی می‌کنند. دونالد ترامپ در جمع اعضای لابی اسلحه گفته بود: «حق داشتن اسلحه مورد حمله قرار گرفته، ولی تا زمانی که من رئیس جمهور هستم از این حق حمایت خواهم کرد»
ترامپ که در انتخابات، از حمایت تمام قد لابی اسلحه برخوردار بود، در دیدار با قربانیان حادثه تیراندازی در مدرسه‎ای در فلوریدا در سال ۲۰۱۸، در تدبیر اینکه برای مقابله با این حوادث چه باید کرد گفت: «باید اقداماتی برای تقویت امنیت در مدارس و مراکز آموزشی صورت دهیم تا آسیب پذیری آن‌ها را در برابر حملات کاهش دهیم. این اقدام شامل اعطای مجوز حمل سلاح مخفی به مسئولان مدرسه است».
یکی از دلایلِ این توصیه‎یِ «بکش تا کشته نشی» تاحدی از زبان رئیس جمهور پیشین آمریکا درز کرده بود؛ اوباما در این باره گفته «لابی سلاح ممکن است اکنون کنگره را به گروگان گرفته باشد».
کنگره، کاخ سفید و مقامات آمریکایی، آنقدر در گروگان لابی اسلحه آمریکا هستند که فارغ از دسته بندی‌های سیاسیِ جمهورخواه و دموکرات، در آمریکا، تقریبا به قدمت تاریخ ایالات متحده، سلاح‎های گرم و سرد در این کشور قربانی می‎گیرد؛ معضلی که با تغییر روسای جمهور آمریکا دست از سر آمریکایی‌ها بر نمی‎دارد و همچنان استخوانی لای زخم کهنه این جامعه است.
حالا مراسم روشن کردن شمع در کلیسا‌ها برای قربانیان حوادث تیراندازی به یک رسم دیرینه در این کشور تبدیل شده است؛ به گفته آرشیو ثبت خشونت‌های اسلحه در آمریکا چیزی حدود ۳۴ هزار بار در سال.
حقیقتی که نشان می‌دهد این عطش خون با عطش پول تومان شده و به گفته کارشناسان نمادی از فروپاشی اخلاقی، هرج و مرج اجتماعی و انحطاط فزاینده در جامعه آمریکاست.

عطش خون و پول، علت تیراندازی‌های مرگ‌بار آمریکا حسنیه السادات شبیری
خبرنگار تحریریه سیاسی خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش